28. mai 2021

En by som Alice (A town like Alice) av Nevil Shute – en roman med grunnlag i en historie fra virkeligheten

 


Jeg kjøpte en bok av en bruktbokselger, og det var plass i postpakka til en bok til, og da valgte jeg romanen til Nevil Shute fordi navnet En by som Alice var kjent. Det angrer jeg ikke på. Selv om romanen bærer preg at den ble utgitt i 1950, likte jeg romanen. Til kun å være på 275 sider er romanen handlingsmettet og jeg ble revet med. Handlingen starter i London etter 2. verdenskrig, tilbakeblikk på brutale opplevelser under krigen i Malaysia og deretter til Australia etter krigen, et kontinent jeg vet veldig lite om. Jeg er derfor ikke like skeptisk til romanen som vedkommende som presenterer den her:

Tiden er løpt fra den tidligere bestselgerforfatter Nevil Shute. Norske forlag jakter på glemte perler à la John Williams Stoner. Nevil Shutes nesten 70 år gamle roman har kun historisk interesse.

 

Nettopp fordi romanen har historisk interesse synes jeg det er verdt å lese den. Særlig fordi handlingen tar utgangspunkt i en sann og dramatisk del av historien som det er viktig å kjenne til. Krig er bare elendighet uansett når og hvor den foregår. Det trenger vi å bli påminnet om gang på gang. 

Romanen er filmatisert i 1956 og det ble laget en TV serie av romanen i 1981. Filmen fra 1956 finner man her på You Tube.  Skulle gjerne ha sett TV serien som bilder over er hentet fra. 

Eksemplarer jeg har lest var månedens bok i den norske Bokklubben juli 1972, og oversetteren er Anders Hagerup, ektefellen til Inger Hagerup. Romanen presenteres slik:

 

«I En by Som Alice tar Nevil Shute for første og eneste gang sitt utgangspunkt i en dramatisk historie som virkelig har skjedd. Forfatteren sier selv at han ikke kunne motstå appellen i hendelsen, og at han på dette vis ønsket å hylle den tapreste kvinne han har møtt.

Etter erobringen av Malakka i 1941 innvaderte japanerne Sumatra. En gruppe på 80 hollandske kvinner og barn ble tatt til fange. I to år vandret de på landeveien fordi ingen visste hva som skulle gjøres med dem. På slutten levde bare tredve.

I gruppens sentrum sto den engelske kvinnen Jean Paget. Nevil Shute lar henne møte en australsk krigsfange, Joe Harman, og en nattlig samtale mellom disse to er et av bokens høydepunkter. Kvegoppdretteren fra Australias ødemark forteller om byen Alice — et samfunn hvor alt ser ut til å lykkes, Alice er drømmen, paradiset . . .

Krigen slutter. Jean Paget blir fri, reiser tilbake til England og lever et alminnelig liv. Men hun vender tilbake — hun drar på en pilegrimsreise til Malakka og til Australia for å lete etter Joe. Egentlig skjedde denne historien i Sumatra, men Nevil Shute har lagt handlingen til Malakka, fordi han kjente forholdene der bedre.»

6 kommentarer:

  1. Den leste jeg for et par år siden , nydelig bok! Historisk fint skrevet. Knall bok, som vi IKK små glemme,!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Angrer ikke på at jeg har lest den. Jeg bare måtte kjøpe TV serien. Er så spent på hvordan den er.

      Slett
  2. Denne har jeg også lest, en flott bok. Artig å handle brukte bøker på nett, og få to for en også da :)
    Kjekt at du likte denne boken. God helg Tone!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Mye bra å få kjøpt på Finn der jeg av og til kjøper bøker. Den andre boken jeg kjøpte var Den store Gatsby, også den en god bok.

      Slett
  3. Jeg elsket En by som Alice. Det var noe med at den var skrevet i stilen fra 50 år tilbake pluss selve historien som var helt uimotståelig for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker å være i London, og at den startet handlingen der var en pangstart. Og som du skriver, 50-tallets London.

      Slett