10. mai 2021

Bøker lest og skrevet om i januar, februar, mars og april 2021

 


Mai er begynt, ikke skjønn og mild, men kald. ¼ av året er over, og det er greit å ha det som en milepæl opp mot målet for lesing av bøker som jeg hadde ved inngangen til 2021. Det eneste målet jeg hadde, var at jeg skal lese flere bøker enn i 2020. Men med bare 16 bøker de fire første månedene ser det dårlig ut. To bøker i april, ikke til å tro selv om den ene var på veldig mange sider.

Det som er positivt, er at jeg pga nedstenging av biblioteket har lest mange bøker fra egen bokhylle; 12 av 16 leste bøker i perioden januar – april. Samtidig er det plenty av kjøpte uleste bøker. Jalna-serien, mitt nostalgiprosjekt, her er målet om å få lest serien i løpet av 2021. Har 4 av 16 bøker igjen. Bør ikke være en umulighet. Etter at jeg er ferdig, skal serien gis bort. Jeg trenger den plassen til andre bøker. For det kommer stadig inn nye bøker til boksamlingen.

En bok jeg kjøpte i februar, er Skriveboka av Merete Morken Andersen. Den har jeg så vidt begynt å lese i. Jeg har ingen ambisjon om å skrive bøker, men synes det er inspirerende å lese om tema opp mot å lese. Har funnet lesetips om bøker i slike bøker som jeg ellers aldri ville ha lest. Det er etter hvert blitt mange bøker i den kategorien i bokhylla. Alle er lest og tåler å bli lest flere ganger. Forfatteren Jan Kjærstad skriver på Facebook 8 mai om bøker i kategorien «hvordan skrive bedre», og han tipser her om boken Skrivekunstens hemmeligheter lær å skrive levende av Niels Christian Geelmuyden. Kjærstad innleder med:

Mange forfattere fnyser av bøker som forsøker å gi gode råd om hvordan man skriver en god historie, eller rett og slett blir forfatter. Jeg har alltid hatt glede av å bla i denne typen bøker, jeg betrakter dem som biter i et slags epos som handler om å finne skrivekunstens hellige gral. Jeg eier minst en hyllemeter "hvordan skrive bedre"-bøker. Mange er skrevet av forfattere jeg setter høyt.

På bildet Kjærstad har lagt ut er boken til Merete Morken Andersen med. Boken til Geelmuyden er en bok jeg kommer til å kjøpe.




 

April 2021

Den evige ilden (A Column of Fire) av Ken Follett – god fortelling, men evig lang

Trump, Biden og slaget om USA av Hans Olav Lahlum


Mars 2021

Felemakaren av Edvard Hoem – enda en god roman

Yt etter evne, få etter behov av Olaug Nilssen – vinner at P2- lytternes romanpris

Høy på deg sjæl- endorfin som medisin av Aili Kristina Hannisdal – interessant og lettlest bok

Balansekunst (A Fine Balance) av Rohinton Mistry – en mangeartet fortelling som gjorde inntrykk å lese


Februar 2021

Tollak til Ingeborg av Tore Renberg, rett og slett en fantastisk god roman

Å bli sin egen venn av Einar Øverenget – en bok som kan leses flere ganger

Min søster er seriemorder (My sister, the Serial Killer) av Oyinkan Braithwaite – absolutt lesverdig roman

USA en supermakt i krise av Espen Hammer – tidsaktuell bok det er verdt å få med seg

Flukt og forsoning (Whiteoaks Harvest) - bok nr. 11 i Jalna-serien skrevet av Mazo de la Roche

Den store Gatsby ( The Great Gatsby) av Francis Scott Fitzgerald – en god roman som ikke er gått ut på dato


Januar 2021

Orientekspressen En Vårreise av Torbjørn Færøvik – med historien som bakteppe

Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping av Haruki Murakami, mest interessant er Murakamis betraktninger om litteratur

En kort introduksjon til Globaliseringens historie før 1800 av Andreas Aase, ser frem til å lese oppfølgeren

Lese: en liten bok om store opplevelser av Kari J. Spjeldnæs – interessant bok som fremmer leselysten


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar