«LENGE ETTER
AT Lars Olsen Hoem hadde forlate barndomsheimen, kunne han mana fram synet av
eit gardstun på ein bakketopp i Ytre Romsdal og dei som levde der.
Frå haugen
der gardstunet låg, kunne dei sjå vesthimmelen som fortalte kva Vér det ville
bli neste dag. Vinden kunne vera iskald både vinter og sommar, men landskapet
hadde så finstemte linjer at det i opphaldsvér og soldis kunne få ein
draumeaktig dåm over seg. På blikstille haustdagar kunne ein oppleva at ikkje
eit strå rørte seg, men på etterjulsvinteren kunne stormane få hus til å knaka
og store tre til å svaie. Vinterkveldane kunne vera trolske under gneistrande
stjernehimlar, og når våren kom, dirra landskapet av grønt. Men sommaren kom
med daglyse netter da ingen kunne forstå kvifor det nokon gong hadde falle dei
inn at dei skulle leva livet ein annan stad.
Så inderleg
knytt som Lars var til dette landskapet når han fortalte om det, verka det
underleg at han ikkje hadde slått seg ned der. På spørsmål frå ei av døtrene
som besøkte han i alderdommen, sa han at det var ufritt der. Da dottera ville
vita kva han la i eit slikt uttrykk, sa han at det var ufritt i heile landet,
og så la han til at ikkje alle som reiser ut, finn vegen heim igjen. Det siste
hadde samanheng med noko som hende i hans eigen nære familie.»
Jeg liker å lese om norsk historie, spesielt
historie knyttet til enkeltmennesker. Det er nok
derfor bøkene til Edvard Hoem har truffet meg, og at bøkene jeg har lest er
kjøpt og er i bokhylla. Når jeg ser hvor mange bøker Edvard Hoem har skrevet, oppdaget
jeg han sent. Nå er boken Edvard Hoem har skrevet om Lars Olsen (1782-1852) Felemakaren
lest, og igjen synes jeg han har skrevet en god bok.
Det som gjør at historien han har skrevet
gjør slikt inntrykk på meg, er kontrasten det var å leve i tida Lars Olsen
levde mot dagens Norge. En tid der de fleste i Norge levde fra hånd til munn. Store
barnefamilier og mange munner å mette. Krig og matmangel. Selv om det var slik
de fleste levde, er det vondt å lese om fattigdom. Hoem skriver slik at det
blir som å se en film. Personene i handlingen kommer klart og levende frem. Det
ble derfor vemodig å lese slutten.
Forlagets omtale av romanen utgitt i 2020:
I romanen
"Felemakaren" tar Edvard Hoem utgangspunkt i eit dystert familieminne
som også er omtalt i romanen "Heimlandet barndom" (1985): Ei ung
tenestejente som skal ha barn med Pe, bror til Lars Olsen, som er hovudperson i
romanen, blir borte ein kveld, og bygda går manngard i ei veke utan å finne henne.
Pe blir mistenkt for drapet, og så frifunnen av retten, men ikkje av
folkesnakket og ikkje av Lars. Brørne snakkar ikkje til kvarandre på meir enn
femti år.
Lars drøymer
om å bli skipper på eiga skute, men krigen og samfunnstilstanden stenger alle
utvegar for han. Han blir utskriven til å vera med i slaget på Københavns Red i
1801, og sidan er han krigsfange på eit britisk fangeskip i fem år. Under dette
miserable opphaldet møter han ein franskmann som lærer han å bygge fiolinar.
Dermed snur
alt. Da han endeleg kjem heim igjen, slår han seg ned som felemakar i
Kristiansund, der han lever eit lykkeleg liv i 25 år, med kona Gunnhild og sju
døtrer.
Fantastisk flott roman, jeg liker så godt å høre han lese dem selv fordi han har en så flott stemme.
SvarSlettHåper han kommer med flere bøker :)
Jeg forstår at jeg taper en del på ikke å høre på lydbøker. Jeg tenker at det er fint å høre han lese selv, har sett og hørt intervjuer der han snakker om bøkene sine. Jeg har aldri vært i Molde, det tenker jeg ofte på at jeg må gjøre når jeg leser bøkene hans.
Slett