«De som dør tar minnene med seg, såfremt de ikke har rukket
å gi dem videre til de som blir igjen. Det er en arv vi slipper å betale avgift
på: minnene som skjøtes til en annens erindring. Vi rekker det dessverre
sjelden. Når det gjelder døden er vi aldri ute i god tid. Vi våger ikke. Vi
tror vi lever i morgen også. Noe annet kan vi heldigvis ikke tenke oss. Så
haster det plutselig. Døden er en vert som går rundt i huset etter at gjestene
har gått, og slukker lyset.»
Sitatet over er fra Lars Saabye Christensens bok i Min kinesiske farmor. Anmeldere har jublet over boken. Jeg er ikke overrasket. Mye fint å lese i denne. Det jeg er overrasket over, er tittelen. Jeg synes jeg har fått mere kjennskap til forfatterens farfar, far og forfatteren etter å ha lest boken. Og kun et omriss av farmoren.
Samuel Johnson skal ha sagt:
En forfatter begynner bare en bok.
En leser avslutter det.
Slik er boken utgitt i 2020 omtalt:
Etter år med
konflikter og uroligheter ble det i 1898 inngått en avtale der britene skulle
få leie Hongkong i 99 år.
Det er til denne britiske enklaven, et knutepunkt for
handel og sjøfart og en internasjonale smeltedigel der øst møter vest, Jørgen
Christensen drar i 1906. Han er på vei for å bekle en stillingen i Svitzers
Bjergings-Enterprises tjeneste. Bergingsselskapet, med hovedkontor i København,
er framtidsrettet og opprettet kontor i Hongkong. Et par måneder senere kommer
hans Hulda etter. Jørgen og Hulda Christensen er Lars Saabye Christensens
farfar og farmor.
På sin fars dødsleie spør Lars Saabye Christensen om
Hongkong, om farfaren og farmorens år i Østen. Hvem var disse menneskene han
stammer fra? Hva fikk en ung dame fra København til å legge ut på en lang og
strabasiøs sjøreise alene? Hvordan var livet blant kolonister og
handelsfolk?
Lars Saabye Christensen åpner en kinesisk eske, der det
som er inni den, ikke alltid er det vi forventer. Han har gjennomgått brev og
bilder i familiens eie, skriftlige kilder fra offentligheten og møysommelig
gravd fram historien. I prosessen oppdager han at den skjønnlitterære
forfatteren ikke kan hjelpe ham, her kan han ikke la fantasien eller gjettingen
tett igjen hullene i historien, her kan han ikke løfte fram dem som ikke er alt
er dokumentert i historiens annaler. Men nettopp gjennom å være tro mot det som
er dokumentert, tegner Lars Saabye Christensen et fascinerende bilde av en tid,
en familie, et par og et individ. Med det også et besnærende bilde av vår tid –
og kanskje også av oss og forfatteren selv?
Denne boka likte jeg veldig godt! Flott historisk og familie roman. :)
SvarSlett