8. apr. 2020

Etter koronaens tid skal jeg på Jektefartsmuseet i Bodø for å møte Anna Karoline



Foto: Ernst Furuhatt



I artikkelen Tid for tusletur i A Magasinet  8. april  intervjues forfatteren Sigmund Løvåsen. Intervjueren sier at det å være nær naturen kan oppleves beroligende i en tid som føles skremmende, og spør Løvåsen om det kan være et substitutt å lese der som man må holde seg inne. Løvåsen svarer:

«Gjennom litteraturen kan man vandre i Canadas villmark, blir kjent med syrisk kultur, delta i lofotfisket og ta del i en portugisisk kjærlighetshistorie. Vi kan utvide horisonten å møte verden på en ny måte den dagen vi igjen kan bevege oss fritt.»

Jeg har pakket ned jobb pc-en som jeg hengt ved siden 13. mars. Fordi jeg har relativ kort vei til jobb har jeg valgt bort hjemmekontor frem til krisa kom. Å ta med jobben hjem passer ikke for meg. Det har denne tida vi er inne i nå bekreftet. Men å jobbe hjemmefra er ikke selvvalgt. Jeg klager ikke – det kunne vært mye verre.

Nå er det påske og forhåpentligvis kan jeg konsentrere meg om uleste bøker. Jeg har lest ferdig en bok, mer om den i et innlegg senere, og er begynt på boka til Bjørn Tore Pedersen som jeg kjøpte før krisa var et faktum: Jekta Eventyrets farkost. Det må være lov til å tenke fremover i en tid der en må leve fra dag til dag. Ha tanker om hva en kan gjøre når samfunnet åpner opp mere. For det må være et når, ikke et dersom.

I innledningen til boken Jekta Eventyrets farkost Bjørn Tore skriver Pedersen:

«Den dagen Nordlandsmuseet vedtok å bygge museum over «Anna Karoline», bestemte jeg meg for å skrive denne boka. Det handler ikke bare om «Anna Karoline», men om alle jektene. De som var livsnerven langs kysten vår i fem hundre år.»

Jeg håper at den krisa vi er inne i kan åpne øynene for alle de fine opplevelsene vi kan ha i vårt eget land, ikke bare søke det eksotiske. Jeg har satt opp Jektafartsmuseet i Bodø som et reisemål. Særlig etter å ha hørt dette radioprogrammet Jektefartens historie. Museet som er bygd rundt den eneste jekta som er bevart: Anna Karoline. Jektefarten som la grunnlaget for Norge. Så ja, litteratur kan utvide horisonten. Bjørn Tore Pedersen har gjort det før i boken jeg skrev om i innlegget:

Jeg tror han kan utvide min horisont ytterligere med boken Jekta Eventyrets farkost.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar