«Vår
tids eikeskoger er forholdsvis småvokste, det er stubbeskudd etter tidligere
tiders tømmerskoger. Iblant risikerer du likevel å støte på en virkelig olding,
eika kan nemlig bli opptil 1000 år. Det sies at den bruker 500 år på å vokse og
500 år på å dø. Gamle, hule eiketrær er levested for mange sjeldne arter og er
svært viktige for det biologiske mangfoldet. For slike trær er det utarbeida en
egen handlingsplan, slik at de kan bli tatt vare på.»
Sitatet
over er fra boken jeg skrev om i innlegget: Den fantastiske skogen av John
Yngvar Larsson og Lars Sandved Dalen
Bildet over er fra området der jeg
bor her på Larkollen, og der det heldigvis mange store eiketrær. Om de er 1000 år, det vet jeg ikke.
Men det jeg vet, er at for over 1000 år siden leve det en mann med navnet Egil
Skallagrimsson, født
på Island rundt 910 og døde rundt 990 sier kildene. I
en artikkel jeg fant skrevet etter en studietur til Island, står det om Egil
Skallagrimsson:
«Egil Skallagrimsson (ca 910- ca 990), islandsk
høvding og skald, fødd på Borg i Island, ætta frå Firdafylket både på fars- og
morssida. Egil stamma m.a. frå Berle-Kåre, ein mektig hovding frå Berle i
Bremanger. Dei mest kjende kvada hans er Hovuðlausn og Sonatorrek (Sonetapet).
Hovuðlausn er eit barskt hyllingsdikt (dråpa) skrive til Eirik Blodøks i håp om
at kongen ville la skalden få behalda hovudet sitt. Det fekk han. Dette er det
eldste skaldekvadet med enderim. Sonetapet er eit kjenslevart kvad skrive i
stor sorg over dei døde medlemmene i ætta, spesielt den fjortenårige sonen
Bodvar som drukna på veg heim frå ein marknad.»
Årsaken til at jeg har
begynt å lese om Egil Skallagrimsson, var et radioprogram jeg tilfeldig kom
over fra 2008 her på NRK: I Egil Skallagrimssons fotspor som presenteres slik:
«Kvadet
”Hovudlausn” er et vindu inn i en hedensk tankegang og sjeleliv, en verden så
fremmed for oss at selv ikke Snorre kunne ha skrevet det, sier sogneprest Geir
Waage i Reykholt kirke. Waage deklamerer og tolker flere strofer på islandsk
fra Egil Skallagrimssons berømte dikt til Eirik Blodøks i York. – Dette er
sagalitteraturens mest formfullendte dikt. Jeg kan nesten forstå at Egil ble
benådet fra sin dødsdom som takk for diktet, sier professor Jon Gunnar
Jørgensen. På gården Borg møter vi en annen av Islands berømte prester,
sogneprest Torbjørn Arnason. Han gir sin tolkning av det andre store diktet i
Egils saga, ”Sonatorrek”, som Egil ifølge sagaen skrev mens han hadde bestemt
seg for å dø, innelåst i sovekammeret sitt på Borg. – I de første linjene er
han så preget av sønnetapet og trangen til å dø at han nesten ikke kan bevege
tungen, men han dikter seg likevel tilbake til livet og avslutter med at ”Hel
får ennå vente”. – Det hender jeg bruker dette diktet i mine prekner, sier
Arnasson, som også forteller om kvelden for mange år siden da forfatteren Jorge
Louis Borges banket på døra. – Borges var blind og gammel, men ville gå rundt
her og føle stedet der Egil hadde diktet, sier Arnasson. Professor Jon Gunnar
Jørgensen forteller om både ytre og indre dramatikk i Egils saga. – Det blir
verdenslitteratur av de store indre spenningene i Egil, sier Jørgensen. – Det
er den motbydelige og usympatiske vikingen som i sitt diktergeni også rommer en
poetisk og var side uten sidestykke.»
Arnason sier at det er et sterkt
budskap i kvadet. Egil
Skallagrimsson mister sine sønner og taper lysten til å leve og vil dø. Men så
dikter han. Hans datter kommer, og hun narrer han og overbeviser han at det er
bedre å dikte enn å dø. Det er et sterkt budskap i kvadet. Når du er i krise og
mørket er rundt om deg, så kan det å skape noe til nytte for andre være en vei
ut av mørket og inn i lyset igjen, sier han i intervjuet.
Må vel si
at jeg kjenner på krisa og mørket for tida. Selv om sola skinner dagen lang, er
det som å leve i en berg- og dalbane. Da er det godt å få inn nye tanker. Som
historien om Egil Skallagrimsson. Tenker på at det en gang skal bli mulig å
reise til Island og gården Borg.
Jeg leser
mye for tida. Det blir bare ikke ferdigleste bøker av det. I og med at jeg har
kjøpt mange bøker i det siste, fikk senest to bøker i postkassa i morges,
venter jeg med å kjøpe disse:
Jeg har derfor
begynt å lese boken Egils saga fra
1970 på Nasjonalbiblioteket.no. Fra forordet:
«Egils
saga er en av de største og eldste islandske ættesagaer. Den må være skrevet en
gang i begynnelsen av 1200-tallet, altså mer enn to hundre år efter sagaheltens
død (ca år 990).
Forfatteren
har hatt en rik muntlig tradisjon å øse av, en tradisjon som for en stor del
sikkert har sitt grunnlag i Egils egne beretninger om stort og smått som hadde
hendt ham i hans lange, stormfylte liv. Forfatterens solideste kildemateriale
har imidlertid vært Egils mangeartede diktning, der dette besynderlige vikingmennesket
åpenbarer seg for oss både i sin menneskelige begrensning og i sin geniale storhet
gjennom en lidenskapsmettet ordkunst som ikke har sin like innen gammelnordisk
poesi.
Men
selv om forfatteren nok må sies å ha utnyttet godt også dette kildemateriale i
selve sagaberetningen, lar det seg ikke nekte at den side av Egils personlighet
som hans diktning åpenbarer for oss, er kommet i skyggen i forfatterens
karaktertegning av sagahelten. Det er hardhausen og det ærekjære og ættestolte,
hensynsløst selvhevdende menneske sagafortelleren først og fremst har samlet
interessen for. Og det er unektelig en imponerende personlighet han har maktet
å tegne. Stygg og sterk som et troll går Egil sin livsvei til ende, stolt og ukuelig,
og hard i kropp og sjel, primitiv og veldig i sine handlinger som i sine
følelser og tanker. Det finnes ingen brist i dette viking-gemyttet.
Selvhevdelsens tunge verv – all sagakunsts grunntema – fullfører han på egne og
ættens vegne hensynløst overalt og overfor enhver uten tanke på de farer som
følger og uten å merke noen pinlig murring i sinnet etterpå; «samvittighet» er
her et likeså ukjent begrep som «angst» og lignende svakheter.
Leser
man imidlertid Egils saga oppmerksomt, og gir man seg tid til å tenke litt over
de mange betroelser Egils diktning i virkeligheten byr på, vil man bli vár at
nok ikke alt artet seg så enkelt og primitivt selvfølgelig bak Egils knudrete
pannebrask heller. Han har hatt sine skremmende tanketroll å kjempe med, og han
har hatt sitt sinn å være på så voldsomt i sine reaksjoner men samtidig så
samstemt og sårbart at han har følt dikterevnen – sin «lytefrie idrett» som han
kaller den – likefremt som et sjelelig nødanker. For Egil ble således
skaldskapet et dypt personlighetsanliggende, en intens subjektiv
selvbekjennelse. Sterkest og klarest kommer hans sammensatte personlighet til
uttrykk i Sonatorek («Sønnetapet»), minnediktet over hans kjæreste sønner
Gunnar og Bodvar. «
Et utdrag
fra Sonetapet:
Tungt det
er
tunga å røra;
eg orkar mest ikkje
anden å draga.
Det
er ikkje von
eg vinn å kveda,
frå djupet i hugen
henta opp kvedskap.
D´er vandt å føra
fram or brystet
skaldskap gild,
som gudar henta
årle i tida
frå Jotunheim.
Sorg og trege
tyngjer på sinnet.
Aldri så snart
emna eg på det,
og skaldskap livna
lastelaus,
da høyrer eg havet
ved haugen marma,
der frendane mine
eg førte til grava.
Jeg har
skrevet flere innlegg om diktene til Kolbein Falkeid, blant annet dette:
Da jeg
leste diktsamlingen, var Egil Skallagrimson bare et navn. Nå begynner han å ta
form som noe mer enn et navn. Og da er det interessant å finne dette diktet som
jeg ikke la merke til sist:
Egil
Skallagrimsson av Kolbein Falkeid
Du
sa ikke et ord, tung og svart
gikk
du inn i det trange sengekottet
og
boltet døra etter deg.
Jeg
ser deg for meg der inne:
Mørkets
sanger og smed.
Glødende
år hadde du støtt halt ut av essa,
hamret
til spyd og kjørt fresende i snøen.
Våpnene
tok du ikke med deg nå, bare viljen.
I
kottet strakk den til
når
du og Døden skulle dra i viking sammen.
Klok
var din datter Torgerd som narret deg ut.
Med
«Sønnetapet», diktet om den drukne Bodvar,
tok
du selv tak i gitteret foran hjertet ditt
og
brakk det vekk.
Men
var du ikke en hvitskjegget olding etterpå?
Ikke
en kjeft gikk av veien for deg på tunet mer.
Bare
spurv og glede.
Hei alle sammen, jeg er her for å vitne, om hvordan jeg blir rik og berømt suksessfull modell i verden, jeg har gått gjennom motgang i årevis, siden jeg mistet begge foreldrene mine, kunne jeg ikke gå videre med transportøren min pga. økonomisk løsning da, inntil for fem måneder siden, mente jeg en venn som introduserte meg i frimurerfamilien, først var jeg redd for å bli med, fordi jeg har lest så mye falske nyheter gjennom internett om frimurerfamilien, og som jeg nå vet det er ikke sant, alt var falske nyheter, og jeg vil bruke denne muligheten til å si en stor takk til frimurerfamilien, alle brødre og søstre i denne familien, jeg er så takknemlig for støtten dere alle gir meg, og for de som trodde frimurerfamilien er ond, som ikke kjenner reglene og forskriftene til denne familien, vennligst slutt å dømme hvis du ikke vet om det, og slutt å dele falske nyheter, hvis du er interessert i å bli medlem og nyte fordeler av frimurerfamilien, kontakt av icial adresse nedenfor for mer informasjon.
SvarSlettHva skjer; +31687329133
E-post; info.masonic.oregon@email.cz
E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
Eller les mer om oss på Facebook-sidelenke; https://web.facebook.com/infomasonicoregon