Gode bøker
fortjener gode omtaler. Derfor opplever jeg det som mer krevende å omtale bøker
jeg liker ekstra godt. Som boken til Eskil Engdal og Kjetil Sæter: Jakten på Thunder.
For meg er
boken midt i blinken: interessant, lærerik, spennende, nedslående og
sjokkerende lesning. Samtidig ligger det et håp i det jeg leser. At det finnes mange engasjerte og flinke mennesker som jobber mot miljøkriminalitet. Mennesker av typen «leve
Toten, skit i Norge» må holdes utenfor maktapparatet. For å bekjempe miljøkriminalitet
av denne typen må det et internasjonalt samarbeid til. I det samarbeidet må
også miljøorganisasjoner inn. Jeg håper mange, mange leser denne boken. Utgaven
jeg har lest er et leseeksemplar.
Jakten på Thunder er en faktabok utgitt i 2017 av forlaget
Vigmostad & Bjørke. Den handler om ulovlig fiske som grådige redere står
bak. Som utnytter smutthull i lovverket. Som får hjelp av at de kan flagge
skipene i røverstater, gjemmer eierselskapene i skatteparadiser. Får hjelp av skipsagenter, havnemyndigheter, banker og forsikringsselskaper. Store deler av den enorme
profitten holdes utenfor beskatning. I hjemlandet brukes profitten til å bygge
opp forretningsimperium som i tillegg subsidieres av EU og spanske myndigheter.
Det er mafiatilstander som er skremmende å lese om.
Thunder var
et av seks piratskip kalt «The bandit 6» ble jaktet på i fire måneder blant annet av Sea
Shepherd. Skipet ble brukt til ulovlig fiske av patagonisk tannfisk i Antarktisk.
Hoveddelen av boken handler om jakten på fartøyet som endte med at rederen, som
ikke var enkel å oppspore, ved hjelp av offiserene ombord i skipet valgte å senke skipet for å skjule den ulovlige lasten.
Men boken gir også et helhetsbilde av problemområdet.
Slik var
starten for skipet:
«Den 23. mars 1969. Det var en håpefull
vårdag i Ulsteinvik på den norske vestkysten.
Ved utskipningskaien på Hatlo
Mekaniske Verksted lå en skinnende nybygd hekktråler med det siste innen
filetmaskiner, avskinningsmaskiner, et veldig fryserom og innredning for et mannskap
på 47. Skipet hadde også aircondition, som skulle gjøre det svalt selv i
tropiske farvann.
Det var den mest avanserte fabrikktråleren
som noen gang var bygd i den tradisjonsrike verftsbygda. Fartøyet skulle til Færøyene,
der det skulle lede færøysk fiskeri inn i den moderne tid.
«Voner du navnet høyt vil bære. Vesturvon
skal navnet ditt være», leste gudmoren før hun lot champagneflasken smelle inn i
siden på skipet som mange år senere skal bli kjent som Thunder. Deretter ba
verftets disponent gudmoren om å følge båten med gode tanker resten av sin
levetid.
På Færøyene ble tråleren mottatt av
et hornorkester og en jublende folkemasse.Den første skipperen, den tause og
myndige Davor Poulsen, holdt andakt i salongen hver søndag, uansett hvor godt
fisket var. I flere år fisket de på bankene rundt Grønland, to ganger fikk
skipet et motorhavari og måtte slepes sørover. Men Vesturvon var en overlever,
mens stormen blåste takene av husene på Færøyene og slepetrossen røyk, kom tråleren
seg mirakuløst til et verft i Danmark.
Etter 17 års tjeneste i torskefisket
rundt Grønland og Færøyene ble Vesturvon solgt til det tradisjonsrike engelske
familierederiet Boyd Line. Da skipet i 1986 seilte inn til den engelske
havnebyen Hull, fikk det navnet Arctic Ranger.»
Som det
står i boken, under navnet Thunder skulle skipet etterhvert forsvinne «inn i en malstrøm av
fordekte eierselskaper, bisarre skipsregistre og lyssky ekspedisjoner.»
Skipet fikk
en tragisk slutt – her er det som mannskapet på skipet til Sea Shepherd, Bob Barker, som
observerer at skipet synker 6. april 2015 – kjenner at jeg bare blir trist av å
lese dette:
«Så kommer mannskapet opp på broen
for å ta et siste farvel med skipet de har fulgt i 110 døgn. Klokken 12.52
legger Thunder seg ned i havet. Det er akkurat som om skroget steiler. Først
flommer vannet over bakerste del av akterdekket, snart slår det inn mot rutene
på styrbord side av styrehuset, kjølen reiser seg 80, så 90 grader. Ikke lenge
etter er bare de to ankerklyssene synlig som to øyne som tar en siste titt på
himmelen for de takker av etter 46 års tjeneste. Luften som presses ut av
skipets indre, reiser en flere meter høy vannsøyle, som en geysir. Idet den
forreste delen av baugen slukes, farges sjøen turkis. Så lukker havet seg
stiller rundt Thunder og forsegler skipets 3,8 kilometer lange reise i graven.»
Her er en
video på You Tube fra der skipet går ned:
Heisann- denne skal få bli med på påsketur! Når den er lest, kommer jeg tilbake og leser hele omtalen din; jeg har fått med meg at du likte den, så nå gleder jeg meg enda mer! Har lest noen avisartikler, og man må bare ta av seg hatten for at det fortsatt finnes mennesker som er så til de grader dedikert!
SvarSlettSå bra - boken fortjener å bli lest. Å grave frem denne historien og også få anledning til å presentere den i en bok, må ha vært gull for journalistene. Fremfor det som det er for mye av, skrive om nyheter som er fjas.
Slett