«Det finnes utallige romaner man
ikke trenger å vite det grann om. Så finnes det romaner man bør kjenne av
omtale, og romaner man godt kan lese et par anmeldelser av. Sist, men ikke
minst, har vi romanene som er så ypperlige at man bare bør droppe anmeldelsene
og gå rett på boken. «Alex» er en av disse.
Hvis du likevel insisterer: Franske
Pierre Lemaitres første krim handler om nettopp Alex, en ung, vakker kvinne som
blir slått ned og kidnappet. I en nedlagt industrihall følger vi hennes kamp
for å komme fri fra fangenskapet, en innbitt kamp som blir ført med alle
tilgjengelige midler, for Alex er en kvinne med uante reserver og en enorm
vilje til å overleve. Denne sympatien vi får for Alex, og nysgjerrigheten på
hvem hun er, dreier sakte om når vi blir bedre kjent med henne og innser at
hennes vilje til å leve bare blir overgått av viljen til å ødelegge, både seg
selv og andre. Spørsmålet tvinger seg på: Har forfatteren lurt oss og fått oss
til å identifisere oss med et monster?»
Sitatet
over har jeg hentet fra anmeldelsen
til Ola A. Hegdal publisert i DN 16.1.2015. Før jeg leste anmeldelsen hadde jeg
halveis slått fra meg tanken om å lese romanen jeg har fått tilsendt fra det
norske forlaget Aschehoug. Årsaken var at jeg leste negative skriverier om den.
Men heldigvis ble det ikke slik.
Romanen Alex av Pierre Lemaitres synes jeg er en god krimroman, og jeg
er helt enig med de som har gitt den gode anmeldelser. Anmeldelser som bl a er sitert hos
forlaget her. Takk
til forlaget for boken. Den ble utgitt i 2011, på norsk i 2015 og er på 380 sider.
Det er elementer
i den som jeg kjenner igjen fra annen krim jeg har lest. Men for meg er det
uten betydning. Jeg leser ikke så
mange krimromaner at "nyskapende" krim er nødvendig.
Kjente
elementer er at etterforskerne har ulike personligheter. F eks en hissig sjefsetterforsker, Camille, som har opplevd å miste
ektefellen da hun ble kidnappet og drept. Etter å ha vært på mentalsykehus er
han tilbake på jobb. Men protesterer vilt når han får ansvaret for
kidnappingssaken av nærmeste sjef Le Guen:
«Det er tjue år siden de begynte å
jobbe sammen, og de har etterhvert lært å sette stor pris på hverandre. Man kan
si at Le Guen er en Camilie som har gitt opp gaten og Camilie er en Le Guen som
har gitt opp ambisjonene. Det som først og fremst skiller de to mennene er to
stillingsgraderinger og åtti kilo. Og tretti centimeter. Forskjellen høres
enorm ut, og når sant skal sies kan de minne om karikaturer når de står sammen.
Ikke det at Le Guen er spesielt høy, men Camilie er virkelig lav, bare en førtifem.
Det kan umulig være lett for en voksen mann å se verden nedenfra, som om han
var et barn på tretten år.»
Camille forstår
at dette er tilsiktet av La Guen når han oppdager at to fra hans tidligere
team, den rike og velkledde Louis og gjerrigknarken Armand også er satt på
saken. En annen viktig aktør hos politiet er den glatte og irriterende
forhørsdommeren Vidard. Som Camille gjør alt han kan for å fornærme. Hvem kjenner ikke igjen en slik tulling som Vidard?
Det er en
del rundt persongalleriet hos politiet man kan trekke på smilebåndet av. Som myker
opp det som er mørkt og dystert; de kriminelle handlingene som er rå og
brutale. Hadde dette vært en TV-krim så hadde jeg nok innimellom måtte slå av
lyden og lukket øynene. Med andre ord; dette er ingen kosekrim så det er nevnt.
Et eksempel:
I
industrihallen der Alex er innesperret er det rotter. Jeg er ikke spesielt redd for
rotter, men rottene som virkemiddel var ekstremt ekkelt – svarte og røde
rotter:
«Bare den røde og svarte sitter
rolig på toppen av buret, rett ved Alex’s ansikt. Den strekker hodet mot henne
med glitrende øyne, før den plutselig setter seg opp. Magen er enorm, rødlig og
oppsvulmet. Dyret skriker skjærende og gestikulerer vilt med forpotene. De er rosa, men det eneste Alex
legger merke til er klørne.
Disse
rottene er ikke dumme. De har skjønt at når sulten, tørsten og kulda har gjort
sitt, er det bare å tilsette redsel så har de overtaket. De skriker og piper
uten stans. Alex sitter stille mens iskalde regndråper båret inn av vinden, risler
over henne. Hun gråter ikke lenger. Hun bare skjelver. Frem til nå har hun
tenkt på døden som et godt alternativ til alt dette, men tanken på rottene som
biter i henne, gnager på henne ...
Hvor
mange dagers matrasjon er det i en menneskekropp for et dusin rotter?
Alex begynner brått å hyle av redsel. Men det kommer ikke en lyd. Hun
har ingen krefter igjen.»
I tillegg
til det som jeg har nevnt over er det spenningen og de uventede vendingene
denne romanen tar. Den er utfordrende og sympatien med Alex veksler.
Alex er lettlest, med et stort driv i
seg. Det er lenge siden jeg har lest en bok så raskt. Vekslingen mellom
etterforskningen og de kriminelle handlingene i annet hvert kapittel, er kjent
fra andre krimromaner. Vekslingen myket opp romanen siden det var elementer i romanen som var brutale å lese om. Det var godt og helt nødvendig med pustepausene vekslingen
ga meg.
Ola A.
Hegdal kaller boken en «mørk fransk juvel». Jeg reagerer på mørke bøker, de
gjør meg tungsindige. Det gjorde ikke denne. Og det tror jeg var denne
vekslingen. Men også at etterforskerne var personer som ga tillit – de hadde en
vilje til å løse denne saken uten at det ble for mye personkonflikter. Men noen
er OK, det krydrer slike romaner, og gjør slike historier mer menneskelig.
Særlig når de kriminelle handlingene til tider oppleves umenneskelige.
Denne må lesast, skjønnar eg. Ein velkrydra kriminalroman med drivande handling virkar som å vera midt i blinken for meg. Eg trur eg går for lydbokversjonen, og den er ikkje klar enno.
SvarSlettHåper du liker den.
SlettDenne står på ønskelista mi også.:)
SvarSlettOm du liker den krysser jeg fingrene for at du liker den:)
SlettTør jeg å glede meg til denne eller blir det for store forhåpninger? Vi får se. Har den i en av ventebunkene og den skal leses når jeg kommer til den. Jeg leser ventebunkene i kronologisk rekkefølge. Ikke spør meg hvorfor. Jeg bare er sånn. Fin omtale:) Virker som du koste deg med boka og jeg liker mørke bøker.
SvarSlettTakk. Nei, si det. Jeg håper du liker den. Jeg har lest bøker jeg syntes var mørkere; Gjenferd av Jo Nesbø f eks. Alt som omhandler folk som går til grunne pga narkotika er nitrist å lese om. Den eneste jeg har lest av Nesbø. Og så har jeg lest begynnelsen på Snømannen. Mulig jeg leser den ferdig en solskinnsdag.
Slett