«Han kom inn i mitt liv i februar 1932 og forlot det aldri siden. Over
et kvart århundre er gått siden den gang, mer enn ni tusen dager, planløse og trivielle,
tomme av forgjeves strev og arbeide uten håp - dager og år, mange av dem like
livløse som tørre blader på et livløst tre.
Jeg kan huske dagen og timen
da jeg første gang så denne gutten som skulle komme til å bli kilden til min
høyeste lykke og min dypeste fortvilelse. Det var to dager etter min sekstende
fødselsdag, klokken tre en grå, mørk, tysk vinterettermiddag. Jeg gikk på Karl
Alexander Gymnasium i Stuttgart, Wiirttembergs mest berømte latinskole,
grunnlagt i 1521, det året Luther sto foran Karl V, hellig romersk keiser og
konge av Spania.
Jeg
husker hver eneste detalj i klasserommet; de tunge benkene og pultene, den
sure, støvete lukten av førti fuktige vinterfrakker, dammene av smeltet sne, de
brungule strekene langs de grå veggene der bildene av Keiser Wilhelm og kongen
av Wiirttemberg hadde hengt før revolusjonen. Hvis jeg lukker øynene kan jeg
ennå se ryggene på mine klassekamerater - mange av dem gikk senere til grunne
på den russiske tundra eller i sanden ved elAlamein. Jeg kan ennå høre herr
Zimmermanns trette, desillusjonerte stemme;
han var dømt til å undervise på livstid og bar sin skjebne med sørgmodig
resignasjon. «
Slik begynner Forsoningen skrevet av Fred Uhlman
utgitt første gang i 1960 (1971) og på norsk første gang i 1977. 2012- utgaven
jeg har lest har jeg kjøpt. Boken som er kategorisert som en roman på kun 95
sider inkl. innledning av Jean d’Ormesson (1997), forord av Arthur Koestler
(1976) og etterord av Ebba Haslund. I tillegg er boken av et lite format. Men
det er en bok med mye innhold.
«Fred
Uhlman (født 1901 i Stuttgart, død 1985 i London) var en tysk-britisk maler og forfatter. Til
tross for at han primært levde av å male, er han i ettertiden kanskje mest
kjent for å ha skrevet romanen Forsoningen (1971) og selvbiografien The
Making of an Englishman (1960).»
Den som
forteller, Hans Strauss, er jøde og sønn av en lege:
«Jeg
kan ennå huske en voldsom diskusjon mellom min far og en sionist som var kommet
for å samle inn penger til Israel. Min far avskydde sionismen. Hele tankegangen
sto for ham som fullstendig vanvittig. Å kreve tilbake Palestina etter to tusen
år forekom han like urimelig sin at italienerne skulle gjøre krav på Tyskland
fordi det engang i tiden hadde vært okkupert av romerne. Det kunne ikke føre
til annet enn blodbad og jødene ville bli nødt til å kjempe mot hele den
samlede arabiske verden. Og dessuten, hva hadde vel han, stuttgarteren,
overhodet å gjøre med Jerusalem?»
Den som
entrer klasserommet er Konradin Graf von Hohenfels, sønn av en greve. Moren til
Konradin er en sterk tilhenger av Hitler:
«Min
mor nedstammer fra en berømt, tidligere kongelig polsk familie og avskyr jøder.
I hundrevis av år eksisterte ingen jøder for hennes familie, de sto lavere på rang
enn livegne, jordens berme, en pariakaste. Hun hater jøder. Hun er redd for dem
enda hun ikke har møtt en eneste i hele sitt liv. Hvis hun lå for døden og
ingen andre enn din far kunne redde henne, tror jeg knapt hun ville sende bud
på han.»
Et år skal
det intense vennskapet mellom Hans og Konradin bestå før det blir en umulighet
pga den politiske utviklingen. Til slutt bestemmer foreldrene til Hans at han
må sendes til familien i USA. Boken er veldig god synes jeg, og en bok det
neppe er siste gang jeg leser.
I etterordet skriver Ebba Haslund at boken ble utgitt på eget forlag i 1960, men at
den ble kjent da Arthur Koestler 16 år senere utropte den til et «mesterverk i
miniatyr». Hun skriver at forfatteren hevder at romanen er diktning, ikke
selvbiografi, men at han bygger på egne opplevelser er det ingen tvil om.
I
forordet skriver Arthur Koestler bl a:
«Etter sitt format er
Forsoningen verken en roman eller en novelle, men en novella, en kunstform som
står høyere i rang på kontinentet enn her. Den har ikke romanens omfang og
bredde, men den er heller ikke en novelle fordi sistnevnte vanligvis omhandler
en episode, et fragment av et liv, men novellaen gjør krav på å være mer
omfattende – en roman i miniatyr. I dette har Fred Uhlman lykkes på en
beundringsverdig måte – kanskje det har med å gjøre at malere vet hvordan de må
tilpasse komposisjonen lerretets størrelse, mens forfatteren, dessverre, har et
ubegrenset tilfang på papir.»
Jeg
tenkte på denne boken da jeg leste Forsoningen;
både i kvalitet og tema fant jeg likheter, og begge har gjort et sterkt
inntrykk å lese:
Begge bøkene er høyst
aktuelle for den situasjonen som jødene lever under i dagens Europa. Den 30.
januar 2015 leste jeg denne artikkelen skrevet av forfatter Ingvar Ambjørnsen:
Oj, takk for påminnelsen.. Denne har støvet i hylla i 1,5 år..
SvarSlettTar kort tid å lese, men som jeg skriver; stort innhold. Forfattere som utgir mursteiner har litt å lære av denne :)
SlettDette var eit av høgdepunkta i 2014. Fin og enkel historie, men den etterlot mykje å tenkje på...
SvarSlett