30. sep. 2013

Forfatter Levi Henriksen spør: Hvor ble det av oss i alt mylderet?

I en artikkel i Aftenposten søndag 29. september 2013 skriver forfatter Levi Henriksen om et tema som jeg satt og tenkte på senest da jeg leste Besettelse - en romantisk fortelling (Possession) av A.S. Byatt

Han skriver bl a:
"Når har vi så mange tekniske hjelpemidler at jeg får panikk når de ikke virker. Enda mer pussig er det at i denne høyteknologiske tid setter vi så mange spor etter oss, at vi blir helt usynlige. Vi blir rett og slett borte i alt mylderet…Tenk for en håpløs jobb det må være om ca hundre år og skulle skrive en biografi om noen fra vår samtid. Det vil jo knapt være noen etterlatte papirer å gå gjennom..."

De fleste av oss har sluttet å skrive brev. Som Henriksen skriver om, de aller færreste av oss tar vare på gamle e-poster.  Jeg ser ikke bort ifra at de som tidligere skrev dagbøker er gått over til å blogge. Men uansett om en blogg ikke slettes, er man sjelden så privat i en blogg som en ville vært i et brev eller i en dagbok.

Nå er boken til Byatt fiksjon. Men temaet er hvordan man kan oppdage små og store "mysterier" ved å lese brev og dagbøker. Det er det som Hareide har gjort i sin biografi om Magdalene Thoresen;  Jorunn Hareide: "Kæmpe til jeg kan ej mere"- Magdalene Thoresen , en forfatterbiografi. Men det er ikke alle mysterier hun har funnet ut av. Det var bl a rykter om en dansk prins...

Levi Henriksen har som jeg lest bøkene som jeg skrev om i innleggene:



Og han viser til det som ble veldig interessant i boken til Maak. Brevvekslingen mellom Steinbeck og kona Elaine som viste et helt annet bilde av turen til hans med Charley enn det som fremstilles i boken til Steinbeck. Uten disse brevene hadde boken til Maak, slik jeg ser det, vært mindre interessant. Jeg er enig med Levi Henriksen i at det som fremkommer i brevene ikke gjør boken til Steinbeck til en dårligere bok, men at den burde vært klassifisert som roman. Og at brevvekslingen gjør oss i stand til å se boken til Steinbeck i et nytt lys.  

Uansett, artikkelen til Henriksen er verdt å fundere på. For de som ikke liker at man skal grafse i andre menneskers liv ved f eks å publisere innholdet i gamle brev mv, er det kanskje greit at det ikke finnes slike spor.

Her er et bilde jeg tok av Route 66 som vi kjørte på i sommer. Veistrekningen som beskrives i bøkene til Steinbeck og Maak.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar