Forlaget Aschehoug beskriver biografien skrevet av Jorunn Hareide på bokomslaget
slik:
«Magdalene
Thoresen er best husket som Henrik Ibsens svigermor. Men i sin samtid var hun
også en kjent forfatter. Hun utga nærmere 25 bøker, ble oversatt til flere
språk, og hennes teaterstykker ble spilt på de store scenene i Skandinavia.
Magdalene
Thoresen ble født som fattigbarn i 1819 i Frederica på Jylland i Danmark. Hun
ble stemor til Susannah Thoresen, senere Ibsens hustru, da hun giftet seg med
prost Hans Conrad Thoresen på Herøy på Sunnmøre et års tid etter at hun kom dit
som huslærerinne i 1842. Prost Thoresen var enkemann med fem barn, og Magdalene
fødte han fire til.
Familien
Thoresen flyttet til Bergen allerede i 1944, og sammen med ektemannen kom hun
inn i den kulturelt interesserte kretsen rundt byens teater. Her fikk hun
anonymt oppført sine første dramaer. Her traff hun også Bjørnstjerne Bjørnson,
som utga hennes debutbok Digte af en Dame (1860). Det nære vennskapet mellom
dem ga anledning til mye sladder. Liksom hennes intime forhold til legen og
kulturpersonligheten Daniel C. Danielssen. Alt snakket som fulgte hennes
ukonvensjonelle liv, gjorde Bergen uutholdelig etter ektemannens død i 1858, og
i 1861 flyttet hun med en del av barneflokken til kulturbyen København, i håp
om å slå gjennom som forfatterinne for alvor.
Hennes
tilværelse som forfatter og eneforsørger ble aldri enkel, til tross for en viss
suksess. Hun strevde hele livet med en elendig økonomi. Hun følte seg
misforstått av kritikere. Hun opplevde flere uforløste kjærlighetshistorier, blant
annet med den unge Georg Brandes. «
Jeg fikk svar på en del som jeg lurte på og mer til om livet hennes. Og det jeg særlig lurte på var det som ikke står nevnt ovenfor, hun var gravid da hun kom til Herøy. Reiser tilbake til Danmark for å føde en sønn, setter han bort og kommer tilbake og gifter seg med prosten og blir stemor til hans fem barn og føder deretter fire barn. Med nåtidens øyne er dette temmelig brutalt. Men slik var samfunnet den gang. Gutten ble forsørget av prosten, men hadde det tydeligvis ikke bra hos fosterfamilien. Og dette tynget Magdalene. Senere flytter gutten til farens familie på Island, men dør ung.
Livet var brutalt på mange måter. Og særlig for
kvinner. Og det forteller denne biografien. Med mange barn og moren hennes i
Danmark som skulle forsørges, var det å skrive en viktig inntektskilde. Så når
hun fikk dårlige kritikker, hadde dette en økonomisk side. Men selv om Magdalene
hadde dårlig økonomi etter at hun ble enke, var hun bedre stilt enn de fleste mennesker
på denne tiden.
Fortellingen om hennes liv er interessant, ikke minst
pga den tiden hun levde i og at hun var en sterk og kontroversiell kvinne selv
om hun ikke var en kvinnesakskvinne. Bare en slik ting som at hennes eldste
søster ble født like før foreldrene ble gift og stod i kirkeboken som «uekte «,
det er grusomt å lese. At prosten giftet seg med Magdalene som han var klar
over hadde født et barn utenfor ekteskap, når han noen år tidligere ikke hadde
villet vie klokkeren og hushjelpen til prosten som ventet barn, noe som førte til at
klokkeren begikk selvmord...... At Magdalene giftet seg med prosten, var ikke av kjærlighet fra hennes side. Det var den tryggheten han kunne gi henne.
Men det er mye i boka som ble for detaljert for
meg, og det er om hennes forfatterskap. Etter å ha lest over halve boka,
sa det stopp. Det ble rett og slett ikke interessant nok til at jeg
orker å bruke mer tid på biografien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar