30. juli 2021

Agatha Christie – nytt leseprosjekt



Det var dokumentaren  Agatha Christie - hundre blodige år her på NRK som ga meg ideen til et Agatha Christie-prosjekt. Jeg har kjøpt og skal lese disse ti bøkene som er omtalt i dokumentaren;

Styles-mysteriet (The Mysterious Affair at Styles) - 1920

Doktoren mister en pasient (The Murder of Roger Ackroyd) - 1926

Mordet i prestegården (The Murder at the Vicarage) - 1930

Mord på Orientekspressen (Murder on the Orient Express) - 1934

Mord på Nilen (Death on the Nile) - 1937

Til små negerbarn (Ten Little Niggers) - 1939

Fem små griser (Five Little Pigs) - 1942

Invitasjon til mord (A Murder Is Announced) - 1950

Den fjerde rytter (The Pale Horse) - 1961

Teppet faller (Curtain: Poirot's Last Case) - 1975


Bøkene har jeg kjøpt gjennom Finn, og det er bøker jeg ikke har lest tidligere. Jeg har vel sett det meste av TV-serier mv. der bøkene Agatha Christie har skrevet er filmatisert. Men det er noe annet å lese bøkene.

 

Tidligere har jeg kjøpt og lest disse bøkene flere ganger:

Tre blinde mus og andre historier (Three Blind Mice and Other Stories) – 1925, 1926, 1929, 1940, 1941 og 1949

Ugler i mosen (The Seven Dials Mystery) – 1929

Snikende død (Peril at End House) – 1932

Døden i flyet (Death in the Clouds) – 1935

Mord pr. Korrespondanse (The Moving Finger) 1942

Mysterium I Vest India (A Caribbean Mystery) - 1964

Nemesis (Nemesis) – 1971




Før jeg starter å lese de ti bøkene dokumentaren viser til, skal jeg lese biografien Janet Morgan har skrevet om Agatha Christie. Boken til Janet Morgan har jeg ikke fått kjøpt på norsk, og skal derfor lese den på Nationalbiblioteket.no. I tillegg er det mye interessant å finne på You Tube om Agatha Christie.

Jeg fikk kjøpt Hilde Hagerups biografi om Agatha Christie for ungdom. Den har jeg lest. Grei nok for å få en oversikt over livet til forfatteren. Det er ikke bilder i boken og det synes jeg en biografi skal ha. Også en biografi for ungdom. Pr nå tenker jeg at det ikke er aktuelt å bruke tid på å skrive et innlegg om boken. 




8 kommentarer:

  1. Dette er tøft! Et godt planlagt og spennende leseprosjekt!

    SvarSlett
  2. Jeg er i gang med biografien. Det går greit å lese boken på skjerm. AC mente at livet hennes ikke kunne være interessant. Men det er det jo. Det er derfra hun har hentet inspirasjon til bøkene hun skrev. Jeg er ennå ikke kommet til forsvinningen. Mysteriet som de som kjente til hva som virkelig skjedde er døde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste også en bok på siden til nasjonalbiblioteket tidligere i år og det gikk da bra!
      Av Agatha har jeg lest Miss Marples siste sak, leken blir alvor og Ti små negerbarn. Den siste har jeg lest flere ganger og er en favoritt.
      Jeg glemte å si i den første kommentaren at bildene du har tatt av alle bøkene er så fine. Blir jo aldri lei av bilder av bøker..

      Slett
    2. Takk. Jeg gleder meg til å sette i gang.

      Slett
  3. For et fint prosjekt å ha utover vinteren, artig at du har fått tak i alle bøkene som dokumentaren løftet frem. Masse lykke til, jeg leser om du blogger!

    SvarSlett
  4. Det blir morsomt å følge med. Har ikke lest noe av henne på flere år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var dokumentaren på NRK som fikk meg interessert. Jeg liker så godt filmatiseringen. Men slik bøkene fremsnakkes i dokumentaren, må de bare leses.

      Slett