«Agatha Christie satte pris på privatlivets
fred. Hun ga sjelden intervjuer og satte seg aldri på utstilling. «Hvorfor»,
spurte hun», skal forfattere snakke om det de skriver?». Hennes omdømme, mente
hun, skulle stå og falle på hennes arbeid, og det var et ønske som ble
respektert av hennes familie, venner og rådgivere. De var villige til å
assistere seriøse litteraturforskere, men holdt dem som ville diskutere hennes
privatliv på avstand. Det har imidlertid vært mange biografier om Agatha
Christie, på mange språk. Noen av dem har vært rente fantasier, andre har bygd
på materiale fra trykte kilder – avisreportasjer, anmeldelser, bøker utgitt av
folk som kjente henne (skjønt jo bedre de kjente henne, jo mere forsiktig skrev
de) – og de har bygd på hennes egne bøker, skuespill og dikt, spesielt hennes
erindringer fra Syria i Come, Tell Me How You Live, hennes selvbiografi, og
hennes annen ektemanns refleksjoner i Mallowan’s Memoirs.»
«Slik tjenestefolket var underordnet Agathes
foreldre, måtte de lavere tjenere bøye seg for dem som hadde oppnådd autoritet.
Agathe ble dypt imponert da Jane irettesatte en ung hushjelp som reiste seg for
tidlig fra stolen: «Jeg er ikke ferdig ennå, Florence. «. Agathe hadde evne til
å føle hvor makten lå, og som de fleste barn lærte hun å avstemme forholdet til
en rekke voksne som hun samvirket med i ulik grad. Agathe lærte tjenernes
verden å kjenne, ikke bare fordi hun tilbrakte mye av tiden sammen med dem, men
også for å unngå trøbbel og innskrenket frihet, for å oppnå oppmerksomhet og
godbiter, og for å vite hva som skjedde.
Som de fleste barn var hun også interessert i
hvordan praktiske oppga er ble utført – baking, stryking, oppfyring, skopuss.
Agathe merket seg at «glass ble vasket meget forsiktig … i en oppvaskbolle av papirmasjé.»
Hun utviklet respekt for godt utført husarbeid, også fordi Clara innprentet
henne at tjenere var dyktige fagfolk, som ikke bare behersket vanskelige
oppgaver, men også det korrekte forholdet mellom ansatt og arbeidsgiver. Agathe
har understreket dette i selvbiografien, fordi hun visste at denne
førkrigsverdenen hun skildret var helt ukjent for mange lesere, som kunne bli
forvirret av nyansene i forholdet mellom medlemmer i samme husholdning.»
«Med Nursie, Jane, Clara og Madge var Agatha
omgitt av sterke kvinner med evne til å påvirke. Den snille faren var
interessert i datterens utvikling, men levde sitt eget avslappede liv. Etter
frokost vandre han ned til Torquays Kongelige Seilforening. På veien stakk han
innom antikvitetsforretninger og bekjente, spilte whist, drøftet morgenavisene,
tok et glass sherry og spaserte hjem til lunsj. Utover dagen så han kanskje på
en cricket-kamp, eller gikk på ny til seilforeningen og veide seg før han gikk
hjem og kledte seg om til middag. På fotografiet ser Frederick tykk og tankefull
ut. Moteriktig bart og skjegg får ham til å virke eldre enn han var.»
«Det var et fåfengt håp når det gjaldt Agatha.
Hun var fascinert av ord og uttrykk, levde blant pratsomme voksne med
fortellertalent, og vasset i bøker. Mange tilhørte Madge og Monty, blant annet
eventyrbøker med spennende tegninger.»
Skal jeg oppsummere dette innlegget, er mitt inntrykk av Agatha Christie hadde stor fremdrift og at den største intelligensen hun var i besittelse av var den sosiale. Helt fra barndommen. Hun ble ikke oppdratt til eller utviklet seg til en diva. Hun hadde et liv med oppturer og nedturer. Hun var sjenert og likte ikke all oppmerksomheten rundt seg. Agatha tok de sjansene som livet ga henne. Det gjorde at hun opplevde mye og kom i kontakt med ulike mennesker fra ulike samfunnslag. Som var med på å legge grunnlag for alle bøkene hun skrev.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar