17. juni 2019

Kobrahjerte av Toril Brekke – bok nummer to innfridde nesten



Romanen Kobrahjerte av Toril Brekke utgitt i 2019 kan leses som en frittstående roman. En bedre leseopplevelse mener jeg det kan bli om en først leser romanen jeg skrev om i innlegget:

Omtalen til forlaget kopiert inn nedenfor beskriver innholdet. Når jeg skriver at romanen innfridde nesten, har det med slutten å gjøre. Jeg synes forfatteren har skapt så mange gode karakterer og det er så mye i Agathes liv som kunne vært interessant å vite noe om. Samtidig er det som var helt uinteressant for meg en liten del av boken at det ikke har noe å si for helhetsinntrykket. Den som leser den får vurdere selv uten at jeg røper mer om hva som skjer. Håper det kommer en bok nummer tre slik at jeg kan følge Agathe fremover. Perfekt bokomslag til innholdet synes jeg. 


«Året er 1965. Agathe er 16 år og begynner på musikklinjen på Nissen, men er mest opptatt av å bli voksen fort. Hun vil forstå hvorfor moren fikk et barn hun ikke ønsket seg. Hvorfor kusinen Madeleine er så mismodig, selv om hun er forlovet med den vakre Ahn Jean. Og hvordan det er å være Inger, bestevenninnen som ble utsatt for overgrep da hun var tretten år. Nøkkelen til kunnskap må ligge i å miste dyden, tror Agathe, og hun leter etter en passende kandidat.

Agathe får raskt mer kjærlighetserfaring enn hun hadde tenkt seg. Med nyervervet kunnskap kaster hun seg både inn i Oslos utelivsmiljøer og de store politiske diskusjonene på midten av 60-tallet. Men får de nye, overveldende erfaringene Agathe til å forstå seg selv, moren og venninnene bedre?

En frittstående fortsettelse av "Alle elsket moren din".»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar