21. sep. 2016

Dikt: Jeg misunner - fra diktsamlingen Gjennom et glasskår av Kolbein Falkeid



Jeg antar jeg ikke var den eneste som satt pal i fem timer og så på NRK sendingen Dikt og forbannet løgn sist søndag. Men jeg jeg antar også at det var flere som rullet med øynene over «galskapen»; som kjerringa i dette diktet. Hver gang jeg leser diktet, trekker jeg på smilebåndet. Diktet er fra diktsamlingen Gjennom et glass-skår (1962)



JEG MISUNNER

Jeg misunner alle unger
som tegner streker i sanden
og ler og hyler —
alle flåsete jyplinger
som påkaller Fanden uten frykt
og tatoverer brystet!
Jeg misunner mannen med kuffert
som ikke tar drosje
hvis han kan gå -
og oldingen
som ennå ikke har vært hos legen
og målt blodtrykket!
Jeg misunner småbrukeren vestpå
som smører sirup på brødet
og ror halvmila til krambua
etter kaffe —
Og jeg misunner den slitte kjerring
som leser var mest lovende lyriker
og med jord i øynene spør:

- Går han løs?

Privat foto


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar