På bokomslaget
til romanen Til Fyret av Virginia
Woolf står det at den er et mesterverk og en av de mest sentrale romanene i
moderne litteratur. Til fyret ble
utgitt i 1927, og romanen har jeg kjøpt og lest fordi jeg har et lite prosjekt der jeg
ønsker å vite mer om den genierklærte Virginia Woolf og bøkene hun utga.¨
Mesterverk;
jeg har tenkt mye over hva som gjør at enkelte bøker blir omtalt som
mesterverk. Selv om jeg synes Til fyret
var enklere å komme gjennom enn Mrs
Dalloway, skal jeg være så ærlig på at konsentrasjonen forsvant litt for ofte da jeg leste del en.
At den var nyskapende da den ble utgitt tviler jeg ikke på. Men jeg savner at
noen forklarer hva som er det mesterlige i den.
I boken jeg
skrev om i innlegget
står det:
«Det boklesende publikum i England
hadde forlengst oppfattet at Virginia Woolf var en romanforfatter de måtte lese
hvis de skulle kunne rose seg av å «følge med» og å være intellektuelt
oppegående. Oppdagelsen hadde absolutt ikke gledet dem, for Virginia var ingen
lett forfatter å forholde seg til, og Mrs. Dalloway og Til fyret ble regnet som
vanskelig tilgjengelige og «eksperimentelle».«
Romanen er et portrett av hennes mor og far. Bjørg Vindsetmo skriver:
«Dette var gode år med berømmelse og
stadig økende selvsikkerhet. Likevel lå depresjon og angst på lur, og med jevne
mellomrom lå Virginia til sengs og ble pleiet som prinsessen på erten av
Leonard. Sommeren og høsten 1925 hadde hun en av sine lengre sykdomsperioder og
var nesten konstant sengeliggende i over fire måneder. Denne gangen var det nok
ikke bare selskapskarusellen som hadde snurret for fort. Virginia hadde begynt å
skrive Til fyret. Tilsynelatende skrev hun lett og flytende - selv om hun
strevde med komposisjon og formproblemer. Men Til fyret var boken om Virginias
barndom, om mor og far og om familien Stephens sommerparadis i Talland House.
Skrivingen virvlet opp både lykkelige og smertefulle barndomsminner som sikkert
bidro til at hun ble syk. I tillegg var det ofte slik at Virginia trengte å
ligge i sengen i perioder hvor hun samlet seg om en ny bok.»
Romanen på
206 sider er inndelt i tre deler: Vinduet,
Tiden går; og Fyret. Fra biografien:
«Å si at Til fyret handler om
Virginia Woolfs barndom er selvfølgelig en grov forenkling. Virginia sa at hun
snarere skrev en sørgesang enn en roman, men ikke et øyeblikk blir fortellingen
om herr og fru Ramsay privat. Kanskje kunne man kalle romanen en reise til
lyset? Kunsten seirer over død og sorg og savn, kunstneren skaper orden i kaos:
«Midt i kaos fantes form; alt det som fløt og drev falt brått til ro,» sier Virginias
alter ego, maleren Lily Briscoe. Allerede på planleggingsstadiet visste
Virginia Woolf at de tre delene skulle handle om «far og mor og barn i hagen;
om døden; og om seilturen til fyret.»
Mellom
første og siste del går det ti år. Jeg likte del to og tre bedre enn første
del. Noen av de lange tankerekkene i del en ble i overkant overlesset for denne leser.
En annen ting er formen hun velger. Et eksempel fra del en:
«Ikke før var måltidet over, sa forsvant
herr og fru Ramsays åtte sønner og døtre fra middagsbordet, lydløst som hjort,
og søkte tilflukt på soverommene, som var det eneste sted i huset der en kunne
ha fortrolige diskusjoner om alt og ingenting; Tansleys slips; den nye
valgloven; sjøfugl og sommerfugler; folk; mens solen flommet inn i loftsrommene,
som var atskilt bare av tynne plankevegger, slik at en kunne høre hvert eneste
fottrinn, høre den sveitsiske piken gråte over sin far som lå for døden av
kreft i en dal i Graubünden, skinte på flaggermus, flanellsbukser, stråhatter,
blekkhus, malerposer, biller og småfuglkranier,
mens den varmet opp de lange, krusete tangremsene som var spikret opp på veggen
så de gav fra seg en lukt av salt og gress, en lukt som også satt i handklærne,
fulle av sand etter badingen.»
Uten å lese
slike setninger full av informasjon om igjen og veldig sakte, har ikke jeg en
sjans å få med meg innholdet. Jeg tviler på om en mer leservennlig form hadde
gjort det hun skriver her til dårligere litteratur. Men når jeg da har opplevd
del en til tider i overkant strevsom å komme gjennom, oppveier mye i del to
og tre slitet. Et eksempel fra del to:
«Da nå huset stod tomt, med stengte
dører og madrassene rullet opp, kom de løsrevne vindene, fortropper for en stor
hær, susende inn, strøk over nakne planker, nappet og viftet, møtte ingenting i
soverom eller stue som helt kunne motstå dem, bare tapeter som blafret, treverk
som knirket, nakne bordben, gryter og dekketøy som alt var støvet, anløpent,
sprukkent. Avlagte, etterlatte ting – et par sko, en jaktlue, noen falmete skjørt
og jakker i skapene - var det eneste som hadde bevart en menneskelig form, og
som med sin tomhet vitnet om at de en gang lhadde vært fylt av liv og
bevegelse; at hender en gang hadde strevd med hekter og knapper; at speilet en
gang hadde rommet et ansikt; hadde rommet en tredimensjonal verden der en
skikkelse snudde seg, en hånd gjorde en rask bevegelse, døren åpnet seg, barn
kom styrtende inn; og gikk ut igjen. Nå speilte det bare lyset, som dag etter dag,
lik en blomst som speiler seg i vann, fikk sitt klare bilde kastet tilbake fra
veggen midt imot. Bare skyggene
av trær som viftet i vinden, bøyde
seg dypt på veggen og formørket et øyeblikk flaten der lyset speilte seg; eller
en fugl i flukt kastet en svak skygge som flakset sakte over gulvet i
soverommet.»
Mesterverk
eller ikke; jeg angrer ikke på at jeg leste romanen. Det som jeg likte ved den er
så bra at jeg oppveier passasjer da jeg sleit. Det å kjenne til Virginia Woolfs
liv mener jeg er en fordel når en leser Til
Fyret. Jeg er spent på den siste boken jeg skal lese; Et eget rom.
Bilder av
fyr har jeg ikke annet enn dette som jeg tok av en fyrlykt ved hotellet her på
Larkollen en tidlig morgen i juni:
Har hatt den ulest i en av hyllene i noen år nå, kanskje på tide at jeg også leser den snart?
SvarSlettVanskelig for meg å ha en mening om jf at jeg lot Mrs Dalloway stå lenge i min bokhylle før jeg leste den. Husker at Knausgård skrev i en av sine bøker, tror det var bok seks i Min Kamp-serien om det å lese bøker som er mer kompliserte. At det var en treningssak. Hvordan han trente på det. Kanskje jeg blar gjennom boken og forsøker å finne det han skrev. Jeg synes ikke det er enkelt med å forholde meg til slike bøker som bøkene til Virginia Woolf sine. Kafkas Prosessen er en annen. Jeg er en smule skeptisk til påstander om at de er så fantastiske. Mange skriver det, men uten å begrunne det. Eventyret til H C Andersens Keiserens nye klær dukker da opp i tankene mine. Men så har jeg ikke litteraturfaglig utdannelse, og tenker at det kan være en av årsakene.
SlettJeg husker at Knausgård skrev noe mer. Har ikke lest så mange tunge klassikere ennå, bare noen få da jeg studerte allmenn litteraturvitenskap for noen år tilbake. Så må bli flinkere til å lese annen type bøker istedet for bare "vanlige", ufordre seg selv litt:)
Slett