«Jeg må konsentrere meg om å skrive. Først
skriver man for å få utgitt en bok, for å kunne kalle seg
forfatter, etter hvert skriver man for å tjene penger, man skriver for å ha et
arbeid, og man skriver for å skrive bedre, bedre og bedre bøker, aldri
dårligere bøker, hver bok må være bedre enn den forrige, det er en regel som
gjør det nesten umulig å skrive bøker: En forfatter, skrev Thomas Mann, er en
som har det vanskeligere for å skrive enn andre. Men etter mange år og en del
bøker, tenker man mindre på pengene og bøkene, det er blitt nødvendig å skrive,
en livsnødvendighet, man ville ikke klare seg uten skrivingen.»
Avsnittet
finnes i Tomas Espedals bok Imot Kunsten
(notatbøkene), utgitt i 2009, 164 sider. En bok jeg har lånt av
biblioteket.
Hva
er det med avsnittet som er så bra at det er verdt å sitere vil nok noen
spørre. Dersom du ikke ser at det er bra, så kan ikke jeg hjelpe deg til å se
det, vil jeg svare. At det er godt skrevet, presist og kan stå alene uten
tilknytning til noe annet. Men at det passer særlig bra med resten av det han
skriver om i boken.
Det
er ikke alltid at jeg synes forlagenes presentasjon av bøkene på bokomslaget
yter boken rettferdighet. For boken til Espedal synes jeg det gjør det – her er
hva Gyldendal
skriver:
«Hva er et arbeid? Er det så stor
forskjell på en industriarbeider og forfatter? Eller er den skrivende en
naturlig etterfølger av den opprinnelige arbeideren, han som viet livet sitt
til det mekaniske arbeidet? Forfatteren er stolt av arbeidet sitt, han har
gjort det til et yrke med faste rutiner og arbeidstider. Hva skjer når disse
blir forstyrret? Forfatteren bor på Askøy med to jenter som har mistet sin mor;
han vil gjerne være en god mor for dem, han skulle gjerne ville skrive som en
kvinne.
Imot kunsten er en roman om en gutt som blir forfatter. Det er en poetisk, nærgående skildring av levd liv, og det er en beretning om en slekt og en slekts historier, om hvordan tidligere generasjoner setter sitt avtrykk i etterkommerne.»
Imot kunsten er en roman om en gutt som blir forfatter. Det er en poetisk, nærgående skildring av levd liv, og det er en beretning om en slekt og en slekts historier, om hvordan tidligere generasjoner setter sitt avtrykk i etterkommerne.»
Sitat der
tema er å flytte:
«Huset på Askøy skal selges, det er
bestemt.
Når man har vært ulykkelig lenge nok
på et sted, hender det at man blir sterkere knyttet til dette stedet enn til
noen andre steder: det kan hende at du blir tynget av en forvrengt lykke som
fester deg sterkere til dette huset enn til andre hus; du vil plutselig ikke
flytte. Hver dag, helt siden begynnelsen, den første dagen i huset på Askøy,
har jeg ønsket å komme meg bort, men idag, etter alle disse årene, når jeg er
tvunget til å flytte, når jeg endelig kan flytte til et annet sted, så vil jeg
det ikke, jeg vil ikke flytte.»
Igjen;
det står seg utmerket godt alene. Det er mye gjenkjennelse i det han skriver
her. Men også andre tema han skriver om. Og er ikke det noen av oss søker når vi leser bøker? At noen kan beskrive
tanker som vi har, men som er vanskelig å uttrykke? En god forfatter klarer det.
Det
jeg har trukket frem i dette innlegget er kun en liten del av innholdet og
temaene i boken Tomas Espedal har skrevet. Han skriver om nåtid, fortid, om
besteforeldre, foreldre og egen barndom Han reflekterer og beskriver savn og
redsel for det som skal komme. At han skal bli alene. Om det å være forfatter. Det han skriver om flyter
inn i hverandre og blir en helhet. Skal jeg oppsummere med et ord vil jeg bruke
ordet vakkert.
Men
det blir som når man har med seg kamera til et sted man besøker og synes er
storslått. Mange knipser og knipser bilder og har ikke tid et sekund til å
stoppe opp og nyte det å bare være der. Jeg velger det siste. Jeg tar bilder,
men ikke mange. Det er opplevelsen som lagrer seg. Bildene kan hjelpe meg til å
få tilbake den gode følelsen. Det jeg opplevde kan jeg aldri få andre til å
forstå ved å vise dem bildene jeg tok. Sånn er det med bøker også. Jeg kunne
sitert så mye av det han skriver, men stopper ved slutten.
Det er uttalt at begynnelsen på en bok er
viktig. Jeg mener at det også gjelder slutten. Når boken slutter er forfatteren flyttet inn i barndomshjemmet i Øyjordsveien (Bergen). Moren er død og faren er flyttet ut. Boken slutter slik – sukk - tenk å kunne uttrykke seg slik:
«Det er alltid vanskelig å begynne
et nytt liv. Jeg stjeler et eple fra treet i svingen, går langsommere nå,
spiser av eplet og stanser under det store bøketreet som står ved inngangen til
skolehagen. Fra her kan jeg se huset hvor vi bor, et smalt, lite trehus med en
trappeavsats foran hver inngang: det hender at jeg blir stående under treet, at
jeg ikke vil gå inn. Det hender at jeg tenker at vi skulle bodd et helt annet
sted, i et annet hus, at vi kunne ha levd et helt annet liv; men med en gang
jeg går opp grusgangen og låser meg inn døren, så er jeg umåtelig glad for at
jeg er hjemme.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar