Jeg var veldig
spent på hvordan jeg kom til å oppleve å lese debutromanen til Sissel Værøyvik:
Rakels bok etter å ha lest Stefan
Sweigs bok Verden av i går som jeg
likte så godt. Men det ble overhodet ingen nedtur. Tvert imot.
Historien som
fortelles i Rakels bok fengslet og berørte
meg. Kanskje det er slik at gode leseopplevelser åpner opp for nye inntrykk
istedenfor å utestenge. Uansett; forfatteren har all grunn til å være fornøyd
med sin første utgivelse. Jeg har noe å pirke på, men det er mikroskopisk og
ødela ikke for helhetsinntrykket.
Rakels bok
ble utgitt i 2014. På bokomslaget står det at Sissel Værøyvik (f.1959) er
oppvokst på øya Værlandet i Sunnfjord, og er bosatt i Bergen. Bildet fant jeg hos
Gyldendal
forlag som har gitt ut boken. Jeg lånte romanen på 387 sider av
biblioteket.
Så hva var
det med denne historien som jeg likte så godt: Den starter med at en ung
kvinne, Ella, ankommer Bergen i 2009 med fly. Ella er oppvokst i Bergen, men
har bodd i New York de siste årene. Hun er kommet hjem for å begrave foreldrene
som er omkommet i en trafikkulykke, og for å ordne opp i boet som inkluderer
salg av virksomhet og eiendom. Vi får inntrykk av en barndom med velstående
foreldre, men som ikke hadde så mye kjærlighet å gi til Ella. Foreldre som hadde
sitt å slite med. Som har preget livet hennes, og fikk henne til å mer eller
mindre kutte forbindelsen til foreldrene tidlig i ungdommen. Veldig
tradisjonelt, og en slik historie har man lest om mange ganger i romaner. Men det var ikke denne delen av historien som fengslet og berørte meg.
Det var
historien til Rakel som gjorde til at denne romanen ble en god leseopplevelse,
og måten den er fortalt på. Rakel er leieboeren til foreldrene. Hun bor også i New
York, men er på en reise i Norge og har bl a blitt kjent med Ellas mor. I
begynnelsen er dette leieforholdet mv et mysterium for Ella, og hun opplever at Rakel interesse er påtrengende. Særlig i den emosjonelle tilstanden hun
er satt i pga foreldrenes død som tvinger henne til å måtte tenke på
egen oppvekst.
Ella er
skribent og Rakel vil fortelle henne en historie. Denne historien som etterhvert
fengsler Ella starter i Bratislava i 1938. Rakel er seks år og bor sammen med
foreldrene og den noen år eldre broren Aron. Frem til nå har Rakel hatt en
trygg og god oppvekst. Men familien er jøder og ting begynner å endre seg. Ikke
minst for Aron som går på skolen.
Jødehetsen
øker og ting eskalerer som gjør at familien etterhvert får store problemer. Faren mister jobben og økonomien rakner. Foreldrene
bestemmer at det er tryggest at Rakel og Aron sendes ut av landet og ved hjelp
av Nansen-hjelpen ender barna opp hos en familie i Bergen. Vi følger
Rakel gjennom hele oppveksten og i voksenlivet. Og det store spørsmålet er: er
det en forbindelse mellom Ella og Rakel?
Det er en spennende historie med et fint driv; ingen stillestående
partier. Samtidig er det godt å være i handlingen. Selv om deler av historien gir
meg klump i halsen, f eks det at foreldrene blir stilt overfor det umenneskelige valg om å sende fra seg barna, er det en optimisme i bunnen pga Rakels karakter som gjør
at jeg aldri opplever historien som en tristesse.
Rakel er en fighter gjennom
hele livet. Et slags løvetannbarn som kanskje reddes av at hun gjennom i sine første
leveår fikk en trygg såle å stå på. Hun blir stilt overfor vanskelige valg som også
var typisk for den tiden hun levde i. Dessverre. Men hun forholder seg til
livet slik det er og gjør det beste ut av det. Jeg liker karakteren og jeg tror
på historien. Jeg synes også romanen får frem kontrasten mellom karakterene
Ella og Rakel. Rakel som til tross for sine livsopplevelser har mye gi andre
mennesker. I motsetning til Ella som ønsker å skyve mennesker fra seg. I
etterordet forteller forfatteren hva som er det historiske bakteppet, og hvor hun
har hentet sin inspirasjon fra. Jeg liker også hvordan romanen er komponert.
Det jeg har
å pirke på er kun småting som jeg personlig ikke setter pris på. Det er at noen
steder er det brukt parenteser. F. eks på side 39 der Ella og en venninne sitter
og minnes studietiden: « av hvordan vi hadde lurt guttene (høylytt latter) til
å betale for oss... i neste setning kommer «gapskratt» i en parentes. I tillegg
er det bruken av spørsmålstegn. Men det er ikke gjennomført slik at jeg synes
at det skjemmer romanen på noen måte. Det er mer som jeg tenker at det er noe man
ikke har fått fjernet under korrekturlesningen.
Men alt i alt
er ovennevnte mikroskopisk i denne for meg gode romanen.
Forfatteren må ha lagt
ned mye jobb for å skrive romanen, for historien inneholder så mye. Jeg håper
Rakels bok får mange lesere. Skulle Sissel Værøyvik bestemme seg for å
fortsette å gi ut romaner, ønsker jeg henne lykke til!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar