Fra bokomslaget:
«Verden av i går er en klassiker i
verdenslitteraturen. Denne selvbiografien utkom etter Stefan Zweigs død i 1942
og ble betraktet som høydepunktet i hans livsverk.
Det er ikke sin egen skjebne Zweig er opptatt av. Men som østerriker oppvokst i Wien, som jøde, forfatter, humanist og pasifist, kom han til å finne sin plass i Europa der de politiske jordskjelvene var voldsomst. Han oppfattet det som en plikt å vitne om sitt spennende, dramatiske og overraskende liv - og dermed gi bildet av en omskiftelig epoke videre til verden av i morgen.
"Verden av i går" er historien om vår tids åndelige og politiske krise, sett gjennom en kunstners øyne. Samtidig er det historien om en dikters kamp og vekst.»
Det er ikke sin egen skjebne Zweig er opptatt av. Men som østerriker oppvokst i Wien, som jøde, forfatter, humanist og pasifist, kom han til å finne sin plass i Europa der de politiske jordskjelvene var voldsomst. Han oppfattet det som en plikt å vitne om sitt spennende, dramatiske og overraskende liv - og dermed gi bildet av en omskiftelig epoke videre til verden av i morgen.
"Verden av i går" er historien om vår tids åndelige og politiske krise, sett gjennom en kunstners øyne. Samtidig er det historien om en dikters kamp og vekst.»
Jeg har
lest de siste sidene av Verden i går
skrevet av Stefan Sweig i helga. Men jeg er på ingen måte ferdig med boken.
Helt alvorlig tenker jeg på å begynne på den om igjen, prompte, men i enda
saktere tempo enn den uken jeg har brukt til å lese boken. Verden
av i går er en av de beste bøkene jeg har lest.
Boken ble
utgitt i 1944, på norsk for første gang i 1948, og utgaven jeg har kjøpt og
lest ble utgitt av De norske
bokklubbene i 2014. Den er på 453 sider inkl. etterord av Gabi Gleichmann,
og oversetterne er Inger og Anders Hagerup. Det siste er jeg, som er så stor fan av Inger Hagerups diktning, ekstra opprømt over! Oversetterne må ha gjort en god jobb!
Det er flere andre bøker jeg har lest som jeg tenkte på da jeg leste Verden av i går, og som jeg selv mener
har gitt et godt grunnlag for min leseopplevelse. Bøkene jeg tenker på og som
jeg har skrevet blogginnlegg om er:
I tillegg kommer biografiene jeg har lest om Churchill – flere innlegg
her på bloggen kategorisert under Winston Churchill.
Verden av i går har gitt en følelse av å være en
slags døråpner – kanskje på samme måte som Richard Herrmann har vært for meg
hva angår min interesse for engelsk historie. Jeg får lyst til å lese flere
bøker skrevet av Stefan Sweig, og mer om temaene og personene han skriver om. Jeg
har aldri tenkt tanken om å besøke Østerrike, men det gjør jeg nå. Den
største kvaliteten jeg synes at boken har, er at den er særdeles godt skrevet,
komprimert og tankevekkende. Men ikke minst er det et budskap i boken som vi i verden av idag bør ta inn over oss.
Jeg har
tidligere kun lest en bok av forfatteren, det er: De utålmodige av hjertet (Ungeduld des
Herzens) av Stefan Zweig som
jeg leste i juni 2013. Det som er gledelig, er at innlegget har hatt flere «besøk»
enn bøker jeg har skrevet om og som jeg kaller «pallebøker».
Flere har gitt boken Verden av i år positiv omtale : Link til innlegg i aviser: Aftenposten,
Adressa
og Aftenbladet.
Link til et innlegg på bloggen til politikeren Torbjørn
Isaksen og Rose-Maries
litteratur og filmblogg
Først litt
om forfatteren slik han er beskrevet på bokomslaget:
«Den østerrikske forfatteren Stefan
Zweig (1881-1942) var forteller, essayist, lyriker, biograf og dramatiker av
internasjonal rang og berømmelse. Hans verker er oversatt til mange språk.
Zweig begynte som lyriker, men inspirert av Freuds psykologi gikk han over til
å skrive mesterlige noveller om kaotiske følelser og sjelelige kriser. Han
kjempet ivrig for freden og frihetens sak, men i 1942 tok han sitt eget liv i
fortvilelse over den europeiske kulturs undergang.»
Mer om
forfatteren og bøkene han har skrevet finner du på Wikipedia.
Det faktum
at Stefan Sweig tok sitt eget liv like etter at han hadde skrevet Verden av i går, virker kanskje dystert for en som tenker å lese
den. Selv om boken har et alvor i seg, synes ikke jeg den var dyster. Jeg gråt
en eneste gang, og det var egentlig av glede da han i kapitlet «Ut i verden på nytt» skriver om da han i 1922 (eller 1921?)
endelig tør å bevege seg utenfor Østerrike etter 1. verdenskrig. Ville han bli
avvist, sette gamle venner av «fienden» i forlegenhet fordi han som østerriker
var «arvefienden». Da han endelig våget å reise ble han møtt med åpne armer. Det
er overveldende å lese hans beskrivelse over hvor lettet og glad han ble,
særlig tatt i betraktning hans beskrivelse av hvordan land og mennesker,
herunder de fleste kunstnere, forholdt seg til hverandre under krigen:
«Jeg pustet ut: Krigen
var begravd. Krigen var over.
Men den var ikke over. Vi visste det bare ikke. I vår troskyldighet
lurte vi oss selv og forvekslet vår personlige beredskap med hele verdens. Men
vi behøvde ikke skamme oss over denne feilvurderingen, for politikerne og
økonomene og bankfolkene har lurt seg selv vel så mye som vi. De forvekslet en
bedragersk konjunktur med sunne tilstander, og trodde at utmattelse var det
samme som tilfredsstillelse. I virkeligheten var kampen bare skjøvet over fra
et nasjonalt til et sosialt plan, og allerede den første dagen var jeg vitne
til en scene som jeg først forstod senere dens vidtrekkende konsekvens. «
Boken er
kategorisert som en selvbiografi. I boken tar Stefan Sweig oss
med på en tidsreise han foretok fra han vokste opp til han er i landflyktighet
i England da 2. verdenskrig bryter ut. Han skriver om ulike temaer
knyttet til denne tidsreisen.
Forfatterens liv er ikke beskrevet i detalj. Han hever seg over seg selv og eget liv.Stefan Sweig gir seg selv på den måten en form for birolle. Han skriver mer om menneskene han møter, og det er mange interessante små portretter i boken. Sigmund Freud, Rainer Marie Rilke, Roiman Rolland og Maxim Gorkij for å nevne noen. Han tar oss med til byer i Europa og utenfor Europa og det er veldig interessant å lese om hans reiser. Ikke minst hans første reise til Russland etter 1. verdenskrig.
Forfatterens liv er ikke beskrevet i detalj. Han hever seg over seg selv og eget liv.Stefan Sweig gir seg selv på den måten en form for birolle. Han skriver mer om menneskene han møter, og det er mange interessante små portretter i boken. Sigmund Freud, Rainer Marie Rilke, Roiman Rolland og Maxim Gorkij for å nevne noen. Han tar oss med til byer i Europa og utenfor Europa og det er veldig interessant å lese om hans reiser. Ikke minst hans første reise til Russland etter 1. verdenskrig.
Han
beskriver elendigheten han opplever under 1. verdenskrig og i etterkrigstiden, ikke minst pga inflasjonen og mangel på livsnødvendige varer, og den
underlige rusen mange etterhvert kom i. Men gjennom denne tidsreisen, hans tanker,
refleksjoner og analyser får man et godt innblikk i mennesket Stefan Sweig, og hans
intellektuelle kapasitet. Det at han klarer å skrive det slik at jeg, som ikke er en intellektuell, blir grepet av det hans skriver om, viser
etter min mening hvor god forfatter han var. Han var på ingen måte noe verdensfjernt
åndsmenneske. Det han skriver om viser hvilken observasjonsevne han hadde. Han
likte ikke å være i sentrum. Og selv om han var glad for å ha lesere, likte han
ikke all viraken rundt seg som person. Det er ingen ulikheter med det han beskriver og det mange forfattere av idag opplever som et problem.
Inntrykket
han gir om sin oppvekst, barndom og ungdom, viser et lykkelig menneske som gis
stor frihet til å utvikle seg slik han selv ønsker. Hvilken fantastisk by Wien
var og hvor sorgløse de var. Hans foreldre var rike jøder, de var ikke en del
av de 170 000 bostedsløse fattiglemmene som bodde i Wien og som jeg Geert
Mak forteller om i sin TV serie jf innlegget jeg har skrevet her på bloggen. Blant fattiglemmene var det mange jøder. Men
også den som drev Stefan Sweig inn i døden: Adolf Hitler.
På samme måte som
Churchill (f 1874) forteller om i sin selvbiografi, og selv om Stefan var en
mønsterelev sammenlignet med Churchill, får vi vite om en skole som var verdensfjern:
«ensformig
pugg, ikke for livets, men for puggets egen skyld. Og det eneste virkelige
lykkelige øyeblikk skolen gav meg, var den dag da porten lukket seg bak meg for
bestandig.»
Churchill
har ingen refleksjoner om hva som var årsaken til dette. Men en kan bare ane
hvorfor – det var gammelmannsveldet som Churchill også møter under sin yrkesutøvelse.
Og som også var en av årsakene til 1. verdenskrig. Den stormannsgale
tyske keiseren og hans gamle politiske og militære rådgivere. En krig som
la grobunn for 2. verdenskrig.
Stefan
Sweig reflekterer over skolesystemet. Her
er litt av det han skriver om dette tema:
«Denne misnøyen med skolen var ikke
bare min personlige innstilling. Jeg kan ikke huske en eneste av mine kamerater
som ikke med uvilje hadde lagt merke til at våre beste interesser og
intensjoner ble hemmet, forflatet og undertrykt i denne tredemøllen. Men først
lenge etter ble jeg klar over at denne kalde og sjelløse metoden i vår
oppdragelse ikke skyldtes noen forsømmelse fra statsinstitusjonens side; den
hadde sin bestemte hensikt, som riktignok var godt kamuflert. Verden omkring
eller over oss med sin ustanselige fetisjdyrkelse av sikkerheten, satte ikke
pris på ungdommen. Eller rettere sagt: den hadde en uovervinnelig mistro til
den. I forfengelig stolthet over sine systematiske «fremskritt» og sine ordnede
forhold proklamerte det borgerlige samfunn måtehold og ro i alle livsformer som
menneskenes største dyd; det gjaldt for enhver pris ikke å skynde seg med å
slippe oss til. Østerrike var en gammel stat med en gammel keiser og gamle
ministre, en stat uten ambisjoner, som bare håpet å kunne hevde plass i det
europeiske rom ved å unngå alle radikale forandringer. Unge mennesker vil instinktmessig
alltid hurtige og radikale forandringer; de var derfor et farlig element, som
en lengst mulig måtte holde utenfor og nede. Det var altså ingen grunn til å
gjøre skoleårene behagelige for oss; bare ved å vente tålmodig gjorde vi oss
fortjent til å nå lenger. Resultatet var en forskyvning, som gjorde at en kom
til å vurdere hvert enkelt alderstrinn ganske annerledes enn i dag. En atten-årig
gymnasiast ble behandlet som et barn, ble straffet når han ble grepet med en
sigarett, måtte pent rekke hånden i været når han måtte forlate sin pult på
naturens vegne. Men også en mann på tredve år ble regnet for umoden, og selv en
førti-åring ble ikke holdt for kvalifisert til en ansvarsfull stilling. Da
Gustav Mahler, åtteogtredve år gammel, ved et besynderlig unntagelsestilfelle ble
ansatt som sjef for Hoffoperaen, gikk det en overrasket og forferdet mumling
over hele Wien, fordi et sa «ungt menneske» hadde fått ledelsen over byens første
kunstinstitutt (man glemte helt at Mozart var ferdig med sitt livsverk da han
var seksogtredve år, Schubert da han var enogtredve). Den oppfatning at unge
mennesker «ikke riktig var å stole på», gikk igjen i alle samfunnslag...»
Gabi Gleicman
skriver i etterordet at kvinner er fraværende for Stefan Sweig hva angår «de
store åndene». Men hun nevner ingen konkrete åndsmennesker han burde tatt med. Litt underlig synes
jeg da denne kritikken blir. Dessuten; kan det tenkes at han ikke kjente mange kvinnelige «åndsmennesker».
Og hvor mange fantes det før 1. verdenskrig. Uansett og uten at jeg vet om Berta von Suttner kommer under kategorien åndsmennesker i denne sammenheng: her er fra hans møte med Berta von Suttner like før 1. verdenskrig bryter
ut, og der han beskriver den likegyldigheten som hersker blant de intellektuelle
over hva som er i ferd med å skje:
«Det var første gang jeg følte det
som jeg hadde kniven på strupen. Neste dag traff jeg tilfeldigvis Berta von
Suttner, var tids herlige og edle Kassandra. Hun hørte til det høyeste aristokrati,
og alt i 1866, mens hun ennå var ganske ung, hadde hun sett krigens redsler i
nærheten av familiens slott i Bøhmen. Som en ny Florence Nightingale satte hun
seg fra da av en eneste oppgave i livet: hun ville hindre at det ble krig
igjen. Hun skrev en roman, «Ned med våpnene», som ble en verdenssuksess, og hun
organiserte talløse pasifistiske møter. Hennes livs store triumf var da hun
fikk Alfred Nobel, oppfinneren av dynamitten, til å stifte nobelprisen for fred
og internasjonal forståelse som sonoffer for de ulykker han hadde brakt over
verden med dynamitten sin. Hun kom meget opphisset bort til meg. «Folk skjønner
ingenting av det som skjer,» skrek hun høyt midt på gata, hun som ellers
snakket så lavt og elskverdig behersket. «Krigen stod for døren, og også denne gangen
holdt de det hemmelig for oss. Hvorfor gjør ikke dere unge mennesker noe? Det
er først og fremst dere det gjelder! Overlat ikke alltid alt sammen til oss par
gamle damer som ingen hører på.» Jeg fortalte henne at jeg reiste til Paris;
kanskje lot det seg gjøre å få i stand en felles aksjon. «Hvorfor bare
kanskje?» spurte hun inntrengende. «Det står verre til nå enn noen gang for,
maskinene er alt igang». Jeg, som selv var urolig, hadde mitt svare strev med å
berolige henne. «
Det er så
mye fra boken jeg har lyst til å vise til. Det jeg har trukket frem er kun en
liten brøkdel av innholdet. Hvilken type leser han selv var og hvordan han jobbet som
forfatter tror jeg kanskje jeg skal lage et eget innlegg på. Hva han tenkte om
sin berømmelse. Boken er fullstappet av ulike tema. Derfor er denne boken ikke en
elendighetsbeskrivelse. Jeg kommer helt sikkert til å endre på dette innlegget
etter at jeg har fått lest boken en gang til.
Men det er
ikke til å komme fra at det som skjedde etter at nazistene kom til makten, at
Stefan Sweigs forfatterskap ble forbudt, at han så seg nødt til å reise fra
Østerrike, hvordan jødene ble behandlet, hvordan han opplevde det å være i
England i landflyktighet, er sterkt å lese om. De jødiske flyktningene som
kommer etter ham. Hans analyse av jødenes
situasjon. Han avslutter boken med at han bor i Bath, en by jeg har besøkt og
som jeg synes er fantastisk vakker. Det er her han får vite at 2. verdenskrig er
et faktum. Her er litt av avslutningen:
«Det var en underlig morgen. Stum
gikk en tilbake fra radioen etter at den hadde slengt et budskap ut i rommet,
som skulle gi gjenlyd i århundrer, et budskap som skulle bringe total
forandring i vår verden og i hvert enkeltes liv. Et budskap som betydde døden
for tusener av dem som tause hadde hørt på det, og sorg og ulykke, fortvilelse
og farer for oss alle, og som først etter mange år kanskje ville føre til noe
positivt. Det var krig igjen, en krig som ville bli frykteligere og ha større
rekkevidde enn noen krig på jorden tidligere hadde hatt. Igjen var en tid
slutt, igjen begynte en ny tid. Det var plutselig blitt dødsstille i rommet, vi
stod tause og unngikk og se på hverandre. Utenfor kvitret fuglene, mens de lot
seg bære av den milde vinden i lettsindig elskovslek, og trærne vugget i gyllen
lysglans, som om bladene ømt ville berøre hverandre som lepper. Den eldgamle
moder natur var igjen uvidende om sine skapningers bekymringer.
Jeg gikk til værelset mitt og ordnet
sakene mine i en liten koffert...»
Bildene er private bilder fra den
første reisen min til Bath...for en kontrast denne vakre byen må ha vært til hvordan han opplevde egen og Europas situasjon
Det er fint å lese om når noen har funnet en bok de virkelig elsker. Det er noe så ekte i den gleden som ikke kan etterlignes :-)
SvarSlettTakk for hyggelig kommentar. Jeg lurte litt hvordan det skulle bli med den neste boken jeg begynte på; ville det føles tamt. Men jaggu er debutromanen til Værøvik, Rakels bok, en god roman. Jeg er bare kommet til side 31, men det er en roman som jeg kunne satt meg ned og lest og lest i. Så heldigvis stenger ikke bøker som "tar en med storm" for andre leseopplevelser. Kanskje det heller er det motsatte...;)
Slett