18. nov. 2018

Stiklingen av Auður Ava Ólafsdóttir


Det er ikke mange romaner jeg leser i løpet av et år som treffer meg som romanen Stiklingen skrevet av den islandske forfatteren Auður Ava Ólafsdóttir. Ved å lese romanen på 266 sider, har jeg vært gjennom det meste av følelsesregisteret. Romanen starter slik:

«Fordi jeg skal forlate landet og ikke vet når jeg kommer tilbake, har den syttisju år gamle faren min tenkt å gjøre det siste måltidet vårt minneverdig, han har planlagt å bruke en oppskrift fra mammas håndskrevne oppskriftsbok, noe mamma kunne ha funnet på å servere ved en liknende anledning.»

Lobbi på 22 år skal reise ut i verden og forlate far, tvillingbroren Jósef som har en diagnose som gjør at han er bor på et omsorgsenter, og datteren som kom til verden ved et uhell; som Lobbi kaller det. Datteren bor sammen med moren sin og ble født samme dag som moren til Lobbi omkom i en bilulykke. Faren vil at sønnen skal studere og mener at sønnen kaster bort talentet sitt. Men Lobbi er ikke til å rikke. Han har fått seg jobb som gartner og forlater Island og familien.

Det er Lobbis reise vi får være med på i denne romanen. Historien virker så enkel i bokomtalen. Jeg ble derfor overrasket over hvilken virkning den hadde på meg. Jeg synes den uttrykker så mye og det er så mange lag i historien. Historien i boken er som livet. Det slutter aldri å overraske.

Jeg skulle skrevet mye mer om denne vakre romanen. Men jeg har ikke mer tid å avsette. Les romanen. Det er stor sannsynlighet for at du også vil få en god opplevelse ved å lese Stiklingen


«22 år gamle Lobbi vet ikke helt hva han vil i livet. Det eneste som er sikkert, er at han ikke vil studere, slik faren ønsker. Lobbi drømmer om å bli gartner og jobbe med roser – en lidenskap han delte med moren, som mot alle odds dyrket fram de mest fantastiske blomster i det karrige islandske klimaet. Med tre sjeldne rosestikling fra morens samling i bagasjen, setter han kursen mot et søreuropeisk kloster med en berømt, men forfallen rosehage. Etter en tid i klosterlandsbyen dukker plutselig Anna opp med lille Flóra Sól, datteren de fikk ved et uhell ni måneder tidligere, og Lobbi må brått forholde seg til sin nye rolle som far – og kanskje kjæreste.»

Forlaget beskriver forfatteren slik:

«Auður Ava Ólafsdóttir er en av Islands mest kjente og populære forfattere. Hun underviser i kunsthistorie ved Universitet på Island, har undervist ved Islands Teaterhøyskole og vært direktør for Universitetets kunstsamlinger. Som forfatter skriver hun i mange sjangre, med romaner, dramatikk og poesi. Ólafsdóttir fikk sitt internasjonale gjennombrudd med Stiklingen, som var innstilt til Nordisk Råds litteraturpris i 2009, og ble en leserfavoritt i blant annet Frankrike, med 300 000 solgte bøker. Romanen ble tildelt flere priser, både på Island, i Frankrike og i Canada, deriblant DV Cultural Award for Literature og Prix Page des libraires. Ólafsdóttirs bøker er utgitt i rundt 20 land og oversatt til norsk er StiklingenRegn i november og Arr. For romanen Arr ble Ólafsdóttir tildelt Nordisk råds litteraturpris 2018.»

2 kommentarer:

  1. Ja, dette er en vakker roman. Ser at du også likte denne - jeg leste og omtalte den i Litteraturbloggen min i 2014 - jeg skal snart lese hennes siste, Arr

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Arr synes jeg også var veldig god. I en verden full av støy er det godt å lese bøker som hun skriver.

      Slett