26. nov. 2018

60 damer du skulle ha møtt Norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt av Marta Breen og Jenny Jordahl




Jeg var innom biblioteket og skulle hente en bok jeg hadde reservert. Det ble fire bøker etter å ha snakket med en av de ansatte om foredraget Marta Breen holdt der for kort tid siden. Et foredrag jeg hadde planer å dra på. Men slik ble det ikke. Uansett; jeg lånte med meg to tegneseriebøker som er blitt til ved et samarbeid mellom Marta Breen og Jenny Jordahl. Den ene er 60 damer du skulle ha møtt Norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt. Boken ble utgitt i 2016.

Jeg har lest mange bøker om norsk kvinnehistorie. Samtidig forstår jeg ved å lese boken til Breen og Jordahl at jeg bør lese enda flere. For det er en skikkelig teaser, her er det mange spennende kvinner som burde fått en større plass i norsk historie.

En av dem er Aasta Hansteen (1824-1908). Norges første profesjonelle kunstmalerinne. Talefør var hun også og kjempet for kvinnesaken:



Men hun var ikke populær. Avisene trykket stygge karikaturer av henne. Hun reiste til USA som nær sagt en feministisk flyktning. Da hun kom tilbake til Norge hadde stemningen snudd, hun ble sett på som en pioner og hyllet av kvinnebevegelsen.

En annen er Bikkje-Lisa Kristoffersen (1833-1928). Hun jobbet for dyrevelferd og var med på å stifte den første foreningen for dyrebeskyttelse i Kristiania. Hun samarbeidet med politiet ved alvorlig dyremishandling.




Katti Anker Møller (1868-1945) jobbet blant annet for å avkriminalisere abort og forsvarte bruk av prevensjon. Men da som nå var kristenfolket der med pekefingeren- til og med når hun hjalp kvinner som hadde havna i uløkka; 



Artig bok om modige damer som fortjener mer oppmerksomhet i norsk historie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar