I romanen Rettstridig
forføyning En roman om kjærlighet av Lena Andersson er hovedpersonen Ester Nilsson. Romanen
om Ester Nilsson er blitt teater. I går, 8. november, var det premiere
på forestillingen som spilles på Det norske Centralteateret som beskriver forestillingen slik:
«En
enestående og humoristisk fortelling om forelskelsens systematiske selvbedrag.
Vi møter den fornuftige forfatteren Ester Nilsson som skal holde et foredrag om
kunstneren Hugo Rask. Fra det øyeblikket hun møter ham snus hennes tilværelse
av et altoppslukende begjær. Den kjærlighetshistorien de innleder er
gjenkjennelig for alle som har vært forelsket i noen som ikke gjengjelder dine
følelser.
Lena
Anderssons roman om kjærlighetens vesen har tatt Sverige med storm og vant den
prestisjefylte svenske litteraturprisen Augustprisen. I november blir det
norgespremiere for dramatiseringen av suksessromanen.»
Nå har jeg lest romanen utgitt i 2013 , og ja, handlingen i romanen er som
skapt for teater synes jeg. Slik starter den:
«Ester
Nilsson het et menneske. Hun var lyriker og essayist med åtte tettskrevne
pamfletter bak seg da hun var trettien. Egenrådige ifølge noen, morsomme ifølge
andre, de fleste hadde ikke hørt navnet hennes.
Med
knusende presisjon fornemmet hun virkeligheten inne fra sin bevissthet og levde
etter den ambisjon at verden var slik hun opplevde den. Eller rettere sagt at menneskene
var skapt slik at de erfarte verden slik den var, hvis de bare var oppmerksomme
og ikke løy for seg selv. Det subjektive var det objektive, og det objektive
det subjektive. Slik så i hvert fall hennes streben ut.»
Ester lever et tilbaketrukket liv:
«Fra den dagen da hun fant språket og ideene og innså hva
hennes oppgave var, ga hun avkall på dyre vaner, spiste billig, var nøye med
prevensjonsmidlene, reiste rasjonelt, hadde aldri stått i gjeld til hverken
banken eller privatpersoner og hensatte seg ikke i situasjoner som tvang henne
bort fra det hun ville bruke tiden på, å lese, tenke, skrive og samtale.
I tretten år hadde hun levd slik, mer enn halvparten av
tiden i et harmonisk og rolig forhold til en mann som både lot henne være i
fred og tilfredsstilte fysiske og mentale behov."
En telefonoppringning skal endre livet til Ester:
«Mannen
i den andre enden spurte om hun ville holde et foredrag siste helg i oktober om
kunstneren Hugo Rask. Han arbeidet med levende bilder og tekst i en kombinasjon
som ble ansett som både storslagen og særegen. Dessuten ble han verdsatt for sin
moralske patos i en overfladisk tid. Mens andre snakket om seg selv, snakket
han om ansvar og solidaritet, pleide tilhengerne å si.
Tretti
minutters innlegg, det vanlige honoraret.
Ester
var ved Sankt Eriksplan da samtalen kom. Det var sent på ettermiddagen, og
solen glødet intenst og lavt og stakk henne i øynene. Da hun kom hjem, fortalte
hun stolt om oppdraget til mannen hun bodde sammen med, hvis navn var Per. Hugo
Rask var en kunstner begge to betraktet med skjerpet oppmerksomhet.»
Allerede
imens hun jobber med foredraget syder og koker det i henne:
«For hver dag hun skrev på foredraget, vokste
følelsen av slektskap med objektet. Følelsen gikk fra respekt søndag til
ærefrykt tirsdag, og henimot torsdagen en verkende lengsel, og fredagen tn tung
savn. «
Og Hugo Rask liker foredraget og Esters besettende
forelskelse er i gang:
«Under
foredraget satt han intensivt oppmerksom på første benk. Konsentrasjonen i
rommet var sterk hos de hundre og femti betalende. Etterpå gikk han frem til Ester
med strålende ansikt og takket ved å ta begge hendene hennes i sine og kysse
henne på kinnene.
-
Aldri har noen utenforstående forstått meg så dypt og med en slik presisjon.
Det
suste og bruste i henne, og hun klarte knapt nok å følge med på innslagene som
fulgte. Alt hun tenkte på, var den takknemligheten hun hadde sett i ansiktet
hans.
Da
programmet var slutt klokken fem, holdt hun seg i nærheten av ham og forsøkte å
se ut på en annen måte enn hun kjente seg. Kunstnerens sønn var der, en ung
mann med skjegg, strikkelue og en direkte og spontan måte å oppføre seg på. Han
roste foredraget hennes og sa at de burde gå og ta seg et glass alle tre. Det
var det eneste i verden og hinsides den Ester Nilsson ville gjøre. Hvis hun
hadde kunnet gå og drikke øl med Hugo Rask denne kvelden, hadde livet hennes vært
fullkomment.
Men
hun måtte hjem.»
Ester er som Carola synger - hun er Fångad av en stormvind:
Jag
har aldrig slutat tro
Att efter varje natt väntar gryningen
Fast jag inte kan förstå
Så finns det tid för skratt när jag börjar om igen
Att efter varje natt väntar gryningen
Fast jag inte kan förstå
Så finns det tid för skratt när jag börjar om igen
Känner
doften från en stilla ocean
Plötsligt står jag i en levande orkan
Plötsligt står jag i en levande orkan
Jag
är fångad av en stormvind
Fast för dej
Ingenting kan hindra mej
När det blåser i mitt hjärta
Fångad av en stormvind, natt och dag
Här finns bara du och jag
Och det ljus som himlen lämnat kva
Fast för dej
Ingenting kan hindra mej
När det blåser i mitt hjärta
Fångad av en stormvind, natt och dag
Här finns bara du och jag
Och det ljus som himlen lämnat kva
«Ester
Nilsson er poet og essayist og et fornuftig menneske i en fornuftig relasjon.
En dag får hun en forespørsel om å holde et foredrag om kunstneren Hugo Rask.
Fra om med det øyeblikket blir tilværelsen hennes endret og formet av et i
utgangspunktet uskyldig, men altoppslukende begjær.
Ester
har lenge vært fascinert av Hugo Rask, og da hun holder foredraget, sitter
kunstneren selv blant publikum. Han er fullstendig henført, og etter
forelesningen møtes de to for første gang. En form for kjærlighetshistorie
innledes mellom Ester og Hugo, banal i all sin enkelhet og ondskap, storslagen
i sin altoppslukende hengivenhet.
Rettsstridig
forføyning er et tidløst drama om lidenskap og makt, frihet og fornuft,
som forfatteren ikke bare iscenesetter, men dissekerer. Med djerv humor og
enestående presisjon, blottlegger Lena Andersson forelskelsens systematiske
selvbedrag.
Romanen
har tatt svenske lesere og kritikere med storm, og vant Augustprisen for beste
svenske skjønnlitterære utgivelse i 2013.»
Så gøy at denne romanen har blitt teaterforestilling, det skulle jeg gjerne fått med meg. Husker at jeg ikke likte boken så veldig godt, men så sliter jeg litt med å se historien mellom linjene, med denne typen romaner. Har lest hennes siste, og møtte henne på Kapittel, hun var en artig skrue, som jeg gjerne leser mer av.
SvarSlettSkulle også likt å se forestillingen. Har lest at en anmelder likte forestillingen ihvertfall.
Slett