28. okt. 2018

The Light Between Oceans - bok og film





I sommer fikk jeg endelig sett serien Big Little Lies på HBO basert på boken til Liane Moriartys med samme navn. Jeg er superfan av Rice Witherspoon som spiller en av hovedrollene og jeg storkoste meg med serien. Jeg hadde tenkt å lese boken til Liane Moriartys  som har fått tittelen Store hvite løgner på norsk. Jeg begynte på den på eBokBib. Men det «kokte bort i kålen». Kanskje fordi det er litt bakvendt å lese boken etter jeg har sett serien.

Nå har jeg sett en annen, for meg, fantastisk film basert på en bok med samme navn: The Light Between Oceans som jeg så på Netflix. Boken er skrevet av M.L. Stedman. Både filmen og boken har fått den norske tittelen Lys mellom to hav. Her i et innlegg på bloggen Ellikens bokhylle kan du lese om boken som hun og flere bokbloggere lot seg begeistre av:





Jeg har dessverre ikke lest boken, men forstår nå at jeg har gått glipp av en god leseopplevelse. Jeg ble kjempebegeistret for filmen. Her hos Norli omtales boken og omtalen beskriver også handlingen i filmen:

«Etter fire rystende år på vestfronten, vender Tom Sherbourne hjem til Australia og får seg jobb som fyrvokter på Janus Rock, en halv dags seilas fra land. Til denne isolerte øya, hvor forsyningsbåten kommer en gang i sesongen, tar Tom med seg sin kone Isabel. Årene går, og bringer med seg en stadig tyngre sorg over to spontanaborter og en dødfødt baby. En dag hører Isabel spedbarnsgråt. En båt har drevet i land, med en død mann og hans levende datter om bord. Den alltid ryddige og nøyaktige Tom, en mann som ikke har latt fire år i en skrekkelig krig gå ut over hans egne moralske prinsipper, vil avlegge rapport om mannen og babyen umiddelbart. Men Isabel har trykket det lille barnet til sitt bryst. Han går med på å beholde barnet, som de kaller Lucy. Når Lucy er to år gammel, vender den lille familien tilbake til fastlandet og blir minnet på at det finnes andre mennesker i verden. Deres valg har knust ett av dem.»

Michael Fassbender har rollen som Tom og rollen som Isabel har Alicia Vikander.  
Et romantisk drama med gode skuespillerprestasjoner og fantastiske omgivelser for handlingen. Frister veldig å lese boken som gjorde etter å ha serien Big Little Lies. Men det blir kanskje bare med tanken.

Uansett; her er traileren til filmen:



2 kommentarer:

  1. Oi! Takk! Så kjekt å bli nevnt :) Det et gått noen år siden jeg leste boken, men fremdeles tenker jeg på den som en av de fineste nyere leseopplevelsene mine. Jeg ble virkelig glad i menneskene. Har også filmen i ettertid, og gråt i bøtter og spann også av den. Håper flere lar seg lokke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes du skriver så fint om boken. Ja, jeg gråt også. Etter å ha sett den er den fremsnakket på jobben. Er så spent hva kollegene mine synes :)

      Slett