3. des. 2016

Krim: Død manns grep (Dead Man's Grip) av Peter James


Krimforfatteren Peter James og hans bøker var ukjent for meg før jeg fikk tilbud om å lese Død manns grep av forlaget Vigmostad & Bjørke som har utgitt romanen på norsk i 2016. Romanen ble utgitt på engelsk i 2011 med tittelen Dead Man’s Grip. En god leseopplevelse var denne boken for meg.

Peter James er ingen ukjent forfatter, og det norske forlaget beskriver han slik her:

«Peter James (født 1948) har hatt stor suksess i nærmere 40 land med bøkene om politimannen Roy Grace. Forfatteren skapte seg et navn som filmprodusent i USA før han flyttet tilbake til England og slo gjennom som spenningsforfatter. «

Jeg leser ikke mange krimbøker i løpet av et år. Men når jeg først leser krim, foretrekker jeg bøker av engelske forfattere. Jeg hadde derfor forventninger til boken, og den skuffet ikke.  Jeg forventer at krim skal være spennende, og jeg forventer at boken ikke skal være full av bestialiteter. Død manns grep er spennende helt til siste slutt.  Drap er en grusom handling, og det kommer man ikke unna her heller. Men forfatteren har heldigvis tonet bestialitene ned.

Handlingen foregår i Brighton og starter med at en amerikansk student blir påkjørt og drept. De som er involvert i påkjørselen er føreren av en semitrailer og føreren av en privatbil. Privatbilen er kjørt av advokaten Carly Chase, og hun blir arrestert for å ha kjørt med promille. Føreren av semitraileren blir tatt for å ha brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Føreren av den tredje bilen, en hvit varebil, stikker av fra stedet.

Politiets oppgave er først og fremst å finne føreren av varebilen. Den som leder etterforskningen er Roy Grace. Studenten som ble påkjørt og drept er medlem av en voldelig amerikansk mafia-familie. Når moren til den drepte utlover en dusør for de som kan identifisere føreren av varebilen, er dramaet i gang. I tillegg er det et drama i livet til Roy Grace som ikke avsluttes i denne romanen.

Jeg skal ikke avsløre mer av handlingen. Men liker man god tradisjonell engelsk krim, som jeg gjør, er dette en bok som jeg kan anbefale. Jeg leser gjerne flere bøker av Peter James. Samboeren min, som fikk lov til å lese den før meg, likte den også veldig godt. 

3 kommentarer:

  1. Jeg har lest noen bøker av Peter James og han er ikke så verst:) Min favoritt av ham er Levende begravet. Har du lest den? Har ikke lest denne ennå, men den må jeg få tak i:)

    SvarSlett
  2. Nei, boken jeg har lest er mitt første møte med forfatteren. Boken du nevner ser ut til å være Dead Simple fra 2005 jf Wikipedia. Den neste etter den jeg har lest ser ut til å være Not Dead Yet fra 2012 og den er neppe utgitt på norsk. Alle bøkene i serien har Dead i tittelen; jøsses :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det stemmmer at boka, den jeg nevnte heter Dead Simple. Foretrekker å lese krim og grøss egentlig på engelsk, men denne så jeg tilfeldigvis på norsk da jeg var på en bokhandel for mange år siden, da hender det at jeg tar den første utgaven jeg ser i stedet for å lete etter den engelske. Når jeg bestiller på nett, bestiller jeg helst på engelsk.

      Morsomt at hele serien hans har Dead i tittelen:)

      Har også lest Død i morgen (Dead Tomorrow) av samme forfatter, men likte Levende Begravet bedre. Skal prøve å lese mer av ham for jeg liker engelsk krim godt generelt:)

      Slett