2. mai 2014

Oppsummering april 2014


Ovenfor er omslagene til bøkene jeg avsluttet i april, og nedenfor er link til innlegg jeg har skrevet om dem.

Jeg fikk lest fem bøker fra egen bokhylle og det er jeg fornøyd med. Ellers er det viktig for meg ikke å ha for fastlagte planer over hva jeg skal lese. Lesingen og bloggen er en hobby og ingen tvangstrøye. Hobbyen skal gi energi, ikke tappe meg for energi. Men sier jeg ja til å motta en bok fra et forlag prioriteres den foran andre bøker. Selv om det er hyggelig at det kommer en henvendelse fra et forlag/forfatter, holder jeg denne andelen av bøker jeg leser på et minimumsnivå. Jeg bruker alt for mye tid på hobbyen som det er allerede.

Det er også hyggelig å bli linket til på forlagenes og forfatternes sider. Men det hadde vært enda hyggeligere at de hadde sendt meg en e-post om at de har gjort det, og at jeg ikke oppdager det helt tilfeldig. Enda hyggeligere er det når forfattere kommenterer på bloggen som Ida Løkås gjorde i oppsummeringen for 2013.

Det som ikke er hyggelig, er når bokbloggere plagieres. Ulovlig er det også jf Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).  Selv om det ikke er overraskende for meg at det skjer, er det skremmende når man oppdager at det skjer systematisk. Det at enkeltpersoner kopierer det bokbloggere har skrevet og utgir det som sitt eget, er dessverre blitt et problem. Jeg har ikke oppdaget at det har skjedd med noe jeg har skrevet. Men det betyr lite. Jeg vet hvor mange timer som brukes til å lese en bok og deretter skrive om den. Det er ikke få timer pr bok. Jeg håper at også forlagene tar tak i dette ved å være mer kritisk til hvem de sender bøker til.










2 kommentarer:

  1. Ikke lest noen av disse, men flere står på leselisten. Jeg ser at det er flere som skriver at andre bloggere plagierer bokanmeldelser. Det er jo så utrolig dumt. Vis man ikke gidder eller har evnen til å skrive noe eget, kan man jo la være.Stå på og si ifra

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så enkelt å oppdage. Men det er viktig at vi melder fra til hverandre. Jeg er nok lite utsatt jf at jeg ikke leser så mange nye bøker og hvilke type bøker jeg leser. Det er en fordel på den måten.

      Slett