24. apr. 2013

Dikt: Skumring av Inger Hagerup

Jeg undres om ensomheten
vil følge meg hjem i kveld.

Nå sitter den fjern og venter

på toppen av Storefjell.

Den sitter i himmelens tomme luft

og lener seg mot seg selv.

Jeg undres om ensomheten
blir liten og grå som en mus
og kryper inn i mitt hjerte

når mørket har nådd mitt hus,
og gnager mitt sinn i små skarpe stykker

av angst og av spiritus.

I kveld skal jeg stenge døren
og bare tenke på deg.

Jeg undres om ensomheten

likevel finner meg.


Privat foto - høst 2012

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hun har mange fine dikt med så mange tema.

      Slett
  2. Nydelig! Inger Hagerup skriver så fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Jeg er en skikkelig fan....

      Slett
  3. Fint dikt! Inger Hagerup liker jeg godt - har du lest diktet Eventyr? Fantastisk dikt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har et innlegg om det også.

      Slett
    2. Så bra, det må jeg sjekke :)

      Slett
  4. Hei :) Jeg har fått i oppgave å skrive en personlig reflekterende tekst om dette diktet, men sliter litt med analysen av dette. Kunne du ha sagt noe om tema, budskap og kanskje symboler og eventuelt metaforer?

    SvarSlett