5. apr. 2013

Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen (Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö) av Håkan Nesser


Flere ganger har jeg sett den vakre filmen Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen. Uten å vite at den baserte seg på en roman skrevet av den svenske forfatteren Håkan Nesser med den svenske tittelen Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Og da jeg fikk vite det, måtte jeg kjøpe boken. Men Bokklubben kunne ikke fremskaffe filmen. Men den skal jeg nok klare å få tak i.

Romanen ble utgitt på svensk så lenge siden som i 1998 og på norsk av forlaget Gyldendal først i 2005. Ikke kan jeg forstå hvorfor det gikk så lenge til den ble utgitt på norsk. For det er etter min mening en veldig god bok. Men så er jeg blitt en skikkelig fan av Håkan Nesser. Den er på et så lite sideantall som 221 og jeg leste den ferdig i dag.




Vi er på 1960-tallet. Erik er 14 år. «Det blir en tøff sommer. Det er like godt vi innstiller oss på det» sier faren til Erik. Og sommeren ble tøff. I tillegg til at moren til Erik er syk av kreft og skal dø, skjer Det forferdelige denne sommeren.

Men før Det forferdelige skjer, skal det bli fine sommeruker sammen med Edmund, stesønnen til farens kollega. Edmund som har en mor som drikker og også denne sommeren er inne til avrusning. Som har en far han ikke vet hvor er. Men som også var alkoholiker og var brutal mot Edmund og moren.

Erik og Edmund skal tilbringe sommeren i Genesaret. En gammel kåk noen mil utenfor byen som familien til Erik eier sammen med en slektning. Drøyt to timer på sykkel er det dit.  

Men guttene skal ikke være alene. De skal være sammen med Eriks bror Henry som er litt over 20 år. Godt likt av damene. Henry er free-lance i avisen Kurren. Men har tatt seg fri denne sommeren for å skrive en roman. Fra filmen (Jonas Karlsson):




Guttene lever sitt tenåringsliv denne sommeren med å snakke sammen, lese, bade og dra på båttur. Lager mat og vasker opp. Bygger ny brygge. Og andre ekspedisjoner. Været er vidunderlig. Fra filmen; Anton Lundquist og Jesper Adefelt:






Henry skriver på boken. Så dukker den vidunderlige vakre Ewa Kaludis opp i Genesaret.  Ewa Kaludis som alle forelsker seg i. Hun som ligner på den amerikanske skuespilleren Kim Novak. Lærervikar på skolen de går på. Her er et bilde av henne i filmen, spilt av Helena af Sandeberg:



Ewa er kjæreste med den brutale håndballspilleren Berra Albertsson. Men nå er hun sammen med Henry. I smug. Og bidrar til guttenes «seksuelle oppvåkning» der de observerer henne i seng med Henry. Men mørke skyer truer. Og det forstår guttene etter å ha sett den brutale Berra i aksjon. Og snart skjer Det forferdelige.

En nydelig liten roman synes jeg romanen Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen var. Akkurat som filmen. Varm, morsom og med alvor. Om nytt vennskap. Som holder. Tenåringer som har sitt å stri med. Men som tåler veldig mye mer.

Jeg synes det er vanskelig å rangere den i forhold til de andre romanene jeg har lest av Håkan Nesser. De er gode på hver sin måte. På forsiden av boken det sitert at en anmelder har skrevet at «Nesser skriver vidunderlige klart og elegant». Helt enig! Dette er gjennomgående i hans bøker.

Nedenfor er link til flere innlegg jeg har skrevet om forfatteren og hans bøker. Og flere skal jeg lese!


7 kommentarer:

  1. Herleg omtale om ei herleg bok.
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  2. Har bara läst ett par böcker Nesser. Denna har jag hört att den skall vara bra. Kanske får ta och läsa den.

    SvarSlett
    Svar
    1. En liten bok som du fyker gjennom veldig raskt. Men den inneholder mye.

      Slett
  3. Håkan Nesser har jeg ikke lest ennå, jeg har andre del av Barbarotti-kvartetten stående i bokhyllen (ikke spør hvorfor...). Jeg fikk i alle fall lyst til å lese denne boken du nevner, og se filmen - takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er blitt skikkelig fan av Nesser. Hans måte å skrive på liker jeg. Spenningsbøker man ikke må sitte med nervene på høykant. Samtidig som spenningen er der.

      Slett
    2. Høres ut som noe jeg vil like :)

      Slett