23. juli 2024

Hafni forteller – jeg ble ikke overveldet av romanen til Helle Helle

 


Jeg ble ikke overveldet av å lese den kritikerroste romanen til den danske forfatteren Helle Helle Hafni forteller som ble utgitt i 2024. Jeg hadde jo store forventninger til leseopplevelsen. Kjenner at jeg er litt skuffet. Over meg selv mest. Mulig jeg leste for raskt og skulle lest den om igjen. Kanskje det er slik med Helle Helle som jeg har med Ali Smith. Hennes kritikerroste Høst har jeg begynt på boken tre ganger og får lite ut av fortellingen. 

 Forlagets omtale:

«Hafni forteller ... at hun skal skilles.

Hun ringer fra en rasteplass til romanens egentlige forteller. Men det er kun Hafni som fører ordet.

 

Hun har planlagt å feire skilsmissen med en såkalt smørbrødreise fra Roskilde over Ringsted, Korsør, Nyborg, Svendborg, Faaborg, via Bøjden-Fynshav og til slutt til Gråsted for å innta det store sønderjyske kaffebordet.

Det var meningen at turen skulle ta åtte dager.

Den ender med å vare cirka en måned.

 

Nå ringer Hafni for å fortelle hva som gikk galt underveis.»

2 kommentarer:

  1. Jeg har bare lest en bok av henne og det var den hun fikk Nordisk Rådspris for i 2009. Den falt heller ikke i smak hos meg. Link: https://kleppanrova.blogspot.com/2022/11/helle-helle-ned-til-hundene.html

    SvarSlett
  2. Det var godt å lese selv om du kanskje ville likt Hafni forteller bedre. Jeg hører de fleste programmene i Åpen bok, og har valgt bøker med bakgrunn i som omtales der. Forfattere som intervjues osv. Og der har Helle Helles bøker blitt omtalt på en positiv måte flere ganger. Nå har jeg forsøkt å lese en bok. Det blir mest sannsynlig den siste. Nå leser jeg Johan Theorins bok Bumerker. Lenge siden jeg har lest noe av han. Det er et positivt gjensyn.

    SvarSlett