3. mai 2020

Imens vi venter på biografien om Kjell Aukrust som kommer til høsten – kan vi høre på en samtale om han og se et portrettprogram fra 1985 med Kjell Aukrust som gjest



Kjell Aukrust døde i 2002. Den 19. mars var det hundre år siden multikunstneren ble født.

Til høsten kommer biografien om Aukrust, og det er forfatteren Sigmund Løvåsen som skriver den. Gleder meg til å lese biografien når den kommer. Enda mere etter å ha hørt denne samtalen mellom Løvåsen, Harald Stanghelle og Anders Heger (forlegger i Cappelen Damm) på Nationalbiblioteket.no som presenteres slik:

«I år er det 100 år siden forfatteren, tegneren, illustratøren, tegneserieskaperen og maleren Kjell Aukrust ble født. I nesten femti år skapte Aukrust fiktive univers og karakterer som har festet seg i den norske kulturen og i det norske språket. I hans mangslungne produksjon er det vel ingen som har nådd så langt ut og blitt så folkekjære som sagbruksarbeideren Solan Gundersen og pinnsvinet Ludvig. Det aukrustske univers er likevel større enn Flåklypa og mer mangfoldig enn de fleste er klar over, og fortsatt er Alvdalstrilogien, som ble utgitt mellom 1958 og 1964, blant norgeshistoriens mest leste bøker»

Etter å hørt på samtalen forstår jeg hvor lite jeg vet om livet hans. Det at han var en katastrofe på skolen er et tankekors når man ser den kunstneriske arven han har etterlatt.  Etter at jeg så videoen måtte jeg kjøpe denne boken som ble utgitt i 2020:



Fra før har jeg Aukrusts samlede verker, og kjøpet inkluderte bildet over.
I og med at jeg har hørt om Aukrust i videoen nevnt over, og lest om han her:


«– Slik vi er i Norge nå, er vi veldig Ludvig og bekymret for alt sammen som skjer. Men i den verden som vi vel ønsker å ha, kan vi kanskje være litt mer Solan. Det viser også hvor universelt Aukrusts univers er – at man kan «oversette» Solan og Ludvig til situasjonen vi er i nå.»

søkte jeg i NRK sitt arkiv om de hadde et portrettprogram om han. Jeg fant et fra 1985:


Programmet kan jeg anbefale. Kjente at jeg ble glad inni meg av å se det. Der er det blant annet en opplesning av der Solan og Ludvig møtes for første gang. Selv om jeg har lest historien mange ganger blir jeg like glad hver gang jeg leser den og ser tegningene. I programmet får vi på slutten også se alle de fine akvarellene Kjell Aukrust har malt.  



2 kommentarer:

  1. Aukrust er fantastisk! Jeg laget en del smykker til utstillingen jeg hadde på Aukust senteret 2009, det var så moro.
    Her ei nål : https://ingunkleppan.blogspot.com/2013/03/solans-brev-til-kongen-i-hemmelig.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint. Jeg blir aldri lei av å lese og høre disse historiene han skrev. Har fått boka til Heger. Mye av det er i de andre bøkene jeg har. Men det er med Hegers kommentarer innimellom. Og først i boka er et portrett av Aukrust med det varme smilet. Gleder meg veldig til biografien kommer. Håper den holde god kvalitet. At bilder blir plassert i tilknytning til tekst, ikke alle samlet i midten av boka for å spare penger.

      Slett