Jeg er glad jeg
ikke vet hvor mange timer i året jeg bruker til å sitte ved PC’n med mer eller
mindre meningsløs klikking på avisinnlegg mv som etterpå oppleves om bortkastet
bruk av tid. Det starter med at
jeg vil orientere meg i nyhetsbildet. Så blir jeg sittende der. Ups; plutselig har
det gått en halv time.
Forfatter Agnes
Ravatn tok et oppgjør
med ovennevnte i boken jeg skrev om i innlegget;
Etter
at jeg skrev innlegget har jeg «krøpet til korset» og kjøpt smarttelefon. I motsetning til Agnes Ravatn
som kvittet seg med sin. Nå har jeg hatt den i minst fem år. Det var ikke smart,
og medførte mere tid til bruk av internett. Man kan alltids diskutere hvilke
aktiviteter som er meningsløs å bruke tid på. Men at for mye tid på internett
ikke øker kreativitet, det er jeg hundre prosent sikker på.
Dette
innlegget begynte jeg på for nesten et år siden, og ble jeg minnet på det etter
at jeg leste at Hilde Østby har gitt ut denne boken:
«En fortelling om kreativitetens
historie og hvordan hjernene våre egentlig er skrudd sammen.
En høstdag i 2016 traff forfatter Hilde
Østby bokstavelig talt veggen, og etter det spant livet og hjernen hennes ut av
kontroll. Hvorfor fikk hun så mange tanker og innfall etter å ha slått hodet
sitt? Hvor kommer egentlig ideer fra? Og hva stopper oss i å være kreative?
Rustet med barneboka Alice i eventyrland forfølger forfatteren mange hvite kaniner ned i mørke hull: Hun forsøker å overvinne sin indre kritiker, møter sin favorittleser, flyter naken i en tank, får strøm gjennom hjernen og prøver improteater. Musikere, komikere, filosofer, forfattere, kunstnere og forskere vil forklare deg betydningen av flyt og retning, prokrastinering og deadline, nysgjerrighetens natur og det kreative geni. Du vil dessuten bli innviet i kunsten å kjede deg, gå deg vill, dagdrømme og stå helt stille ved havet.
Dette er en bok om barns utemmede fantasi, om vennskap på tvers av tid og rom, om dødens meningsskapende potensial, og om hvordan kreativiteten gjemmer seg der du minst av alt venter å finne den. Til syvende og sist handler det om at vi må verne om vår mest menneskelige egenskap: Skal vi løse de utfordringene vi som art står foran, er vi nemlig avhengig av alle gode ideer vi kan få.»
Rustet med barneboka Alice i eventyrland forfølger forfatteren mange hvite kaniner ned i mørke hull: Hun forsøker å overvinne sin indre kritiker, møter sin favorittleser, flyter naken i en tank, får strøm gjennom hjernen og prøver improteater. Musikere, komikere, filosofer, forfattere, kunstnere og forskere vil forklare deg betydningen av flyt og retning, prokrastinering og deadline, nysgjerrighetens natur og det kreative geni. Du vil dessuten bli innviet i kunsten å kjede deg, gå deg vill, dagdrømme og stå helt stille ved havet.
Dette er en bok om barns utemmede fantasi, om vennskap på tvers av tid og rom, om dødens meningsskapende potensial, og om hvordan kreativiteten gjemmer seg der du minst av alt venter å finne den. Til syvende og sist handler det om at vi må verne om vår mest menneskelige egenskap: Skal vi løse de utfordringene vi som art står foran, er vi nemlig avhengig av alle gode ideer vi kan få.»
«Kreativ,
skapende; idérik. Kreative tanker er ofte nyskapende, nyutviklende
(innovativ), idérik eller fantasirik på en konstruktiv og perspektivåpnende
måte.»
Det
som er selvopplevd, er at å ikke gjøre noe som helst gjør meg kreativ. Det som skjer da er at jeg
begynner å dagdrømme. Å sitte alene i et stille hus og bare la tankene fly, da
kommer de kreative tankene. Jeg har lest at det ikke bare er min opplevelse. I
denne artikkelen Dagdrømming
er sunt for deg står det:
«Slik
innoverrettet tankevirksomhet er nemlig essensielt for at også den aktive og
utoverrettede delen av hodet skal fungere ordentlig, og for at vi skal bli
veltilpassede individer.»
«Dagdrøm,
fantasivirksomhet i våken tilstand. Personens oppmerksomhet overfor den ytre
situasjonen reduseres til fordel for økt, av og til altoppslukende
oppmerksomhet mot egne tanker og følelser. Dagdrømmer omhandler ofte
dagliglivets problemer og uoppfylte, og til dels ubevisste, ønsker og behov,
og kan ha flere viktige funksjoner: Tenkning ved dagdrøm kan være mer kreativ og
mindre bundet enn tenkning under full bevisst kontroll, og dagdrøm kan tjene
som en avslapningsform fra monotone og krevende oppgaver. Hos barn er
dagdrømmer vanligere enn hos voksne.»
Etter
en slik rolig stund for meg selv opplever jeg at jeg får ryddet plass til i
hjernen og opplever ny energi. Jeg sammenligner det med defragmentering av en datamaskin
som forklares slik på Dataporten:
«Harddisker
lagrer data på flere områder som kalles for sektorer. I hver sektor lagres en bestemt
mengde med data. Data leses med en arm som beveger seg fra den ene sektoren til
den andre på harddiskens overflate. Når du sletter filer på harddisken, endres
datastrukturen, disken blir fragmentert, noe som gjør at armen må bevege seg
enda mer, og ytelsen går ned.
Defragmentering
optimalisere denne prosessen, og denne optimaliseringen har to virkninger: Den
ene er at harddisken får mer plass, fordi «hullene» som lages når du sletter
filer, blir tette, altså lagringsplassen optimaliseres. Den andre virkningen er
at armen som leser dataen, ikke trenger å bevege seg så mye, og derfor øker
ytelsen.»
Min
defragmentering skjer ved tankeflukt. I denne artikkelen «Det er sunt å la tankene fly», sier forskeren at å la
tankene vandre i hverdagen har ufortjent dårlig rykte. Et av områdene spontane
tanker fremmer, er kreativitet sier han. Min erfaring er at når jeg har for
mange «huller» i tankebanene, har jeg vanskelig å konsentrere meg.
Under
er et sitat fra boken jeg skrev om i innlegget:
«Når
du finner på noe nytt på egen hånd, er du kreativ. For å være kreativ, må du
være kritisk, selektiv og generelt intelligent. Du behøver imidlertid ikke å ha
skolens høyeste IQ for å lykkes kunstnerisk; det holder lenge å ha en
gjennomsnittlig menneskelig hjerne. Det er popartens far, Andy Warhol, med en
IQ på 86, et levende eksempel på. Hjernen vår hjelper oss, som jeg har vært
inne på, med å filtrere vekk en masse inntrykk som vi blir bombardert med, før
det når bevisstheten vår. Å fokusere på umiddelbare oppgaver er avgjørende i
dagliglivet, men for å bli kreativ, må du åpne opp for inntrykk og minner som
ikke umiddelbart ser nyttige ut. Denne prosessen hjelper deg med å kople sammen
ting som ellers ikke har noe med hverandre å gjøre.»
Den kreative hjernen, en film jeg så på Netflix,
er interessant i så måte:
«Nevrolog
David Eagleman undersøker den kreative prosessen til forskjellige innovatører
mens han utforsker forbløffende, risikofylte måter å inspirere til kreativitet
på.»
Forfatteren Michael Chabon, presentert som en av
nåtidens mest originale forfattere, mener at konseptet originalitet er uviktig.
Han mener det rett og slett er vås. Meningsløst. Virkelig originalitet har aldri eksistert er hans påstand.
Originalitet oppstår i samspillet med det konvensjonelle. Han sier:
«Forstill
deg at jeg skal skrive en roman om en øvre middelklassefamilie, som strever med
å opprette orden i et kaotisk, historisk øyeblikk. Umiddelbart stanger man mot
de 25 beste romanene som er skrevet. Strategien da bør ikke være hvordan man
skal skille seg mot det Tolstoj eller Thomas Mann har gjort. Det man må gjøre da, er å
spørre seg om hvordan man kan bruke det de gjorde. Jeg skal tillate kunnskapen
om disse forgjengerne og verkene deres, til å prege og forme det jeg gjør. Ikke
fordi jeg prøver å kopiere dem, men fordi min unike livserfaring uunngåelig
kommer imellom og hjelper meg til å lage et verk som ikke ligner på de
forutgående.»
I filmen er et av triksene for å komme
opp med nye ideer, å omgi seg med mange forskjellige innflytelser, og innputs. Å ta inn ny informasjon
og koble det med det man allerede vet. Jo rikere og bredere inputs er, jo mer
har hjernen å leke med. Å være kreativ er altså ikke å finne opp noe av
ingenting, men å endre noe som allerede finnes.
Som jazz, som en musiker sier er en bastard, en blanding av mange andre
musikkformer. Fordi vår livserfaring er unik, er det vi skaper unikt. Nesten
alle som er involvert i en kreativ prosess sier at de kjenner seg hele når de
er i sitt kreative beste. Å være kreativ krever at en er villig til å gjøre
feil. Også villig til å ha rett selv om alle endre mener at du tar feil.
Hvordan kan vi bli mer kreative? I filmen er det uttalt at
kreativitet oppstår når vi ikke tar minste motstands vei. Å prøve noe nytt. Å
gå utenfor komfortsonen. Tøye grenser. Lære en ny ferdighet. I dag verdsetter
samfunnet spesialisering. Men det koster. Du lærer mer og mer om mindre og
mindre til du vet alt om ingenting.
Hva med forfatterne; hvor henter de
ideene sine fra?
I boken jeg skrev om i innlegget:
Slik
virker litteraturen (How Fiction Works) av James Wood – en bok for alle som er
nysgjerrig på litterær kvalitet , stiller James Wood spørsmålet om Tolstoj, kanskje
tidenes største romanforfatter, kunne kalles tidenes største virkelighetskunstner:
«Det var sannsynligvis ikke ment som
en spøk da Tolstoj sa at han manglet fantasi - han kopierte virkelig ganske mye
fra selve livet. Når man leser Tolstoj for første gang, føles det som om altfor
trange klær blir sprettet opp. 1800-tallets romankonvensjoner har falt bort:
tilfeldige sammentreff, lytting ved dørene, snille velgjørere, hittebarn, grusomme
testamenter, og så videre. Alt dette er borte. Det er en stor del av hans
«virkelighetseffekt». Det finnes kanskje ikke et større stykke
virkelighetskunst enn hans «lvan Iljitsj' død» - en uutholdelig, syttisiders
beretning, fremdeles uten sidestykke i den fiksjonelle eller ikke-fiksjonelle
litteraturen, om en manns sykdom og langsomme død.»
Det
skal bli spennende å lese boken til Hilde Østby og hvordan hun representerer tema.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar