«Litteraturen
skiller seg fra livet ved det at livet er uformelig fullt av detaljer og bare
unntaksvis henleder vår oppmerksomhet på dem, mens litteraturen lærer oss å
legge merke til ting – for eksempel legge merke til hvordan min mor ofte tørker
av leppene rett for hun gir meg en nuss; den borende lyden av en Londondrosje
når dieselmotoren går på tomgang; hvordan gamle lærjakker har hvite striper som
fettmarmoreringen i et kjøttstykke; hvordan nysnø «knirker» under føttene;
hvordan spedbarnsarmer er så lubne at det ser ut som om de er surret med
hyssing (de andre er mine, men det siste eksemplet er hentet fra Tolstoj).
Denne
læringen går begge veier. Litteraturen gjør oss til bedre iakttagere av livet;
vi fortsetter med å øve oss på selve livet; noe som i sin tur gjør oss til
bedre lesere av detaljer i litteraturen; noe som i sin tur gjør oss til bedre
lesere av livet. Og så videre og så videre. Du trenger bare å ha undervist i
litteratur for å innse at de fleste unge lesere er dårlige iakttagere. Selv vet
jeg ut fra mine egne gamle bøker, som jeg skriblet uhemmet i da jeg var student
for tjue år siden, at jeg stadig vekk anerkjennende streket under detaljer og
bilder og metaforer som nå slår meg som middelmådige, mens jeg glatt overså
ting jeg nå synes er vidunderlige. Vi vokser som lesere, og tjueåringer er
relativt jomfruelige. De har ennå ikke lest nok litteratur til å ha lært av den
hvordan den bør leses.»
Sitatet
over er fra kapitlet Detaljer i Slik virker litteraturen av James Wood i
første gang utgitt i 2008. Den reviderte utgaven ble gitt ut i 2018, og den
norske utgaven jeg har kjøpt og lest ble utgitt i 2019. Til slutt har jeg
kopiert det norske forlagets omtale av boken. Her er innholdsfortegnelsen:
Min bok er
også understreket, og skriblet i, her er et eksempel.
Jeg er i
gang med å lese boken for andre gang. Ikke uten grunn. Første gang ble det for
hastig, harelabb-lesing. Ikke tok jeg meg tid til å slå opp ord som er ukjente
for meg som ikke har utdannelse innenfor litteratur. Som bildet over viser; forfatteren skriver her «autoral
allvitenhet». Jeg måtte slå opp hva autoral er, og her er det beskrevet
som:
«Autoral synsvinkel:Her er
ikke fortelleren med i handlingen. Han/hun kan være "flue på veggen" og fortelle hva personene sier og gjør. Den allvitende fortelleren kan til og
med gi oss innblikk i hva personene tenker.»
Sånn er det
med mange ord og uttrykk. Forfatteren skriver i innledningen at det finnes
overraskende få bøker om skrivekunsten som han har skrevet:
«...bøker
som taler på en og samme tid til den alminnelige leseren, den hungrige
forfatteren studenten og til og med forskeren.»
Selv om jeg
som alminnelig leser tidvis opplever innholdet komplisert, er den verdt å lese.
Jeg får helt klart med meg mere ved andre gangs lesing der jeg slår opp flere
ord og uttrykk. Slik virker litteraturen
er en bok jeg kommer til å komme tilbake til. Blant annet fordi den har tipset
meg om bøker jeg bør lese. En lang liste faktisk. En av bøkene som ligger klar
til lesing etter å ha lest boken til James Wood, er romanen Avdeling for grublerier av Jenny Offil.
Den siste
smakebiten fra boken er fra avslutningen av innledningen der James Wood skriver
bl a dette om Knausgård og Ferrante:
«Den
ene disse to forfatterne er blitt intervjuet og skrevet om og fotografert i det
uendelige, og han har hatt opplesninger fra bøkene sine over hele verden; den
andre er ikke den hun utgir seg for, og er helt usynlig (til tross for
feilslåtte journalistforsøk på å oute henne). Den ene er i bunn og grunn en
selvbiografisk forfatter, den andre er i bunn og grunn en romanforfatter. Den
ene skriver om en virkelig mann, den andre om en oppdiktet kvinne. Likevel
blir de ofte snakket om som om de hører sammen. Hvorfor? Den mest nærliggende
forklaringen kan være at i begge forfatterskapene fornemmer leseren en
forfriskende radikal uskyld, en sterk vilje til å bruke litteraturen til å
avdekke sannheter, en interesse for å renovere eller til og med sprenge de
tradisjonelle formene, uten samtidig å gi opp realismens tradisjonelle
prosjekt, alltid grådig på mer liv. Disse to forfatterne ser ingen grunn til å
velge mellom virkelighetshunger eller fiksjonshunger (Knausgard er full av
kunstferdighet, Ferrante er full av virkelighet). Deres prosjekt, deres mål, deres
steinbrudd er det Ferrante kaller «autentisitet» som hun setter opp mot ren og skjær virkelighetsnærhet.
Og
metodene varierer, men resultatet er det samme: «et medium for dypt alvorlige
undersøkelser av det menneskelige problem».
«Slik
virker litteraturen er en lysende studie av litteraturens magi – en analyse av
dens bestanddeler og en feiring av dens vedvarende kraft. Her titter en av vår
tids mest prominente og stilsikre kritikere inn i selve fortellingens maskineri
for å stille noen helt sentrale spørsmål: Hva mener vi når vi sier vi ”kjenner”
en oppdiktet karakter? Når er en metafor vellykket? Er realisme realistisk?
Hvorfor blir visse litterære konvensjoner utdaterte, mens andre holder seg
friske?
James
Wood favner bredt – fra Bibelen, Homer og Shakespeare, til Hamsun, le
Carré og Knausgård – i en bok som ser på håndverket i og bak skjønnlitteraturen
samtidig som den gir et alternativt blikk på romanens historie. Dette essayet
er både lekent og dyptpløyende og henvender seg til den interesserte leser, til
alle bokelskere og alle som er nysgjerrig på litterær kvalitet.
Den
første utgaven av denne boka kom ut allerede i 2008, men denne utgaven er en
helt nyredigert 10-årsjubileumsutgave som på mange måter kan sies å være
spesielt interessant for et norsk publikum. I et nyskrevet forord, i redigering
av de eldre essayene og i et nytt essay, tar Wood inn over seg noen dominerende
litterære trender de siste ti årene, og ser spesielt nøye på den nye realismen
og den selvbiografiske trenden, og da med særlig vekt på Karl Ove Knausgård og
Elena Ferrante.»
Boka ligg klar! Eg gler meg til å lese.
SvarSlettSå bra! Du kommer helt sikkert til å finne noe interessant i den :)
SlettDenne har jeg hatt på radaren en stund, så den må bli med hjem etter neste bokhandelbesøk!Kjekt for oss vanlige lesere som leser en del.
SvarSlettHelt klart en bok for lesere som leser en del, og som i tillegg skriver om bøker. Lykke til med lesingen.
Slett