«Jenny
Offills roman Avdeling for grublerier er et godt eksempel på en samtidsroman som
er lavmælt radikal snarere enn titanisk eksperimentell - dens postmodernisme
synes å være tillitsfullt nedarvet snarere enn erobret under store
anstrengelser. Den er kanskje ikke titanisk, men det er en definitivt moderne
bok: Den hører hjemme i og er et barn av sin tid - for George Eliot eller
Balzac eller Henry James ville den ikke engang se ut som en «ordentlig» roman,
akkurat som Elliott Carters musikk eller en sang av Frank Ocean ville vært noe
bortimot uforståelig for Schubert eller Brahms.»
Sitatet
over er fra boken jeg skrev om i innlegget:
Det er i kapitlet «Form»
James Wood skriver om boken til Jenny Offill. Den ble utgitt i 2014 og på norsk
i 2016. Kapitlet «Form» i boken til James Wood starter slik:
«Formen
henger sammen med historien på samme måte som en folkemengde henger sammen med
menneskene i denne mengden. Mengden er summen, konturene, omrisset av
menneskene som utgjør den. På samme måte er formen summen av konturen, omrisset
av de historiene den rommer.»
James Wood skriver at plott er å lese, form
er å bedrive litteraturkritikk. Om dette
i tilknytning til Offills roman skriver James Wood:
«I
alle disse tilfellene justerer vi var umiddelbare opplevelse av plottet (vår
opplevelse som lesere) ved hjelp av vår senere opplevelse av formen (vår post hoc-opplevelse
som litteraturkritikere): Det å lete etter meningen er alltid et kompromiss
mellom vår spente oppdagelse av verket og vår forståelse av verket etter at oppdagerspenningen
har bleknet litt. Et tegn på moderniteten, eller postmoderniteten, i en roman
som Jenny Offills Avdeling for grublerier er at plottet (i betydningen å lese
for å finne ut «hva er det neste som kommer til å skje») er blitt så absorbert
av formen. Plottet er blitt den formen boken krever. For å si det litt enkelt så
er det mer litteraturkritikk og mindre oppdagelsesreise involvert i lesningen
av en roman som den av Offill.»
«Avdeling
for grublerier er historien om et ekteskap, om å streve med å skrive, om å
ha et kolikkbarn, om utroskap, om hukommelse og ikke minst om å elske. Offill
har skrevet en stramt komponert roman fylt med en kombinasjon av humor og
eksistensiell nød. En klok bok som treffer leseren midt i magen og hjertet og
gir rom for ettertanke, og som dessuten gir leseren et presserende behov for å
lese høyt for alle som måtte være i nærheten.»
Jeg vet ikke om jeg ville valgt
romanen til Offill ved å lese det forlaget skriver om den uten å ha lest boken
til James Wood, som skriver om romanens innhold slik:
«Kløktig og original som den er, kan den tjene
som et eksempel der form og innhold virker i et gjensidig forhold til
hverandre. Og fortelleren er en kvinne som selv er fanget i spenningsfeltet mellom
forpliktelser og trangen til å kaste av seg forpliktelsene, mellom konvensjoner
og grandios ulydighet. Denne ikke navngitte fortelleren er en nokså ung mor
som bor i New York, og som også er en ambisiøs forfatter, en som lever både for
datteren sin og for skrivingen. Hun strever med å finne de nødvendige kreftene
og ambisjonene som kreves for begge oppgavene. Hun er lykkelig gift (iallfall i
begynnelsen), men planen hennes var aldri å gifte seg, på grunn
av den trusselen dette ville utgjøre mot det å lykkes og trives som skapende
kunstner.»
Hvoretter Wood siterer dette
avsnittet i romanen
«Jeg
skulle heller bli et kunstmonster. Kvinner blir sjelden kunstmonstre, ettersom
kunstmonstre kun bryr seg om kunst, ikke om det hverdagslige. Nabokov slo ikke sammen paraplyen selv engang.
Vera slikket på frimerkene for ham.»
Nabokov er den russisk-amerikanske
forfatteren Vladimir Nabokov (1885-1977), mest kjent for romanen Lolita.
Tilbake til James Woods beskrivelse
av romanen til Jenny Offill:
«Hun
var tjueni da hun fullførte sin første bok, og det har aldri kommet noen oppfølger,
og hovedlæreren på avdelingen hvor hun underviser i kreativ skriving, har for
vane å minne henne på dette: «Tikk takk. Tikk takk.» (Den kreative klokken som
på grusomt vis hermer kvinnens biologiske klokke.)
Ekteskapet
skranter. Fortelleren vår oppdager at mannen hennes har vært utro. Hun går
igjennom alle de vanlige følelsene - sinne, sjokk, skam - men er fast bestemt
på å bevare ekteskapet. Hun er på sammenbruddets rand, under et fryktelig psykisk
press. Hun ønsker å legge seg inn ved en klinikk, men frykter at dersom hun gjør
det, så vil hun kanskje aldri komme ut igjen.»
Selv om forlaget viser til at Avdeling for grublerier er en punkt-roman,
forbereder det James Wood her skriver om den meg bedre på at romanen har en original
form:
«Plottet
jeg har beskrevet, kunne ha tilhørt nesten hvilken som helst konvensjonell
roman, ny eller gammel - ekteskap, utroskap, besteborgerlig hverdag,
fortvilelse, frustrerte ambisjoner. Men bokens form er ukonvensjonell og bærer
og former de innholdselementene som også er litt ukonvensjonelle. Offills
forteller snakker til oss i ekstremt korte avsnitt med dobbel linjeavstand mellom
seg. Det er mye plass mellom disse avsnittene, og selv om de til syvende og
sist danner en sammenhengende fortelling, henger de ofte isolert, som Lydia
Davis' svært korte historier på bare ett avsnitt. Noen av opptegnelsene er
eiendommelige, litt uberegnelige eller ugjennomtrengelige eller fandenivoldske;
fortelleren bruker humor som et vern mot smertelige følelser. Dermed blir
fortellingen en slags avbrutt bevissthetsstrøm, som i likhet med enhver annen
dyktig strukturert indre monolog gir rom for en håndterlig tilsvarende mengde
av tilfeldiggjort sammenheng: Vi blir vitne til at et bevegelig og iblant eksentrisk
sinn komponerer en fortelling foran øynene på oss. Siden boken presenterer seg
som en slags forundringspakke, får vi en litt nifs - og kanskje helt feilaktig
- fornemmelse av å lese noe selvbiografisk, en følelse av at en eller annen
form for personlig «sannhet» om forfatteren avdekkes for oss, at litteraturen tilfredsstiller
vår «virkelighetshunger» - en atmosfære som får næring av vår viten om at
forfatteren, i likhet med fortelleren, har undervist i kreativ skriving, at hun
er mor, og at også hun brukte lang tid på å skrive denne sin andre roman (det
gikk femten år mellom hennes første og andre bok).»
«Ekstremt korte
avsnitt med dobbel linjeavstand mellom seg», ja
det er formen i Jenny Offills roman. Samtidig er det også deler av den som
avviker fra dette. Eksempelvis der hovedpersonen møter ektefellen unge
elskerinne. Den seansen fikk meg til å tenke på en scene i romanen jeg skrev om
i innlegget:
Kan Jenny Offill fått ideen fra
Ferrante? Ikke umulig, tenker denne leser.
Den humoristiske siden av romanen appellerer
helt klart til meg. Et av de første avsnittene fikk meg til å tenke på Mr Bean:
«Første
gang jeg reiste alene, gikk jeg på en restaurant og bestilte biff. Men da den
kom, var det bare et stykke rått, oppskåret kjøtt. Jeg prøvde å spise, men den
var for blodig. Halsen nektet å svelge. Til slutt spyttet jeg ut biten i en
serviett. Det lå fortsatt mye kjøtt igjen på tallerkenen. Jeg var redd servitøren
skulle oppdage at jeg ikke hadde spist, og begynne å le eller skjelle meg ut.
En god stund satt jeg bare og stirret på det. Så tok jeg et rundstykke, gravde
ut innmaten og gjemte kjøttet inni. Vesken min var veldig liten, men jeg tenkte
jeg skulle få rundstykket oppi den uten at noen så det. Jeg betalte regningen
og gikk mot døra, og ventet hele tiden å bli stanset, men ingen stanset meg.
Avsnittet fikk meg også til å tenke
på da samboeren min og jeg første gang var i London. På en fancy italiensk restaurant fikk
vi servert et måltid som var så krydrer at vi ikke klarte å spise maten. Vi var unge, og hadde ikke mot til å klage. Vi
styrtet rett og slett ut av restauranten etter at vi hadde betalt regningen. Det
ble sandwich på Seven Eleven den kvelden.
Det er også gjenkjennende hvordan
det er å ha et spebarn som gråter mye. Hvor ensomt det kan være å være alene på dagtid. Dette
avsnittet rommer mye:
«Hver
dag etter at du er gått til jobb, stirrer jeg på døra som om den muligens kunne
åpne seg igjen.»
Her er et annet som retter seg mot
idyllen mange mener det er å ha en baby:
«Om
uttrykket –« sove som en baby». En blondine sa det så bekymringsløst på T-banen
her om dagen. Jeg fikk lyst til å legge meg ned ved siden av henne og skrike
inn i øret hennes i fem timer.»
Og med humor – en venn besøker dem:
«Jeg bestilte en CD på nettet som
garantert ville bysse det mest kollikkridde barn i søvn. Det hørtes ut som et
bankende kjempehjerte. Som lyden hvis du ble tvunget til å bo i et sånt hjerte
uten rømningsmuligheter.
Vår venn R kom på besøk en kveld den
sto på. «Wow. Det må være den verste teknoen jeg har hørt,» sa han. Han satte
seg i sofaen og drakk øl mens jeg travet frem og tilbake med barnet. I jobben
reiste han rundt i verden og snakket om fremtiden og at vi burde ta løpefart
inn i den. Jeg gikk frem og tilbake i gangen mens han fortalte deg om slutten på
alt. Oppfinnelsen av skipet er samtidig oppfinnelsen av vraket, sa han. Tjue
skritt frem, tjue skritt tilbake igjen. Og musikken bare dunk, dunk, dunk,dunk.
Men hjerteslagsangen gjorde barnet bare enda mer illsint. Hun skrek og skrek.
«Dette er intenst,» sa R etter en time eller to. R som ikke lenger er en venn
av oss, noe som begynte nettopp denne kvelden.»
Angående det selvbiografiske, det tenkte jeg hele tiden på da jeg
leste den. Noe av romanen er nok det jf
dette intervjuet med Jenny Offill.
«Boken
handler om en moderne gift kvinne som er ensom. Hun har et kreativt yrke som
forfatter, møter mannen i sitt liv, gifter seg og får barn. Så begynner
utroskapen for dem begge.
Lignende
historier har blitt fortalt mange ganger. Det Offill ville utforske, er det som
skjer etterpå, og halve boken handler om dette. Innimellom fletter hun inn
romfartshistorie, noe hun forteller at hun er svak for, og som dessuten blir
med i en ny bok hun skriver på. I «Avdeling for grublerier» finnes en historie
om den russiske astronauten Vladimir M. Komarov som omkom da fartøyet
«Sojuz» krasjlandet. Kona fikk kun en forkullet fot-knokkel tilbake.»
Et av temaene i boken er hvor
krevende det er å få tid til å skrive når man er forelder. Om dette sier hun bl a dette i
intervjuet:
«Mange
av reaksjonene hun får på boken, kommer fra moderne fedre i kreative yrker. De
kjenner seg igjen i det å være forelder og samtidig skulle skape kunst. Det er
ingen som spør fedre hvordan de klarer å kombinere kreativ jobb og familie, men
de også sliter, mener Offill.
–
Det er mulig, men vanskelig å være helt alene med sine egne tanker selv om du
har et par timer fri.
–
For meg var det vanskelig å skrive mye på en roman da. Jeg skrev kortere ting.
Jeg tror at deler av den nye boken representerer dette, for hovedpersonen i
boken også er slik at hun kan bare tenke i korte biter.»
Som jeg skriver i innlegget om boken
til Wood, har jeg skriblet mye i boken jeg har kjøpt. Enda mer under andregangslesingen.
Boken til Offill har jeg lånt av biblioteket. Før meg har det vært en luring
som har lånt den. Med svak blyantskrift er det merket og skrevet. Hallo, hva
hjelper det å skrive med blyant når det du skriver ikke viskes ut. Et av
avsnittene vedkommende har satt kryss ved er dette:
«Et tankeeksperiment vi kan takke
stoikerne for: Hvis du er lei av alt du har, så se for deg at du har mistet
det.»
Helt
bakerst i boken har vedkommende skrevet noe kryptisk; det må tolkes som det
steinaldermenneskene etterlot seg.
Uten boken til James Wood hadde jeg
som «vanlig leser» neppe hatt det utbyttet jeg faktisk fikk av å lese romanen
til Offill. Forlaget
Gyldendal siterer anmeldere som er begeistret for romanen. Jeg er enig i det
det som siteres. Jeg avslutter innlegget med noe av det James Wood skriver om
romanen til Offill:
«Boken
er bitende ærlig omkring de ofte kjedsommelige og utmattende sidene ved det å
være forelder, men den forstår også all den glede og trøst det gir. Om den
beklager det arbeidet som er ugjort - denne kvinnen som kunne ha vært et stort
«kunstmonster» - så legemliggjør den også det arbeidet som så vakkert er utført,
for Avdeling for grublerier er nettopp et slikt arketypisk modernistisk og
postmodernistisk dokument: en vellykket roman om hvor vanskelig det er å skrive
en vellykket roman. Og det er romanens form som gir rom for denne herlige, komplekse
sammensetningen av ulike elementer.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar