8. sep. 2018

Majas alfabet av Lena Anderson – og planten dunkjevle



Hver gang jeg går forbi plantene som står i grøfta i åkerkanten, dunkjevlene, tenker jeg på boken jeg kjøpte og leste for datteren min da hun var liten; Majas alfabet:




Utgaven jeg har er fra året 2000. Fortsatt er boken skrevet av Lena Anderson å få kjøpt; og Bokklubben der jeg kjøpte boken beskriver den slik:

«En barnebokklassiker for en ny generasjon lesere. La barna bli med Maja på en tur gjennom alfabetet fra A til Å og samtidig bli kjent med vår flotte flora. "Majas alfabet" er en vakker bildebok full av sol, sommer og glede. På hver side presenteres en bokstav og et lite vers knyttet til bokstaven. Med E for eple, J for jordbær og S for smørblomst får små barn et trivelig innblikk i både alfabetets mysterium og floraens skjønnhet.»

Jeg er enig i beskrivelsen. Og dunkjevle var en ukjent plante for meg før jeg kjøpte boken som ga oss mange koselige lesestunder.  Dunkjevle er en plante som vokser i grøfter og tjern.

«Sett deg her, kanin, og prøv om du kan gjette hva den planten heter som ser ut som dette: Øverst på stilken en fløyelsbrun sigar – Dunkjevle, ja, du fant riktig svar.»

Her er bilder fra boken om bokstaven D og Dunkjevle




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar