Hannah
Ryggen (1894-1970) var helt ukjent for meg til jeg leste en anmeldelse av
biografien skrevet av kunsthistorikeren Marit Paasche: Hannah Ryggen En fri. Anmeldelsen var i Aftenposten – link til anmeldelsen
der anmelderen skriver:
Fra biografien:
«Hanna Josefina Maria Jonssön, som
hun var døpt i Malmo i 1894, kom ikke fra privilegerte forhold. Hennes foreldre
var fra arbeiderklassen. Moren, Kama Gall Jönsson, var opptatt av at de tre
barna hennes skulle tjene til livets opphold. Både Hannah og lillesøsteren Agda
Jönsson ble utdannet til barneskolelærere,
mens broren Erik Gustav William Jönsson
fikk arbeid i bank. Men læreryrket fylte ikke Hannahs tilværelse med nok
mening. Med støtte fra søskenbarnet Emil Nilsson, som hun var spesielt knyttet til,
tok hun derfor initiativ i kunstnerisk retning.»
Ved siden av sitt yrke som lærer tok
hun utdannelse med sikte på å bli maler. Det var da hun av på en reise til Tyskland i 1922
at hun møtte Hans Ryggen som hun senere ble gift med. I 1923 bestemte hun seg
for å slutte å male og gå over til å veve.
«Det er vanskelig å si hvorfor hun
slutter med maleri akkurat idet hun er i ferd med å mestre det. Det vi vet, er
at Hannah Ryggen ønsket å arbeide med hendene og at hun tidlig skjønte at hun
kunne uttrykke noe annet i veven enn i maleriet. Veven knyttet an til
folkekunsten og håndverket, og i dette lå det et politisk aspekt som hun tidlig
identifiserte seg med og som var til i stede gjennom hele hennes virke: Det ble
en egen måte å erfare på, et henders blikk.»
Hannah
Ryggen uttalte at hun vevde uten mønster og ville utrykke sin samtid i veven:
vev handlet ikke om mønster og kopiering, men om å skape med utgangspunkt i
forestillingsevnen. Hun trakk også frem likheten mellom å veve og det å male.
«Som en maler står foran sitt tomme
lerret mener jeg billedveversken skal sitte foran sin vev, uten mønster, uten
ytre hjelpemidler. Som maleren ut av sin fantasi skaper maleriet på lerretet,
vil jeg veversken skal skape veven ut av sin fantasi. Først da blir nemlig
vevning en kunst.»
Hennes syn på forholdet mellom det
sivile samfunn var i overensstemmelse med Arts and Crafts-bevegelsen som hadde
slagordet – Kunst for alle, kunst i alt – som reflekterte at bevegelsen var
svært opptatt av folkeopplysning og tilgjengelighet. Teppene hun laget var ment
for allmennheten; de skulle henge i offentlige bygninger, skoler og andre
steder. I tillegg mente hun at kunsten skulle virke i samspill med naturen.
«I
årene fra 1935 til 1956 viet Hannah Ryggen billedveven til et forsvar for
enkeltmennesket som trådte ut av fellesskapet for å si sin mening; til den som
betalte en høy pris for å la sin stemme bli hørt. Samtidig ga hun også rom for
å la hverdagen, livet på gården og naturen få komme til syne i veven.»
Og hvilken bok er det jeg leser om igjen
annet enn Henry D. Thoreaus Walden Life in the Woods:
«Thoreau
og Ryggen delte en uromantisk ærbødighet og vilje til å bruke naturen, samt et sivilisasjonskritisk
ønske om å være i et med naturen. De delte også en politisk grunnholdning.»
De store teppene hun laget var svært
arbeidskrevende, og hennes kunstneriske virksomhet var i begynnelsen et økonomisk tapsprosjekt
for familie.
Biografien er lærerik. Konflikter og dystre hendelser i hennes levetid og som hun vevde inn i sine tepper, var det mange av. Som blir mer levende ved å
lese om dem og se teppene hun vevde for å protestere. Som historien bak dette
teppet Etiopia (1935) – Italias invasjon av Etiopia:
«Den
etiopiske hæren var dårlig utstyrt; de fleste soldatene hadde bare håndvåpen å
forsvare seg med. Haille Selassie måtte flykte. Selassie henvendt seg til
Folkeforbundet, i en tale der han ba om militær støtte. Talen er godt kjent og
ble avsluttet med ordene: « It is us today. It will be you tomorrow.» Folkeforbundets
svar var imidlertid unnvikende og resultatet var kun en finansiell og
handelsmessig boikott av Italia. Den passive holdningen ble inntatt fordi
England og Frankrike ønsket å ha Mussolini som en alliert mot Hitler. Først da
Italia offisielt ble med i andre verdenskrig på tyskernes side, gikk britene inn
med militær hjelp og var med på å gjøre Etiopia til et selvstendig land igjen.»
På en
utstilling i Paris ble verket sensurert – for ikke å støte de italienske
representantene, ble den delen av verket der Mussolinis hode gjennomboret av
spyd, brettet dobbelt.
Hvor store
de største verkene til Hannah Ryggen er, vises dette bildet fra
en utstilling ved Nasjonalgalleriet i 2015 – det er teppet Verden i veven
(1942) med Churchill i midten der han vokter sitt land:
I tillegg
til Hannah Ryggens kunstneriske virke, kan vi lese om hennes liv sammen med
Hans Ryggen og datteren Mona på Ørlandet.
En absolutt
lesverdig biografi om en sterk person som hadde en klar retning for sin kunst. Jeg
har lånt boken av biblioteket.
«Hannah Ryggen (1894–1970) var
utdannet maler, men valgte å uttrykke seg kunstnerisk, politisk og personlig
gjennom billedveven. Hun ble født i Malmø, men bodde mesteparten av sitt liv på
Ørlandet og i Trondheim. Hennes rike kunstnerskap sprang ut av en nær
tilknytning til naturen, og en sterk interesse for maleri, folkekunst og
politikk.
Hannah Ryggens arbeider utgjør en
egen form for modernisme. Hun var fri i sin kunst og hadde en enorm tro på
kunsten som uttrykk – på mange måter målte hun krefter med Picasso. Et viktig
trekk ved Hannah Ryggens tepper er de monumentale og sterke anti-fascistiske
teppene, som Etiopia (1935), der vi ser Mussolinis invasjon av Etiopia og Gru
(1936) av Francos herjinger i Spania. Eller Drømmedød (1936) der
fredsforkjemperen Carl von Ossietzkys kamp mot nazismen er tema. Arbeider som
dette vakte stor oppmerksomhet på 1930- og 40-tallet, og i europeisk sammenheng
er de unike. Denne boken bygger på et omfattende kildemateriale, som bringer
oss tett på Hannah Ryggens kunstnerskap.»
Takk for at jeg fikk vite om denne biografien. Jeg snakker mye om Hanna Ryggen i kunsthistorietimene mine, hun er en sentral norsk kunstner. Jeg viste ikke at det var kommet ut bok om henne, den skal jeg skaffe meg. Jeg liker også godt biografier. Jeg leser akkurat nå Maleren av Sigrun Slapgard om Anders Svarstad, (gift med Sigrid Undset) Knallbra om du ikke har lest den.
SvarSlettVeldig hyggelig å lese om det du skriver. Skulle gjerne hatt denne biografien i eie. Men jeg innser ved å se på bokhyllene at der går en grense ;) Har tenkt å ta meg en tur på nasjonalmuseet der jeg ser at en del av verkene hennes er.Var ikke kjent med biografien av Svarstad. Den må jeg få med meg. Har lest mange biografier av Undset, har bl a fire i bokhylla. Bl a den Slapgard har skrevet om henne.
Slett