7. sep. 2022

Pablo Picasso 1881–1973 Århundrets geni av Ingo F. Walther

 

«Enhver vil gjerne forstå kunsten. Hvorfor forsøker man ikke like godt å forstå fuglesangen? Hvorfor elsker man natten, blomstene, alt rundt oss uten å ville forstå det? Men når det dreier seg om et bilde, må folk plutselig forstå det. Hvis de bare kunne begripe at en kunstner skaper fordi han må skape, at han selv bare er en ubetydelig liten del i verden, og at han ikke bør få mer oppmerksomhet enn det mange andre får som gleder oss i verden, selv om vi ikke kan forklare dem. Folk som vil forklare bilder er på villspor.» Picasso

 

 

Pablo Picasso 1881-1973 Århundrets geni av Ingo F Walther er lånt på biblioteket. Utgaven er sjabby, den er skrevet i og noen sider av boken er fjernet. Hoveddelen av boken omhandler Picassos liv som kunstner, og mange av hans kunstverk er omtalt. Innimellom er Picasso sitert, som sitatet over. Interessant bok. Gleder meg til å lese biografien jeg har kjøpt på Finn.

 

Verket på forsiden av utgaven utgitt i 1986 beskrives slik:

 

 

«I sammenheng med «Guernica» står «Portrett av Dora Maar 63). Picasso hadde i 1936 blitt kjent med en kvinne, en jugoslavisk fotograf, gjennom sine venner Paul Eluard og Georges Bataille. 1 krigsårene blir hun hans faste venninne. Den samtidige gjengivelsen av profil og en face får i ansiktets avslappede ro en harmoni som minner om klassisismen. Også kjolens krage og stolen er avbildet forfra og fra siden på samme tid. Allikevel er det spenningsmomenter som bryter inn i den tilsynelatende orden. De vikende fargene på hvert øye kan gjerne forstås som malerens spill. Men det smale kasseaktige rommet henviser til de kommende krigsbildene. Faren ved å være lukket inne, klaustrofobie— er omskrevet i dette. Men på dette tidspunktet har det ikke laget noe brudd i harmonien og den selvfølgelige skjønnheten til den framstilte.»

 


4 kommentarer:

  1. Takk Tone for litt kunst til morgenkaffen :) Jeg elsker Picasso, var på museet i Malaga i sommer og så kunsten hans, og for to år siden var utstillingen 347 på visitt til Bergen, det store grafiske verket, hvor han, 87 år gammel, laget ett bilde hver dag i 347 dager, fantastisk.
    Ha en nydelig dag Tone!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Mine øyne ble åpnet for hans kunst på museet i Paris i sommer. Jeg er ingen kunstkjenner, og går egentlig sjelden i museer. Har tenkt på hans kunst som noe veldig sært. Men jeg ble veldig overrasket hvor fint jeg synes det var.

      Slett
  2. Tøft du leser om kunst. Såå unødvendig når folk river ut sider av biblioteksbøker. Hendte meg en gang også da jeg lånte en diktbok av Bukowski. Folk skuffer. Når vi er så heldige å få låne gratis..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble veldig overrasket over hvor godt jeg likte kunsten hans på museet i Paris. Men veldig overrasket over hans negative sider iflg. biografien leste f.å. Det var ikke slik jeg oppfattet han slik han ble fremstilt på museet.

      Slett