I tilfelle mine skriblerier skulle skape noen tvil: den selvbiografiske romanen De urolige av Linn Ullmann har gitt meg en av de beste leseopplevelsene noen sinne. Jeg kan ikke analysere romanen slik litteraturkritikerne med utdannelse på området kan, og som er sitert her hos forlaget Oktober. Som alltid er det egen leseopplevelse jeg skal forsøke å beskrive.
Jeg fant
ingen dødpunkter i romanen. Leseopplevelsen var den samme fra første til siste
side. Men det er ingen tvil: slutten gjorde ekstra sterkt inntrykk på meg. Jeg
har lest romanen over mange dager. Det var bare det jeg leste der og da som var
viktig. Jeg tenkte ikke på hva jeg hadde lest tidligere og forventninger om hva
som skulle komme på de neste sidene.
Forlaget
beskriver bl a innholdet slik:
«De urolige er en leken,
utforskende og sjangeroverskridende roman om et barn som ikke kan vente
med å bli voksen, og foreldre som helst vil være barn, om minner og
glemsel og de mange historiene som utgjør et liv.»
Barnet er
forfatteren Linn Ullmann og foreldrene er Liv Ullmann og Ingmar Bergmann.
Romanen har stått ulest i bokhyllen min siden den ble utgitt i 2015. En
forventet god bok blir ikke dårligere av at jeg venter med å lese den har jeg
tenkt.
De urolige er den første boken jeg har lest
som Linn Ullmann har skrevet. Jeg forsøkte meg på en av romanene for en del år
tilbake, men jeg ga opp etter noen sider. Årsak ukjent.
Hun skriver i romanen:
«Jeg ble født utenfor ekteskap, og i
1966 ble dette fortsatt sett på med hevede øyebryn. Uekting. Bastard. Lausunge.
Illegitim. Det gjorde ikke noe. Ikke for meg. Jeg var en bylt i mammas armer.
Det gjorde ikke noe for faren min heller. Ett barn fra eller til. Han hadde åtte
fra før og var kjent som demonregissøren (hva nå det måtte innebære) og
kvinnebedåreren (ganske klart hva det betyr). Jeg var den niende. Vi var ni.
Storebroren min døde mange år senere av leukemi, men den gangen var vi ni.
Det var mamma de så på med hevede øyebryn.
Det gjorde de fordi hun var jente. Hun brydde seg ganske nøye om hva folk sa.
Hun elsket barnet sitt. Det er det mødre gjør. Hun este ut og bar det frem. Uektingen.
Men hun skammet seg også. Hun fikk brev fra fremmede. Ungen din skal brenne helvete.»
Romanen er
et utdrag av livet til Linn Ullmann; hvordan det var å vokse opp sammen med
foreldre som var fulle av seg selv. Og; å vokse opp sammen med er vel ikke helt
riktig å si heller. Det var en svært kort tid de var en familie på tre. Og
etterhvert hadde ingen av foreldrene tid til datteren.
Hun skriver
et sted i romanen:
«Egentlig tror jeg at jeg har sørget
over foreldrene mine hele livet. De forandret seg foran øynene mine slik barna
mine forandrer seg foran øynene mine, og jeg vet ikke helt hvem jeg var for
dem.»
«De urolige er en
kjærlighetsroman, i flertall. Det er min kjærlighet til mine foreldre. Det er
deres lange vennskap. Og det er kjærligheten til et sted, min fars hjem på den
svenske øya Fårö. Det er faren, moren og jenta som har det travelt med å bli
voksen. De er sårbare i sine kjærlighetsforsøk.»
Det ikke er
noe glansbilde hun tegner av foreldrene. Tvert om. Hva forfatteren mener meg å si at
det var deres kjærlighetsforsøk vet hun best selv. Men det er vel ikke feil at
romanen viser at foreldrene ikke fikk det helt til. Uten at det virker som om de reflekterte over
om de lyktes eller mislyktes som foreldre. Her der hun skal flytte sammen med
moren til USA - moren som fremhevet at hun hadde nerver som var fulle av krøll:
«Jeg sier mamma at hvis det er sånn
at vi skal flytte til USA igjen, har jeg noen betingelser. Jeg er tolv år og
har betingelser.
Mine betingelser er: Jeg vil
fortsette å danse ballett, og jeg vil ha en katt.
- Du skal få en jævla katt, sier
mamma, - hva som helst, jeg orker ikke mer. Jeg er så sliten.»
«- Hun dikter ganske mye, men hun
gjør det bra! Jeg elsker Linn og unner henne all suksess med denne boka, sa
Ullmann den gang. «
Selv om jeg
ikke har fått et generelt negativt inntrykk av Liv Ullmann, verken tidligere
eller ved å lese boken, har hun alltid virket noe fjern for meg. Under lesingen
tenkte jeg en del på det. Av en eller annen grunn kom bildet av Tove Janssons
Snorkfrøken opp i hodet mitt. En rosa dame som svever på en rosa sky. Selv om
hun i intervju har lagt sterk vekt på å skape inntrykk at hun ikke er en diva. Jeg
har lest og har Kjetil Bjørnstads biografi av Liv Ullmann: Livslinjer i
bokhyllen, og vurderer å lese den om igjen med tanke på romanen til Linn
Ullmann.
Linn Ullmann beskriver faren slik i
intervjuet nevnt ovenfor:
«— Faren min var punktlighet og
orden. Han hadde et lite univers fullt av regler. Jeg forsto mye av dette
universet. Jeg kan fortsatt få hjertebank om jeg eller andre ikke er helt
presise. Det var trangt, men trygt. Jeg følte kjærligheten vår, og den var
innenfor denne verdenen. På slutten av livet hans ble jeg helt satt ut da han
en gang kom 17 minutter for sent til den faste filmvisningen klokken tre i hans
hjemmekino på Fårö. Da forsto jeg straks at det snart var over.»
Fiksjon
eller sannhet: romanen De urolige har
gjort et sterkt inntrykk på meg; og det gjelder både form og innhold. Da jeg
hadde lest siste side måtte jeg ut og gå meg en lang tur med bikkja. Men det er
ingen roman som slipper så lett – den har krøpet inn i blodbanen. Romanen har skapt
sterke bilder. Mange tanker om mye. Jeg er glad for at slike bøker utgis –
romanen bekrefter at det å være menneske er komplisert. For noen er livet en
motorvei – for andre en skogsbilvei med masse humper. De urolige er en roman jeg kan ta ut av bokhyllen, lese noen sider
og legge tilbake – en roman med stor gjenbruksverdi.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar