Det har
vært en «blåsebort-dag» i dag, og således en super dag å sitte inne og lese
bøker. Jeg har lest boken til Edvard
Hoem: Heimlandet. Barndom. Boken har jeg kjøpt. En roman på
168 sider som ble utgitt i 1985, og er oppfølger til denne boken som jeg leste
i februar 2014 og skrev om i innlegget:
Begge
bøkene synes jeg er fantastiske bøker, og jeg synes at de er minst like gode
som bøkene om Slåttekaren. Det han skriver om gjør sterkt inntrykk på meg. Som
leser må jeg gjøre meg refleksjoner underveis. På en lavmælt måte får
han frem en skildring av et Norge i endring som påvirker Edvard Hoem og hans
familie.
En kan lese historiebøker om denne tiden, men det er når dette knyttes
til mennesker, som i dette tilfellet Edvard Hoem og hans familie, at en
virkelig forstår hvor store endringene i samfunnet var. Boken er verken en
tristesse eller romantiserer det livet de levde sammenlignet med samfunnet i
dag.
Edvard Hoem
ble født i 1949, og er eldstesønn og odelsgutt på gården Bakken i Hoem-bygda der han
vokste opp. Moren Kristine hadde en datter med seg inn i ekteskapet med Knut
Hoem. Boken er en roman der Edvard erindrer hvordan det var å vokse opp på
gården og frem til han er 14 år og reiser fra bygda for å gå på realskole:
Molde kommunale høgare almennskule.
Faren var
legpredikant, eller emissær som det også ble kalt. Han var derfor på reise store
deler av året. En av erindringene er da Edvars sammen med søsteren og faren
reiser til kirken. Moren er «blitt tjukk igjen» enda veslebroren bare var et år;
det skulle komme mange barn etter dette. En ungeskokk som det ikke alltid
var like enkelt å mette. Når faren hjelper presten med å kle på deg, slik moren
bruker å hjelpe Edvard, tenker Edvard at det er prest han skal bli.
«Da
salmesongen tok til, snudde odelsguten seg og såg på menneska. Det var eit
opent rom i ryggstøet, og der kunne han halde auge med dei som sat bak. På
kvinnesida var det mest kjerringar med skjerande mål. Men mellom kvinnene og
dei sat ein mann med ei vorte på nasen. Han forstod det måtte vera Djevelen.
For det var i Vågøy kyrkje han lærte djevelen å kjenne. Han hadde ikkje høyrt
om den karen før han kom dit. I det blåmåla kjøkkenet vart ikkje
djevelen nemnd. Det var noko forferdeleg med djevelen. Han sat der og heldt auga med dei, og det var ikkje
råd å koma unna for heile den lange gudstenesta var over.»
Før Edvard
begynte på skolen var hans verden i hovedsak foreldrene, søsken og
besteforeldrene. Et av dyrene på gården var den vakre hesten Perle som var like
gammel som Edvard. Et annet dyr som er en del av erindringene er Bedehuskalven.
En av bestefarens mål i livet er at bygda skal få et bedehus. Søsteren blir
sendt rundt for å selge lodd med Edvard, «odelspresten», på slep, og den
største gjenstanden var en kvit kvigekalv: Håpet som den ble kalt.
«Systera
ville ikkje ha han med, men han trygla og bad så lenge at mora til slutt gav
etter, og let han få følgje da Wenche skulle rundt på gardane og samle inn namn
i loddbøkene. For odelspresten i Bakken var det ikkje eingong Livets Bok, det
var Livets Bøker som skulle sprengast av tallause skarar. Gjennom sommaren gjekk han og systera frå gard til gard.
Når ein selde lodd for bedehuset, var det ikkje vanskeleg å finne ut korleis
folk hadde det bak sine mørke kjøkkenruter. Det var systera som førte ordet.
Han måtte finne seg i å spela rolla som ein slags kontrollør, men denne oppgåva
gjekk han inn i med alvor. Han brukte augo alt han vann for å passe på at dei
ikkje vart lurte på pengane. Han var ikkje opplagt til det vennlege tullpratet
som møtte dei når dei hadde bore fram ærendet sitt, og systera måtte stå aleine
for dei lange og kronglete samtalene som etter landsens skikk måtte førast før
folk henta tiøringar i syltetøykrukker i skapet og hestehandlarpungar i
bordskuffen under voksduken. På Bortegarden sat eit ektepar ved bordet. Han
likte seg ikkje da han kom inn, for det lukta ikkje som heime, og lukta gjorde
han kvalm. Den gamle herremannen Edvard Eliassen sat i benken og spytta skrå
til sides for seg, da hjelpte det ikkje odelspresten at dei heitte det same,
han fann namnefellesskapen berre forferdeleg. Men kva måtte han ikkje gjennom når
det galdt å drive inn pengar til bedehuset?»
Odelspresten
og moren står på loftet og strigråter når den heldige vinneren henter Håpet.
Gården Bakken blir
tilkoblet strøm, en stor begivenhet. Men en annen stor begivenhet skjer:
«Da var det slutt på den ulidelege første
barndommen, han skulle endeleg få koma på skulen. Han visste godt at lærerinna på Hoem kjende til kor
reint han las i bok, og ho hadde ymta frampå om at odelspresten kunne få koma på
skulen når han ville. Men faren trudde ikkje det kom noko godt ut av å skilja
han ut, og slo fast at han fekk halde følgje med «dei hine». Odelspresten
opponerte ikkje mot dette, men syntest det var lenge å vente. No skulle han
endeleg sleppe inn i Eit Nytt Liv i den raudmåla vesle bygningen med torvtak på
Indre Hoem, der lærarinna Inga Moen Kvalsnes, eller «ho Moen» som dei sa for å
harsellere over at ho tviholdt på jentenamnet sitt, regjerte over åndslivet i Karviland
med hard hand. Det hadde ho gjort i snart førti år. Halve bygda hadde glede av å
gapast over alt dette kvinnfolkgrevet sa og gjorde, men så snart ho dukka opp i
ei forsamling, vart det knystrande stilt. Kvinner helste verdnadsfullt,
mannfolk og gutungar reiv hovudplagga
av. Det fanst ikkje eit menneske som var fødd hitanfor Ålesundsbrannen som
ikkje hadde hatt henne til lærar, derfor kjende ho verdien på hauet til kvar
einskilt, og kunne minne folk om korleis dei hadde gjort det til folkeskule-eksamen
dersom enkelte vart for kjepphøge på det.»
Forventningene
ble ikke helt innfridde. Selv om læreren forsøkte å legge til rette for at
Edvard skulle få nok utfordringer, ble det til tider kjedelig for han. I
tillegg gjorde dette til at han for de andre ungene ble Gullungen. Bygdedyret
er også til stede i Hoem-bygda.
Etterhvert
som Edvard vokser til observerer han hvordan moren setter seg selv og egne
behov til side for at ungene skulle ha det bra:
«Ho
snakka til eldsteguten som om han var vaksen, men sa ikkje alt som kunne vore
sagt. Den eldste gjekk for å vera snill og hjelpsam, og sa sjeldan imot. Man
han var opptatt av seg sjølv til å ha nokon omtanke som gjekk lenger enn til augneblinken.
Kanskje var ho sjølv skuld i det. Ho klaga aldri, var ikkje fullt fortruleg med
andre enn mannen. Ho snakkja med andre bygdefolk anna enn på misjonsmøter og juletrefestar
der ho stilte opp med fem gutebarn i heimestrikka jakker, og ei lita jente i
kvit strømpebukse på kneet. Barna skulle vera reine, heile, mette og
skuleflinke. Svigerfaren skulle vera reinvaska, mett og ikkje ha noko på henne.
Mjølka til meieriet skulle vera bakteriefri og ha rett fettprosent, kalvane
skulle vera pussa og velstelte, grisen skulle ikkje vera for feit og ikkje for
mager. Det skulle slaktast på aukande måne, og kalvane kom på fallande flo. Ho
såg etter flovatnet når det kom kalv til gards, og gjekk og la seg når vatnet
steig for å stå opp når det fall, og da kom som regel kalven. Var det midt på
natta, vekte ho ikkje barna til å hjelpe seg, for dei skulle kanskje på skulen.
Når dei vakna om morgonen, var kalven i bingen.
Ho lærte
barna til å tru at dei var noko, men dei skulle ikkje skryte av det. Sjølv var
ho flink til å teikne og måle, men fordi ho ikkje hadde tid , hadde ho heller
ikkje målarsaker i huset. Verkeleg klok på henne kunne
eldsteguten ikkje bli.»
Etterhvert
som Edvard vokser begynner han å stille spørsmål til seg selv om den rollen han
er tiltenkt. Om foreldrenes levemåte. Han ser hvor fattigslig det er på gården.
Barna stiller kritiske spørsmål til troen til foreldrene som gjør at de skiller
seg ut. Edvard forstår etter hvert at han må velge, og det å velge medfører som
alltid at en må velge bort noe.
Heimlandet. Barndom er som romanen Mors og fars historie en bok som fint kan leses flere ganger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar