«Hukommelse er en fleksibel instans:
Sannheten om våre liv redigerer og forteller vi forskjellig etter hvem vi
snakker med, og hva vi har behov for å huske - selv der hvor vi ønsker å være
oppriktige og forstå hvilke mønstre som styrer våre liv. Slik var det også i høy
grad for deg. Det du var reddest for av alt, var å bli utsatt for andres
kritikk, for andres hånlatter. Samtidig hadde du et sterkt behov for
anerkjennelse, beundring og oppmerksomhet. Denne lengselen etter å bli sett og
samtidig skrekken for å bli vurdert preget deg hele livet. Selv i brev og dagbøker
er det en forfatter som skriver - som har like mye behov for å skjule seg som avsløre
seg selv. Når du skulle fortelle ditt liv, hadde du kanskje mer enn de fleste
av oss trang til å redigere og kontrollere og ikke minst: fortelle en god
historie. Det er med andre ord ikke lett å få øye på den «egentlige» Virginia
Woolf.»
Sitatet
over er fra en biografi om Virginia Woolf (1882 – 1941) skrevet av Bjørg
Vindsetmo. Den ble utgitt i 1997 og jeg leser den i et «prosjekt» jeg har om å
bli kjent med den genierklærte forfatteren Virginia Woolf, og har kjøpt noen
bøker skrevet om henne og skrevet av henne. Til slutt i innlegg har jeg linket til innlegg
om andre bøker jeg har lest i den forbindelse. Sitatet er fra forordet til
biografien i form av et brev fra Bjørg Vindsetmo til Virginia Woolf.
August er
fjerde runde i biografisirkelen her på bloggen Moshonista, og kategorien er «Friske frøkner
og festlige fruer». Virginia Woolf
var sammensatt, som de fleste av oss er. Når hun hadde gode perioder var hun
både frisk og festlig, men når hun var syk var hun så langt nede som et
menneske kan bli. Følg med på bloggen til Moshonista (Ingalill) og på Bokblogger.no hvilke bøker andre bloggere har valgt.
Til slutt i
biografien på 176 sider inkl. register er det en epilog: «Epilog – en historie om tolkninger» som avsluttes slik:
«Leonard sier at historien om
Virginia Woolf er historien om «geniets tragedie». Det lyder så opphøyet.
Virginia Woolf blir så fjern. Geni-modellen, akkurat som incest-modellen, den
feministiske modellen eller den nevrobiologiske modellen, fratar Virginia Woolf
noe av hennes menneskelighet - på godt og vondt. Det fratar henne både hennes
svakhet og hennes styrke, hennes uvillighet til å møte alt ubehagelig - i det kroppslige,
alminnelige og hverdagslige livet - og hennes dristige evne til å sveve, til å
løfte seg høyt på fantasiens vinger. The Flight of the Mind er en treffende boktittel.
Ordet flight har to betydninger, som flukt på norsk. Det betegner både det å
flykte og det å fly. Uten å være gammeldags moraliserende kan man vel si at
Virginias redsel for tomhetsfølelse og depresjon og hennes redsel for å bli
invadert av andre mennesker, førte til at hun hadde lett for å ignorere,
benekte og flykte fra vanskeligheter. Som kunstner var imidlertid hennes evne
til å utholde smerte, angst og usikkerhet nesten ubegrenset. Kanskje kunne man
si at historien om Virginia Woolf er «det sensitive menneskets tragedie». Som
forfatter snudde hun det til å bli det sensitive menneskets triumf.»
Det er ikke
bare fra forordet og etterordet jeg får lyst til å sitere fra; jeg får lyst til
å være en skikkelig sitat-kjerring eller sladder-kjerring som Virginia Woolf var
når hun hadde sine gode perioder. Hun elsket konversasjon og latter, og hun
elsket sladder. Ofte og ikke helt uten grunn ble hun beskyldt for å være en
ondsinnet sladderkjerring.
«Virginia kunne være et strålende
vittig og humørfylt midtpunkt i selskapslivet - full av overraskelser, av
fantasi, av rammende ondsinnetheter og uforutsigbare spørsmål. Mange mennesker
kom i selskap for å se og høre Virginia «opptre», nærmest som en skuespiller
eller sirkusartist. Ryktene spredte seg fort om når hun var «i form» - det
betydde muligheten for å oppleve «a good Virginianism». Forfatteren Christopher
Isherwood har laget en kortversjon: «Vi drakk te. Virginia strålte av glitrende
livlighet og var et oppkomme av sladder og elegant malise. Det gjorde henne til
Londons beste vertinne. Vi satt trollbundet - vi glemte våre avtaler og våre kjærester,
vi satt der time etter time - helt til vi fikk vennlige hint om å forlate
huset.» Leonard var tildelt den utakknemlige rollen som «den gjerrige
impresario» som forsøkte å begrense stjerneartistens opptredener, og det var
ikke alle som opplevde hans hint som vennlige.»
Men så var
det de dårlige periodene som var langvarige. Sykdommen som
gjorde at hun til slutt valgte å avslutte livet. Biografien tar for seg livet
til Virginia Woolf fra hun ble født til hun døde, og hennes forfatterskap.
Virginia manglet ingenting materielt, men det hjelper lite når helsa sviktet
henne. Leonard var ikke Virginias store kjærlighet; de hadde et platonisk
ekteskap, men han ble etterhvert en viktig støtte for henne.
«Det var kjærligheten til
litteraturen som var Virginia Woolfs største kjærlighet. Det var ingen eller
intet hun elsket høyere og med større frydefull sensualitet og evne til nærhet.
I disse årene fikk hun også en mannlig medsammensvoren i sitt estetiske univers
og i sitt modernistiske, «feminine» prosjekt-Marcel Proust. Fra 1922 og
framover leste hun Marcel Proust, og det er ikke rart at franskmannen Proust
med sin feminine sanselighet og livs følelse tiltalte og inspirerte henne langt
mer enn den maskuline James Joyce. Hun skrev i dagboken: «Å, om jeg kunne skrive
som Proust! Akkurat i dette øyeblikk er den forunderlige, vibrerende følelsen
av fylde og intensitet han gir meg - det er noe sanselig i det - så sterk at
jeg er sikker på at jeg kan skrive slik. Jeg griper pennen, og så kan jeg ikke
skrive sånn. Ingen stimulerer gleden ved språket som Proust: Det blir en besettelse.»
Virginia
bestemt seg tidlig for at det var forfatter hun ville bli:
«Vanessa skulle bli kunstner og
Virginia forfatter. I disse ulykkelige ungdomsårene gikk de lange turer sammen
og snakket om kunst og litteratur og sine dristige framtidsplaner. Hjemme holdt
de til på glassverandaen ut mot hagen: Vanessa malte mens Virginia leste høyt.
Søstrene hadde alltid hatt et nært forhold, og følelsen av fangenskap under en
despot skapte et dypt fellesskap som varte livet ut. Nåtiden var forferdelig,
men når man er ung, ligger hele den store, spennende framtiden foran en som trøst
og mulighet. I 1899, da Virginia var blitt sytten år, begynner dagboken igjen.
Nå er det en forfatter som over seg. Hun skriver for et publikum. Hun arbeider
målbevisst med å øve opp sin observasjonsevne, hun skriver naturskildringer for
å utvikle og nyansere språket. Det er få forfattere som så flittig, så tidlig
og så målbevisst ambisiøst har forstått at det å skrive er en kunst man må lære
seg: øve, øve, jevnt og trutt. Virginia lærte seg å legge merke til og beskrive
detaljer, å «være i øyeblikket» - en kunst hun senere som forfatter behersket virtuost.»
Despoten
var faren som Virginia hadde et hat-kjærlighetsforhold til, og hun var helt klart
farens favorittbarn. Barna så ikke mye til moren; moren var ofte borte for å
pleie syke slektninger og lot de små barna være sammen med barnepikene helt fra
de var et halvt år gamle. Victoria vokste opp i et hjem av bøker, gammel sorg
og uuttalte konflikter.
«Det var ikke så mye avstanden
mellom menneskene i det store huset som var problemet. Det var tettheten og nærheten
- på godt og vondt, selv om moren stadig forsvant ut på sine
veldedighetstokter. På det meste bodde det sytten, atten mennesker i
barndomshjemmet som delte ett baderom og tre toaletter. Virginia Woolfs store
behov for å være alene og for uavhengighet av andre mennesker, stammer nok for
en stor del fra disse barndomsårene. Det var ikke mange muligheter for
privatliv i det store, mørke huset. Virginia benyttet seg imidlertid flittig av
den muligheten som sto til disposisjon: Hun tok sin tilflukt i bøkene.
Bøkene ble for Virginia et fristed,
et sted å puste, drømme, være seg selv. Hun har beskrevet hvordan det i
barndomshjemmet var umulig å distansere seg fra «disse instinktene, all denne
hengivenhet, lidenskap og tilknytning som bandt meg til andre mennesker fra første
stund». Virginia ble ofte i sitt voksne liv, forsåvidt med rette, beskyldt for
at hun ikke viste noen genuin interesse for eller innlevelsesevne i andre. «Min
lille båt dupper ustadig på de krappe og gyngende bølgene. Det fins ikke (det må
jeg notere) noe universalmiddel mot sjokket ved et møte,» skriver hun i The Waves.
Virginia Woolf hadde en dyp frykt for å bli invadert og visste lite om hvordan
man setter naturlige grenser i samliv og samvær med andre mennesker. Hun
skaffet seg etter hvert et universalmiddel mot det sjokket møtet med andre
mennesker innebærer: Hun distanserte seg og lukket seg inne i sitt eget selv.
Det var ingen god løsning, men den ga den beskyttelse hun må ha følt hun
trengte.»
Hvor mye
barndommen hadde å si for de psykiske problemene hun etterhvert fikk, og som
til slutt gjorde at hun ikke ville leve lenger, er ikke enkelt å svare på selv
om det er skrevet mye om tema:
«Det varte imidlertid ikke mange år
etter Virginia Woolfs død før de første dypdykkene i hennes psyke startet.
Hennes barndom og ungdomstid har siden nærmest vært for en slagmark å regne.
Front står mot front, anklagene farer som prosjektiler mellom leirene om
manglende innsikt og feilaktige teorier. Den psykoanalytiske skolen står
fremdeles sterkt – selv de mer rigide, ortodokse teorier holder stand.»
Det var
noen smakebiter fra biografien skrevet av Bjørg Vindsetmo. Jeg har ingen problemer
med å anbefale biografien til de som ønsker å bli bedre kjent med Virginia
Woolfs liv og forfatterskap. Bøker som ligger ulest i bokhyllen er romanen Til fyret, og Et eget rom med et innledende essay av Janneken Øverland.
Bøker jeg
tidligere har lest har jeg skrevet om i innleggene:
Interessant. Jeg synes Virginia Woolf er en interessant forfatter og person, så denne kan jeg tenke meg å lese. Har lest Til Fyret av henne som jeg likte veldig godt:)
SvarSlettDet var godt å lese; jeg både gleder meg og gruer meg litt.
SlettVeldig spennende innlegg! Jeg har Virginia Woolf på planen, men jeg vet hun er "vanskelig" så jeg håper å få tips om den "letteste" av romanene hennes. Jeg har lest en lett biografi for ungdom, men leser gjerne denne også. Takk for supert tips!
SvarSlettVi har begge lest biografien for ungdom, og denne jeg har lest nå er minst like god. Ja, jeg mener faktisk den er bedre.
SlettVirginia fascinerer meg. Har lest flere romaner, uten at jeg fant de spesielt vanskelig. Flere i skolesammenheng, og da er man jo forberedt. Jeg tror det er slik med Virigina, som med mange andre forfattere, at man kan lese på flere nivåer. Gå dypt og vanskelig, eller seile lettere på overflata. Slikt sett får alle det man vil. Likevel, når det er sagt, har jeg alltid påstått at Mrs.Dalloway er sinnsykt vanskelig/komplisert, fordi jeg hele tiden følte det var ting jeg burde forstå, linjer å trekke, som jeg absolutt ikke fikk med meg. So there -)
SvarSlettHar en essaysamling liggende, som jeg aldri kommer meg til å begynne på. Svenskekrimmen er alltid mer fristende.
Før jeg leste biografiene hadde Mrs Dalloway liten mening for meg. Ihvertfall ikke at romanen var ekstraordinær. Men etter at jeg leste om livet til forfatteren, ga den mer mening. Akkurat nå er det lite tid til lesing - jeg er tvunget til å sette meg inn i alskens elektroniske duppedingser rundt den nye fotoapparatet - det er ikke det jeg liker best. Men det ser ikke ikke ut som om en vil produsere noe som er enkelt.
Slett