Bildene over er
ikke hentet fra fotoboken til Tomas Espedal – de ble tatt i dag inspirert av
hans bok:
Dagen er i ferd
med å våkne, men jeg og hundene har som vanlig vært våkne i mange timer
allerede. Det er kanskje siste julen jeg har den ene hunden min – dersom dyrlegen
ikke er fornøyd med antibiotika- og kortisonkuren han ble satt på før jul, er
de evige jaktmarker neste stopp. Men ennå koser han seg med å sove ved siden av
meg i sofaen, har glede av å spise og gå tur.
Julestjerna
kjøpte jeg for to år siden fordi den minner meg om barndommens jul – jeg kunne navigere etter
den når jeg brukte å gå hjem i vintermørket der vi bodde med nordpolen som
neste stopp. Uten et eneste tre som tok bort utsikten og innsikten...Det kommer aldri en trendy julestjerne inn i mitt hus...
Tomas Espedal
har gitt ut en fotobok i 2014: Mitt
privatliv som jeg har ønsket meg og fikk til jul. Ønsket meg fordi jeg
liker hans bøker og fordi jeg liker tanken med å lage en fotobok som det han
har gjort.
«Denne boken ville neppe kommet ut
om den ikke var signert Tomas Espedal»
Vel tenkte
jeg, det skremmer ikke meg fra å ønske meg den. At den kunne ha en verdi for meg fikk jeg bekreftet da jeg hørte
den ble fremsnakket i radioprogram på NRK:
Ved
bruk av private bilder har Tomas Espedal laget en historie. Jeg kjenner igjen det
meste fra bøkene hans. Hans bøker gir mening for meg å lese. Det gjelder også
fotoboken. Igjen blander han sjangere. Mange temaer; som sorg, det å flytte, reise og skrive.
Fotoboken
er den første boken jeg har kjøpt; de fire andre jeg har lest av han lånte jeg
av biblioteket. Men det er bøker en fint kan lese flere ganger, derfor har jeg
et mål om å kjøpe dem. Fotoboken er heller ingen bok en leser en gang.
For å illustrere hvordan boken
på 135 sider med et bilde pr side og tekst under er, har jeg valgt ut to bilder:
Tomas
Espedal ble alenefar for to jenter etter at barnas mor døde. Han flyttet inn
til dem i huset på Ask. Det var i dette huset han skrev bøkene Dagbok, Brev, Gå
og Imot kunsten; de tre siste har jeg lest. Han trengte pengene for å forsørge
seg selv og jentene. Seks år fikk de bo der før de måtte flytte. Denne delen av
liver er illustrert med flere bilder.
Det
første bildet jeg har valgt ut er dette:
Teksten
til bildet er:
«Huset forlatt og dødt. Kveld.
Høst...Huset skulle selges. Han som ville selge huset, fikk ikke solgt det,
huset ble stående tomt, og langsomt døde det; jeg klarte ikke å synes det var
trist. Jeg var blitt vant til å flytte, og til at mennesker og hus døde.
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg savner
ikke de døde. Jeg savner de som lever, de som er flyttet og er borte på den
vanskeligste måten»
Det
andre bildet jeg har valgt ut er fra et hotellrom i Paris:
Teksten til bildet:
«Skrivebordet i vinduet på Hotel
Baudin...Henri Michaux skriver at forfatteren er en sengeliggende idrettsmann.
Det er ikke helt nøyaktig, i min verden er forfatteren en sengeliggende
arbeider.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar