Høres sikkert overdramatisk ut. Men nå har jeg lest en novellesamling
som traff meg som lynet. Historien
om Fru Berg (2011) av Ingvild H. Rishøi har jeg lest som en del av
mitt lille prosjekt etter å ha lest boken jeg har skrevet om i innlegget:
Brenners bok har inspirert meg til å lese en bok av hver av
forfatterne Brenner har intervjuet. Uansett om jeg hadde lest bøker av
forfatterne tidligere. En egen kategori for innleggene i mitt lille
leseprosjekt er også laget.
Dette er den første boken jeg leser skrevet av Ingvild H.
Rishøi. Lånt av biblioteket. Men ikke den siste. Jeg må bare
summe meg før jeg leser Vinternoveller
(2014). Skru ned
forventningene. At
anmelderne og lesere er vilt begeistret over forfatterens noveller er ikke til
å undres over. Ord som «gripende,
beveger, ryster, fryder, innlevende, uttrykksfullt, mollstemte, hjerteskjærende,
troverdig....» brukes om novellene. Jeg er enig – og det kan sikkert brukes
flere godord.
Man skulle tro at en
bok på 119 sider som inneholder fem noveller skulle kunne leses på en time
eller to. Men nei, her måtte jeg ha pause for å summe meg. Mellom hver novelle
og inne i novellene.
Etter at jeg hadde
lest den første, historien om fru Berg, om lille Emilie som venter på mamma med
«ljugstemmen», mamma som klarer å ta livet av Emilies hamster fru Berg selv om
hun har lovet å gi den vann og mat, så tenkte jeg at det kan vel neppe bli
sterkere kost for meg. Men det ble det i Det
som lyser om lillebror som opplever at storebror forsvinner inn i seg selv. Lillebror som opplever sommeren da han er ti år som den siste sommeren.
Så setter forfatteren
punktum med den siste novellen Jentene
mine. Om Daniel som opplever den optimale lykken da han treffer Solveig.
Dette forteller han om til datteren Linn som han etterhvert får med Solveig. Han
forteller så vakkert om alt det dagligdagse.:
«
Men du skjønner, det er ikke bra for huet. Man blir svakere av lykke skjønner
du, helt skjør...Jeg hadde alt å tape. Du skjønner hva jeg mener nå? Jeg hadde
alt å tape. Så blei Solveig gravid igjen...»
Solveig som blir deprimert
og Daniel mister henne inn i depresjonen. Og på vei fra barnehagen treffer han
på den mørke Katja. Han får spørsmål om han er alene med Linn:
«Hvis
man skal telle feilsteg. Hvis man liksom skal gå hele veien tilbake, som et
kart, og si at der og der gikk man feil. Da veit jeg de første skrittene jeg
gikk feil: Det var bort til sprederen. Det var gjennom den hekken. Det var bøyd
over vasken med glasset jeg fikk, og jeg skalv, hendene mine rista og vannet
rant langs underarmene. Og da jeg nikka: ja. Jeg er aleine.»
Tør jeg lese mer tenkte jeg underveis? Vil jeg vite hva som skjer med den lille familien– tåler jeg
det? Men det gjorde jeg. Merkelig nok. Til Brenner sier forfatteren at moren
hennes har skrevet en ny slutt på denne novellen som hun selger for tjue
kroner:
«Hun
syntes ikke den trengte å ende så trist. Og det er litt sant, jeg har tenkt på
det jeg også. Det er jo ofte en følelse vi ofte har når vi leser, at vi vil at
det skal gå bra til slutt. Det spiller jo for såvidt ingen rolle for resten av
historien om det ender godt eller dårlig, spenningen ville ha vært den samme
uansett. Så jeg har prøvd å la den ende godt, men jeg har ikke fått det til.»
Forfatteren sier til Brenner at hun ikke lenger går og venter på den store inspirasjonen for å kunne
skrive:
«Men
det hender jeg blir inspirert fortsatt, når jeg er ute blant folk. Særlig av
små samtaler jeg overhører. Da får jeg lyst til å skrive. Jeg tenker at måten
en person sier eller gjør noe forteller mye om hvem den personen er. Jeg er
glad i muntlig språk, jeg synes det muntlige ofte er veldig poetisk. Mitt mål
er at leseren opplever samtalene slik de oppleves i virkeligheten, jeg legger
ikke på noen tolkning av det som blir sagt. Jeg bare viser det frem og så håper
jeg at det skal vekke en følelse hos leseren. Jeg vil at leseren skal føle noe,
det er det jeg liker når jeg leser.
Hvordan
får man leseren til å føle? (spør Brenner)
Jeg
tenker at da tar man bort analyse og tolkning, for vi opplever virkeligheten
ufortolket....»
Det er der jeg tenker
at hun treffer meg med novellene; jeg tolker det på min måte – med egne
følelser - jeg bruker det Jan Kjærstad kaller min «meddikteriske kraft».
Forfatteren sier at
hun har forsøkt seg på å skrive en roman, men funket ikke for henne. Hun har
ikke lyst til å skrive en roman, men hun har lyst til å ha skrevet den. Det som skremmer henne med en roman, er at det må
være så lang fase der teksten ikke er noe bra. Med «klippe- og teipe» arbeidsmetoden Ingvild H. Rishøi forteller om i
intervjuet , er hun redd det kan bli fryktelig mye teip.
Det er det samme for
meg om hun skriver romaner eller noveller. Bare at hun fortsetter. Hun kan gjerne
skrive korte romaner – slik jeg liker dem....
Forfatteren - bilde jeg fant på Gyldendal.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar