Bøkene til
den iransk-armenske forfatteren Zoya Pirzad var ukjent for meg før jeg så at
det lokale biblioteket hadde fått inn romanen Vi venner oss til det.
Utgitt på norsk i 2015 av forlaget Solum. Jeg har nå lest romanen og likte
romanen så godt at jeg har notert meg romanen Lysene slukker
jeg av samme forfatter som ble utgitt på norsk i 2011.
På
bokomslaget står det at romanen jeg har lest og som er på 268 sider, er en lavmælt kjærlighetshistorie
fra dagens Teheran, og at den gir et unikt innblikk i virkeligheten til iranske
kvinner i dag. At romanen gir et bilde av kvinneliv i middelklassen, er vel
neppe feil å skrive. Om romanen gir en riktig beskrivelse virkeligheten til en
stor andel av iranske kvinner i dag er derfor ikke enkelt å han en mening om. Jeg
håper det. Uansett er det fint å få andre bilder av mennesker som lever i Iran
enn nyhetsinnslag der «massene» i Iran skriker død over «Ammerikka».
En sakprosabok
jeg leste for noen år siden og kan anbefale er:
En av hovedpersonene
i romanen Vi venner oss til det er Arezu.
Arezu har overtatt et eiendomsmeglerfirma i Teheran etter at faren døde. Hun er
en travel forretningskvinne som har det økonomiske ansvaret for mange mennesker.
For de ansatte i firmaet, datteren Aye
som går på universitetet og for moren Mah-Monir; supersnobben som Arezu kaller
for kongsdatteren. Men hun tar også på seg ansvaret når en av de ansatte har
problemer i privatlivet pga en bror som er rusmisbruker.
Som
eiendomsmegler observerer Arezu hvordan gamle vakre bygninger forsvinner på
grunn av entreprenører som kun har profitt som mål. De kjøper, river og bygger
nytt. En av dem kaller Arezu for Granitt:
«Før det har gått en uke, kommer han
til å ha revet det yndige huset. Og innen det har gått seks måneder, har han
satt opp et høybygg med greske søyler. Gud vet hvilken farge granitten får
denne gangen. Så synd.»
Arezu er
skilt. Hun har vært gift med en fetter, Hamid, som moren plukket ut til henne.
I noen år bodde Arezu sammen med mannen og Aye i Paris, men en dag fikk hun nok
og reiste tilbake til Iran. Nå vil datteren flytte til Paris. Aruzu er
skeptisk, men Mah-Monir støtter barnebarnet. Disse to er flinke til å bruke
penger. Penger som Arezu må tjene inn.
Det dukker
det en mann opp i livet til Arezu, Zarju. De møtes i forbindelse med et
huskjøp. Et vakkert gammelt hus som Arezu ikke skal komme i klørne på Granitt.
Som hun hadde kjøpt til seg hadde hun hatt penger. Her er de på visningen:
«Hun så seg omkring og fortsatte:
«Hvis jeg hadde vært i Deres sted, ville jeg ikke ha forandret på noen ting.
Bare malt...»
Så tilføyde hun raskt: «Hvis De
liker huset, selvsagt.»
Zarju stirret på henne, og det
virket som om øynene hans smilte. «Selvsagt, selvsagt. Får jeg lov til å gå en
runde til?»
Hun skulle til å svare: «Selvsagt»,
men gjorde det ikke. I stedet sa hun: «Vil De ikke se hagen? Nederst i hagen
ligger to værelser, med egen inngang fra sideveien og ...»
«Det har De allerede fortalt.
Senere.»
Med hånden i lommen på de grå
buksene slentret han plystrende mot kjøkkenet.
Hun betraktet mannen bakfra, presset
sammen leppene og snudde seg mot vinduet. Hun ble stående og betrakte
fjelltoppene som raget over hagemuren, deretter vinterblomstene, sharon-fruktene
og bassenget. Plutselig kjente hun hvor trett hun var, misfornøyd og irritabel.
Kvelden for hadde Aye gnålt igjen: «Alle vennene mine har reist herfra. Jeg er
den eneste som er igjen på dette forbannete universitetet. Pappa sa at jeg ikke
skulle tenke på utgiftene. Jeg skulle bare komme.» Så hadde hun snudd seg mot
Mah-Monir: «Mormor, si noe du, da.» Og bestemoren hadde tatt barnebarnets
parti: «Det jenta mi sier er fornuftig. Stakkars Hamid forsikret meg: 'Tante,
ikke tenk på utgiftene.'» Mah-Monir hadde angrepet Arezu:«Hvorfor er du så
sta?» Arezu hadde svart: «Når Hamid har fått ordnet med opptak, sendt
flybilletten og garantert overfor myndighetene at han påtar seg utgiftene ...»
Mah-Monir hadde avbrutt henne og hermet: «Garantert overfor myndighetene, garantert
overfor myndighetene. Enda godt at du har lært noe av å jobbe i dette
forbannete byrået.» Aye hadde mast på nytt, lagt hodet på mormorens skulder og
grått.
Med blikket vendt mot fjellene,
tenkte hun: «La oss si at Aye fortsatt bare er et barn og ikke skjønner stort,
men hvorfor reagerer mor slik hun gjør? Har hun etter alle disse årene ennå
ikke forstått at Hamids løfter bare er luftslott?» Hun betraktet vinterblomsten
og besvarte sitt eget spørsmål:» Helt siden barndommen har Hamid tvunnet alle
rundt lillefingeren.»
Shirin, en
av de ansatte og venninne av Arezu, mener at Arezu skal finne plass til Zarju. Men
det er ikke enkelt i det travle livet hun lever. Et annet spørsmål er om
kongsdatteren og Aye vil akseptere Zarju.
Jeg synes det var mange fine og ulike karakterer i romanen, ikke minst altmuligmann og nysgjerrigper Naim
i eiendomsfirmaet.
Arezu kjører vanligvis bil dit hun skal. En busstur hun tar
gir et bilde av kvinner som lever et annet liv enn de sterke kvinnene som er
hovedpersonene i romanen. Som ikke nyter samme frihet. På bussen må kvinner sitte
adskilt fra menn. Kvinner som sliter seg ut med store ungeflokker. Men for all
del, dette er ikke en roman man blir deppa av å lese. Eller er politisk av noe
slag. Morsom var den også innimellom. Rappkjeftede damer med ben i nesen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar