Jeg liker
roen som er over bokprogrammer som Hans Olav Brenner leder; at han tillater seg å
tenke før han stiller neste spørsmål, og at han gir intervjuobjektene tid til å
snakke ferdig. Derfor kjøpte jeg hans bok Kunsten
å snakke sammen og nødvendigheten av å holde kjeft. Utgitt i 2014. Den
andre boken Hans Olav Brenner har utgitt. Den første boken Om å skrive har jeg vist til å mange blogginnlegg. Begge bøkene har gjenbruksverdi for meg.
Fra forordet:
«Jeg tror på samtalen. Jeg elsker å
prate med folk. Jeg tilber konversasjonskunsten som en lodden husgud. Nei da.
Men jeg synes det er forbløffende hvor mye den utretter. Og hvor
oppsiktsvekkende nær vi kommer hverandre i våre beste stunder.
Det handler om å lytte nok.
Sånn. Der kom det altså et tips. En
regel.
Lytt mer enn du snakker. Og lytt
godt. Etter ladete ord, forandringer i toneleie. Etter forholdet mellom det som
blir sagt, og det som holdes tilbake. Da vil du få uante mengder i retur. Du
kan tillate deg å lene deg tilbake. Samtalen er ikke lenger en kunstform, men
et pyramidespill.
Denne boken byr ellers på få
universelle lover. Men jeg vil kikke på erfaringene mine. Finne ut hvor mye jeg
husker fra ulike samtaler, de fleste profesjonelle og noen private. Og jeg vil
prøve ikke å gjøre meg bedre enn jeg var. Være tro mot de banale tankerekker
jeg hadde da jeg satt der. Sto og gikk.»
Det først
kapitlet, Om balansen mellom å lytte og å
snakke, overværer han en samtale mellom to venninner på en kafé. Der kun
den ene snakker; den andre slipper ikke til. Han skriver bl a:
«Jeg blir sur på hun som snakker
hele tiden. Som ikke oppfatter at rommet konstant er fylt av hennes stemme og historier
fra hennes i det store og hele meningsløse liv. At hun ikke bare kjører over
venninnen, men at hun også drar alle oss andre med seg i dragsuget. At hun ikke
gir oss noe valg.»
I neste
kapittel, Om folk som snakker for mye. Om å miste seg selv når man spør, forteller
han om et møte med forfatteren Redmond O’Hanlon, som har skrevet en bok
jeg har lest og skrevet om i innlegget:
Brenner
skriver bl a dette om møtet med forfatteren:
«Jeg spurte: Du lot deg verve til innsats om
bord i en tråler langt til havs uten noen form for erfaring ...
Og Redmond svarte. Han snakket og
snakket. Og det svimlet nesten for meg. Jeg forsto mindre og mindre av hva han
sa, og ante ikke hvor det kunne passe seg å bryte inn eller stille et
oppfølgingsspørsmål. På et tidspunkt var jeg i tvil om jeg i det hele tatt
kunne engelsk. Jeg tenkte flere ganger: Jobben min er ikke noe yrke. Det trengs
ikke en hel mann for å gjøre dette.
Det er dårlig gjort å oute Redmond
som et dårlig intervjuobjekt, for det var han trolig ikke, selv om det nok var
vanskelig å finne steder å klippe. Han er et av de varmeste menneskene jeg har
møtt i profesjonell sammenheng.
Men jeg går likevel inn på det. For
jeg husker det så godt. Det var et slags bunnpunkt. For den som spør, ble
plutselig bare en humørløs idiot som ikke klarte å høre på den lange og gode
historien uten å ødelegge med et pussig malapropos eller liknende. Det sank i
meg. Jan merket det nok. Han sier han merker det når jeg er plaget. Når jeg vil
avbryte, men ikke finner musikaliteten i det.
Saken er altså at Redmond ikke
trengte mer enn ett spørsmål, kanskje bare et stikkord, eller snarere bare en tidtaker
som kunne markere start og sluttidspunkt for å snakke, la oss si, ti minutter
uavbrutt. Det var nesten ikke mulig å få lurt inn et oppfølgingsspørsmål uten
at det ble underlig og Redmond ikke turte annet enn å begynne på nytt. Det var
ikke mulig å få til noe som liknet på en samtale.
Jeg tenkte som sagt flere ganger at
dette ikke er en jobb jeg kan fortsette med.
Jeg hadde møtt et monologisk
menneske.»
Brenner er
innom mange temaer og forteller om møter med mange forfattere. Kjerstin Ekmann,
Paul Auster, Philip Roth og Joye Carol Oates er noen av forfatterne. Et av
temaene er bruk av ordet hvorfor:
«Dette har jeg lært meg: Hvis målet
er å få intervjuobjektet til å vise ekte følelser, er ordet hvorfor bensin på
bålet. Særlig hvis det repeteres flere ganger på rad. Da vil den du snakker med,
fort oppleve at du setter spørsmålstegn ved hennes beveggrunner. Det blir
personlig. Det oppfattes som at den som spør, har en agenda. Ordet trenger ikke
engang å bli uttalt, det holder at det ligger i underteksten.Det kan hisse opp
nesten hvem som helst.»
Noe av det første jeg gjorde som ny
programleder i Bokprogrammet, var å stille Erik Fosnes Hansen spørsmålet om
hvorfor han ikke hadde klart å skrive en oppfølger til Beretninger om
beskyttelse. Selv om han hadde lovet leserne dette. Han hadde til og med
skrevet tallet en bakpå boken. Hvorfor kommer det da ingen bok? Har han skrivesperre?
Han gikk med på å snakke om temaet
etter en viss innledende motvilje. Og vi satte oss ned på hans hjemmebane, i et
møterom hos forlaget Cappelen (som det fortsatt het) i Oslo sentrum. Han visste
hva jeg ville spørre om, og tok offensivt styringen på samtalen. Ganske fort
gir han meg en tordentale om en spesifikk journalist som ikke klarte å slutte å
stille ham spørsmål om hvorfor det ikke kom noen oppfølgerbok. Han forteller om
et møte med en uhøflig journalist med dårlig ånde og manglende forståelse for
intimsoner, og han gjør det med så dirrende innlevelse at jeg et øyeblikk lurer
på om det er meg han snakker om. Som en representant for disse som ikke vet hvor
grensen går. Som aldri slutter å spørre. Hvorfor, hvorfor, hvorfor.»
Det var en smakebit
av hva boken inneholder. Jeg har notert meg flere bøker av forfattere som er
nevnt i boken, og kommer helt sikkert tilbake til boken til Brenner i senere
innlegg. Noen tips er det også verdt å ta med seg.
På bokomslaget er bokens innhold
beskrevet slik:
"Kunsten å snakke sammen - og
nødvendigheten av å holde kjeft" er en uhøytidelig innføring i
samtalekunsten. I boka tenker Hans Olav Brenner høyt om et fag han behersker
bedre enn de fleste: å kommunisere med andre mennesker. På en personlig og
underholdende måte reflekterer han over hva slags mekanismer som kan ligge bak
en samtale, hvilke fallgruver som åpner seg når to mennesker snakker sammen, og
hva som kreves for at samtalen skal fungere. Ved å studere alt fra
kaffebarpludder til sine egne intervjuer med kjente og ukjente mennesker, søker
Brenner svar på små og store spørsmål som kan gnage i oss alle: Hva må til for
å vinne tillit? Hvordan takler man pinlige pauser? Når er det klokt å holde
kjeft? Og er det egentlig mulig å føre en normal samtale med en kongelig?
Resultatet er en bok som kaller på både gjenkjennelsen og nysgjerrigheten, og
som gir nyttige tips om hvordan leseren kan bli en bedre samtalepartner.
Jeg klikket meg inn, med sånn passe interesse for Brenner, (synes han er helt grei på tv altså -), men skjønte fort at jeg må få lest denne boka. Det er et sikkert tegn når du synes utdragene er alt for korte. Jeg er også svært nysgjerrig på denne oppfølgeren til Fosnes Hansen.)
SvarSlettOff to bib for å bestille bok.
Krysser fingrene du også finner noe interessant i boken :)
Slettjeg har også kjøpt boka hans :3
SvarSlettJeg liker bokprogrammene hans på NRK veldig godt. Nå har han heldigvis startet opp med nye program Jeg synes det er for lite på TV om bøker.
Slett