Margie
Orford er en sørafrikansk prisbelønt journalist, forfatter og filmskaper. Hun
ble født i London og har vokst opp i Namibia og Sør-Afrika. Er i dag
visepresident den sørafrikanske avdelingen av organisasjonen PEN International,
som fremmer vennskap og samarbeid mellom skribenter over hele verden.
Krimromanen
Pappas jente er lite omtalt av norske lesere/anmeldere. Den ble utgitt i 2009 og på norsk (Cappelen Damm) først
i 2014. Jeg lånte boken av biblioteket og har stått lenge i kø for å få lånt
den. Jeg synes dette var en knallgod bok. Fra
begynnelse til slutt. Jeg slutter meg til anmeldere som skriver.
·
«Margie Orfords Pappas jente gjør et
umiddelbart og kraftig inntrykk, med en kvalitet i språket som skiller seg ut
innenfor krimsjangeren.» (The Times)
·
«Orfords intrige er så utspekulert at
å slutte å lese er like opprivende som å fortsette.» (Daily Telegraph)
Fra
bokomslaget:
«Pappas jente er Margie Orfords
første bok om journalisten Dr Clare Hart. Den er en fartsfylt og altoppslukende
historie fra en virkelighet i Cape Town journalisten dessverre kjenner altfor
godt. Hun er vise-president i sør-afrikanske PEN og jobber mye med kvinner og
barn som utsettes for vold. Pappas jente starter dramatisk. En seks år gammel
jente forlater en ballettime og kommer på at hun har glemt å gi moren brevet
med beskjeden om at de skulle avslutte tidlig. Hun forsøker å ringe faren fra
en telefonkiosk, men går tom for mynter før hun får lagt igjen beskjed. Han er
på jobb, og akkurat nå opptatt på åstedet for en stygg drapssak. Jenta
bestemmer seg for å vente, en time er ikke så lenge. Men bilen som kommer er
ikke morens..»
Fra boken –
Yasmin har stått utenfor ballettskolen og venter på moren:
«Hun kikket opp da hun hørte en bil,
svelget, begynte å smile da hun gikk mot døra som ble åpnet.
Armen la seg rundt kroppen hennes og klemte til rundt den tynne
brystkassen så hun trodde ribbeina skulle knekke. Hun bet hardt da hånden la
seg over munnen hennes og presset skriket ned i halsen igjen. En knyttneve slo
henne i ansiktet. En annen traff henne i magen og slo pusten ut av henne.
Yasmin falt framover og ned i pizzaeskene og colaflaskene som lå strødd på
gulvet i bilen. Føreren kjørte ned bakken, og Yasmin trillet sidelengs da han
svingte. Han stoppet motoren, men verken han eller passasjeren hans rørte seg mens ettermiddagen
gled over i kveld.
Begynnelsen på evigheten.
Hun lå helt stille med
munnen full av blod. Tannen som hadde hengt i sin siste tråd i flere dager, lå
på tungen hennes.»
Selv
om Margie Orford har fått gode kritikker for bøkene sine verden over, har hun fått
kritikk for at hun er for detaljert i sin beskrivelse av vold; det kan man bl a
lese i et intervju med med forfatteren på
NRK.no Men som hun sier, virkeligheten
er mye verre:
«Hvert tredje minutt blir et barn
voldtatt i Sør-Afrika, og tre barn drepes hver dag. Til sammen blir mer enn 15
000 mennesker myrdet hvert år.»
Jeg var
kjent med at det er mye kriminalitet i Sør-Afrika, men dette er sjokkerende
tall. Ikke minst fordi det er de fattigste som utsettes for volden, men overgriperne
er fra alle samfunnslag. De rike skjermer seg bak høye murer med piggtråd,
overvåkning og patruljerende vakter.
Selv om jeg
ikke er spesielt tøff når det gjelder å lese om eller å se filmer med vold,
klarte jeg fint å lese denne boken som helt riktig inneholder beskrivelser av
mennesker som har vært utsatt for vold og voldsscener. Men boken er på ingen
måte en voldsorgie. Boken handler om fem nervepirrende dager for faren til
Yasmin, kaptein Riedwaan Faizal, og de andre som leter etter henne i Cape Town.
Faren
beskyldes for å stå bak bortføringen pga konflikten han har med moren til
Yasmin. Han engasjerer Clare, som har kjennskap til miljøer som kan vite noe om
kidnappingen, til å bistå seg. Hun utsetter seg for stor fare ved å si ja til
oppdraget. Men tanken på hva Yasmin kan utsettes er drivkraft til å fortsette. Heldigvis
har Riedwaan kolleger som ikke tror han er innblandet i bortføringen. Men det
er nok av de som mener motsatt. Og som ikke liker hans engasjement for å
bekjempe vold i sitt arbeid i Gjengavsnittet. De som står bak kan være fiender
både innenfor og utenfor politiet. Men også andre – hva med pianisten på
balletten, Mr Henry...
Det var
enkelt å få oversikt over miljøet handlingen foregår i. Det samme gjelder
karakterene, både utseende og personlighet. Romanen er aldri stillestående, men heller ikke heseblesende. I og med at det er barn involvert ble jeg ekstra
engasjert. Kjente samme engasjement som jeg hadde da jeg så den danske TV
serien Forbrytelsen. Jeg har sett alle sesongene av Forbrytelsen og det er noe av det beste og
mest spennende jeg har sett av krimserier. Riedwaan og Clare får en enkelt
sympati for selv om førstnevnte ikke er et glansbilde av en politietterforsker.
Men gode etterforskere blir gjerne fremstilt litt rufsete. Kanskje er det slik
det er i virkeligheten også...
Jeg leser gjerne flere bøker skrevet av forfatteren.
Ei bok og ein forfattar har eg aldri høyrt om tidlegare, - men omtalen din gjorde at eg fekk lyst til å lese Pappas jente. Det sør-afrikanske samfunnet som "kulisse" gjer sikkert boka spesielt interessant. Takk for supert tips!
SvarSlettJeg synes at det var interessant. Dersom du leser den ønsker jeg deg lykke til. Du leser mye krim og har større sammenligningsgrunnlag enn meg. Uansett, jeg håper flere leser den.
Slett