Da var Forbrytelser (Verbrechen) av forsvarsadvokat Ferdinand
von Schirach ferdiglest. Det var hans skjønnlitterære debut utgitt i 2009. På norsk
ble den utgitt av forlaget Gyldendal i 2011. Det er en samling av 11 noveller
og er på 180 sider. Jeg lånte den av biblioteket. Og når jeg får levert den
tilbake over påske har jeg ingen bøker fra biblioteket som venter på å bli
lest. Og det er bra. For nå må jeg konsentrere meg om bøker som er kjøpt. Både
uleste og «halvleste».
Ferdinand von Schirachs har skrevet tre skjønnlitterære bøker og de to andre har jeg lest og skrevet om i denne rekkefølgen:
Bøkene er lest i den rekkefølge de kunne fremskaffes av
biblioteket. Det er ingen sammenheng mellom dem og de må derfor ikke leses i
rekkefølge.
I Forbrytelser er det ingen gjennomgående tema hva angår forbrytelsens art. Noen ganger får vi vite om forbryterens
bakgrunn, andre ganger vet vi lite. Ikke alltid får vi løsningen. Han utfordrer
meg som leser. Dette er ingen bok man «freser» gjennom.
På baksiden står det bl a « En fantastisk debut, gripende
fra første side og ikke et overflødig ord». Og det er jeg enig i. Og at det ikke er et unødvendig ord kommer
kanskje av at han er advokat. For meg er en god advokat en som er presis i sin
fremstilling av fakta, jus og konklusjon. Advokater som driver med «ordgyteri»,
muntlig og skriftlig, irriterer meg.
Like lite som jeg liker advokaters og andres muntlige og
skriftlige for meg «ordgyteri» og "tidstyveri", får «unødvendig» omfattende bøker «trekk» av meg selv
om jeg liker innhold, språk osv. Og jeg fikk igjen lyst til å sitere setningen
som jeg fant og siterte i innlegget Kafka
på stranden (Umibe no Kafuka) til Haruki Murakami og en "dæsj av Odd
Nordstoga;
Kunstnere er mennesker som evner å styre unna det
overflødige».
I novellen Summertime blir Stefanie
drept på et luksushotell. Hun tjener penger som prostituert for å hjelpe
kjæresten Abbas å nedbetale spillegjeld. Hun forteller ikke dette til Abbas,
men etter hvert blir han mistenksom. Industrilederen Percy Boheim, Stepanies eneste kunde, blir mistenkt for å
ha drept Stefanie og etter hvert varetektsfengslet. Spørsmålet er om det er han, Abbas eller andre som
har begått drapet. Uten å avsløre hvordan novellen ender vil jeg
til slutt sitere noe forfatteren skriver i tilknytning til novellen:
«I de neste månedene
ble saken forberedt. Alle advokatene
på kontoret arbeidet
med den, hver minste detalj fra dokumentene
ble overprøvd om og om
igjen, radiocellene, DNA analysen,
kameraet i garasjen.
Mordkommisjonen hadde
gjort en god jobb, det
var knapt noen feil å finne. Boheimfabrikkene
engasjerte et
detektivbyrå, men heller ikke dette
fant noe nytt. Boheim
selv holdt fast ved sin forklaring på
tross av alle bevisene
som gikk ham imot. Og til tross for de
miserable utsiktene var
han rolig og i godt humør.
I sitt arbeid går
politiet ut fra at det ikke finnes tilfeldigheter.
95 prosent av all
etterforskning består av kontorarbeid, av
evaluering av sakens beviser,
skriving av notater, avhør av
vitner. I
kriminalromanen tilstår gjerningsmannen hvis man
skriker t i l ham; i
virkeligheten er det ikke så enkelt. Og hvis
en mann står bøyd over
et lik med en blodig kniv i hånden,
så er han morderen.
Ingen fornuftig politimann ville tro at
han bare tilfeldigvis
gikk forbi og trakk kniven ut av liket for
å hjelpe. Kriminalkommissærens
setning om at en løsning er
for enkel, er et påfunn
av dreiebokforfattere. Det motsatte
er sant. Det åpenlyse
er det sannsynlige. Og nesten alltid er
det også det riktige.
Advokater prøver
derimot å finne en lakune i straffeforfølgernes
bevismateriale.
Tilfeldigheten er deres venn, deres
oppgave å forhindre en
altfor rask konstatering av en tilsynelatende
sannhet. En
polititjenestemann sa en gang til en dommer
i en føderal
rettsinstans at forsvarere jo bare var bremser
på rettferdighetens
vogn. Dommeren svarte at en vogn uten
bremser jo heller ikke
var særlig brukbar. En strafferettssak
fungerer bare innenfor
dette samspillet av ulike krefter.
Vi lette altså etter tilfeldigheten
som skulle redde klienten vår. «
Jeg har visst nevnt at Forbrytelser har stått på leselisten min en stund, det var hos Bokofilia jeg først leste om denne forfatteren og hun anbefalte den boken som en introduksjon. Nå leste jeg også omtalen din av Skyld, og ettersom bøkene kan leses hver for seg kan det være like greit å gjøre som du: å lese dem etterhvert som biblioteket har dem inne.
SvarSlettBoken jeg nettopp leste ferdig omhandler også skillet mellom skillet mellom forbrytelse og straff, rett og galt - slik som disse bøkene til Ferdinand von Schirach. Du har skrevet veldig inspirerende om bøkene :)
Jeg syntes dette var gode bøker. Og selv om en ikke kan "frese" gjennom dem, så er de korte og greie å komme gjennom. Det er nok noveller man kan lese flere ganger. Egner seg nok til diskusjon.
SlettJa, det er et interessant tema :)
Slett