9. juni 2013

En smakebit på søndag fra Turen med Charley av John Steinbeck


Denne søndagen har jeg lidd valgets kvaler, skal jeg gi en smakebit fra boken jeg leser nå, Turen med Charley skrevet av John Steinbeck, den neste jeg skal lese som er Et siste kyss av Marita Fossum eller mursteinen om Churchill som jeg leser litt i nå og da, og som jeg liker bedre og bedre. Det ble boken til Steinbeck fordi det er en reiseskildring og mange boklesere er i reisemodus.

Vil du lese flere smakebiter fra bøker, klikker du på bildet som kommer nå og du linkes rett inn i innlegget på Maris blogg Flukten fra virkeligheten.


I innlegget Boken på vent: Turen med Charley av John Steinbeck skrev jeg om hvorfor jeg leser denne boken utgitt i 1962, hva den inneholder osv. Nå er jeg i gang og jeg synes så langt at den er råbra!!!! Dersom det er tilfelle at dette ikke er hans beste bok, hvordan er de andre bøkene han har skrevet? Overjordiske?Eller liker jeg den så godt fordi dette er en reisebok. Og holder den «helt ut», jeg er kommet til side 24 av 220 sider….

Så var det smakebiten. Valgets kvaler. Skal det være fra begynnelsen, der han forteller hvordan det kribler i han av reiselyst; "Fire hese støt i en skipsfløyte får nakkehårene til å reise seg og føttene til å trippe den dag i dag. Lyden av et jetfly, en motor som varmes opp….» At han har reist for lite i  Amerika; "Jeg, en amerikansk forfatter skriver om Amerika, hadde bare hukommelsen å bygge på, og hukommelsen er i beste fall upålitelig og svikefull....."  Den lille sjenerte gutten som går rundt Rocinante dag etter dag før Steinbeck reiser avgårde, sjekker og kikker, gløtter på døren og til slutt, der ordene kommer hulter til bulter sier: «Hvis jeg får bli med, sier han, skal jeg gjøre hva som helst. Jeg skal lage mat, jeg skal vaske opp og gjøre alt mulig, og jeg skal stelle godt for deg.... « Eller alt han har pakket; «De overbelastede fjærene stønnet og ga meg  mer og mer. Jeg skulle anta at jeg fraktet med meg fire ganger for meget av alt....» Og når avreise nærmer seg; «Etter hvert som dagen nærmet seg, ble min seng og mitt hyggelige hus stadig mer attråverdig og min kone usigelig dyrebar. Å gi avkall på dette i tre måneder for alskens utrivelighet og uhygge forekom meg vanvittig.....»

Nå har jeg tøyd smakebiten langt selv om Mari skriver at her står vi temmelig fritt. Men jeg skal ikke overdrive mer og avslutter med noe fra den siden jeg er kommet til, side 24 – fra den boken som ble hans siste:  

«Jeg svingte Rocinante inn på en liten campingplass som staten Connecticut holder, og fant fram kartmappen. Og plutselig ble U.S.A. kolossalt over all begripelse og umulig å overkomme. Jeg lurte på hvorfor i helsike jeg hadde innlatt meg på et foretagende som ikke lot seg gjennomføre. Det var som å begynne å skrive på en roman. Når jeg står overfor den vanvittige umulighet å skrive fem hundre sider, får jeg en avmektig følelse av fiasko og jeg vet at jeg aldri kan greie det. Det hender hver gang. Så skriver jeg litt etter litt en side, så en side til. Et dagsverk er alt jeg tør gi meg selv lov til å tenke på, og jeg ser bort fra den mulighet noensinne å bli ferdig. Slik fortonte det seg nå da jeg så på det kulørte kartet over det uhyre Amerika.».




23 kommentarer:

  1. Steinbeck har jag läst lite av och tyckt om. Borde nog läsa mer av honom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er den først boka for meg. Og veldig tilfeldig at jeg bestemte meg for å lese den. Er enig med det som står på baksiden, den er utrolig sjarmerende. Morsom og interessant.

      Slett
  2. Har også lest lite av forfatteren. Så bra at boken har falt i smak håper den holder hele veien igjennom:)
    Takk for smakebit!
    Ha en fin fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Jeg var spent. Kanskje den var for gammel. Men det er det ingen grunn til. Veldig spent på hva Geert Mak skriver om sin tur i fotsporene til Steinbeck.

      Slett
  3. Har läst några Steinbeck för länge sen men inte just den här. Tack för smakbitarna!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Kommer helt sikkert til å lese flere bøker av han.

      Slett
  4. Har ikke lest noe av forfatteren men har "vredens druer" liggende og har tenkt mange ganger på at jeg skal starte på den, kanskje jeg bare skulle hoppet i det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne jeg leser nå er så lettlest og morsom. Og så forsøker jeg å følge med på kartet på hvor han drar. Og det er da en ser hvor enormt stor USA er og hva som er årsaken til at det er så store ulikheter der.

      Slett
  5. Hehe, ja det skal ikke være enkelt! Men godt at det ble denne boken siden jeg har lyst til å lese den, særlig etter det du skrev; råbra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var ikke helt sikker på at jeg skulle kjøpe den, og kanskje bare kjøpe boken til Geert Mak. Jeg er kjempeglad for at jeg gjorde det. Skal bli spennende å lese om Maks reise i fotsporene til Steinbeck, og om ting har endret seg. Hva han fokuserer på. Må vel si at Steinbeck er en rågod forteller etter min smak. Han har humoren som jeg liker så godt. Lurer på om det kan bli en bok jeg aldri ønsker skal slutte. Selv om jeg har lest mange bøker i det siste, er det lenge siden jeg har lest en bok som jeg tenker at den aldri må slutte. Men jeg tror de andre i huset er glad når jeg er ferdig. Det er blitt mye høytlesing selv om jeg bare er kommet til side 46. Men de ler nå de også.....selv om de blir litt oppgitt av meg....

      Slett
  6. Fikk absolutt lyst til å begynne å detaljplanlegge ferien nå. Takk for flott tips!

    SvarSlett
  7. Jeg "fant" Steinbeck ifjor og har lest Of mice and men og The Pearl. Begge to fantastisk bra bøker. Of mice and men er også filmatisert med John Malkovich og Gary Sinise i hovedrollene. Hjerteskjærende bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott tips. Tusen takk. Jeg skal helt klart lese mer av han. Jeg er veldig begeistret for det jeg leser nå.

      Slett
  8. Jag har faktiskt inte läst något av Steinbeck... men jag borde kanske göra ;) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er verdt et forsøk selv om bøkene er gamle. Jeg liker den jeg leser nå i hvert fall. Veldig godt.

      Slett
  9. Jeg leste Travels with Charlie for mange år siden og likte den veldig godt. Smakebitene dine ga meg lyst til å lese litt i boka på nytt. Steinbeck er en helt fantastisk forteller med et nydelig språk. Jeg kan trygt anbefale deg flere av bøkene hans! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Jeg er kommet langt av sted nå og den er så bra. Tenker med gru at det nesten var slik at jeg lot være å lese den pga kommentaren til boka i Bokklubben.

      Slett
  10. Herlig smakebit. Steinbeck har jeg lyst å lese noe av. Har Perlen liggende , og muligens noe mer..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår ikke hvor jeg har vært i verden som ikke har lest noe av han før.....

      Slett
  11. Din luring som har lurt til deg å gi oss flere smakebiter, huff og huff så slem du er! Nei, det er du ikke, smakebitene er jo så flotte. Tenkt det, så mye god tekst å ta av på bare tyvefire sider! Kos deg masse videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det smak og behag. Men det er så mye jeg har lyst til å dele at hele boka burde legges ut. Denne har jeg veldig lyst til å framsnakke....

      Slett
    2. ... og det synes jeg er veldig greit!

      Slett