«Sebastian von Eschburg vokser opp i
en gammel adelsfamilie der barn verken skal ses eller høres. Han er åtte år da
han første gang får spise middag sammen med foreldrene, og ti da han blir
plassert på kostskolen hvor både faren og bestefaren gikk. En kveld mens han er
hjemme på sommerferie, våkner Sebastian av et smell. Faren har skutt seg.
De neste årene begraver Sebastian
seg i kostskolens bibliotek. Som voksen prøver han å finne et fotfeste i
kunsten. Med fotografier og videoinstallasjoner vil han vise at virkelighet og
sannhet er to ulike ting. Alt handler om skjønnhet, sex og menneskets ensomhet.
Da Sebastian von Eschburg blir
tiltalt for å ha drept en ung kvinne, tar den hjertesyke, sigarillodampende
advokaten Konrad Biegler på seg forsvaret. Ved å hjelpe kunstneren ser Biegler
en mulighet til å redde seg selv. Men hvordan forsvarer man en mann som mener
det er likegyldig om han har slått ihjel eller ikke?»
Gyldendal
viser til anmelderne som ga romanen gode kritikker. Jeg har klippet ut fra
Aftenposten (19. januar 2014) en mer lunken kritikk skrevet av Atle Christiansen; han synes ikke at
romanen henger helt sammen. Han skriver bl a at «romanens siste halvpart nærmest dementerer romanens første halvdel
uten at den tilfører noen a-ha opplevelse, er det von Schirach som ikke har
fått lykkes med å få sin roman til å henge sammen.»
Jeg har lest alle de foregående tre bøkene Ferdinand von Schirach har utgitt,
to novellesamlinger og en roman, og skrevet om alle tre. Jeg finner ingen forfatter å sammenligne med Ferdinand von Schirachs bøker,
verken språk, komposisjon eller handling. Den eneste romanen jeg tenkte på når
jeg leste Tabu er romanen:
Bølle på døra (A Visit From the Goon Squad) av Jennifer
Egan
Uten
sammenligning forøvrig er det fordi i Egans roman blir hovedpersonen fra det
ene kapitlet biperson i det andre. Det er slik jeg tenker det er med Tabu; når
advokat Biegler kommer inn i handlingen går Sebastian von Eschburg over fra å være hovedperson til
å være biperson.
Uansett; jeg har igjen lest en god
bok og kommer til å lese eventuelle etterfølgende bøker skrevet av Ferdinand
von Schirach. Måten han skriver på, kort og presist, viser at han har tillit til meg som leser.
Et sitat der Sebastian som ti-åring
forlater hjemmet for å reise på kostskole – i dette avsnittet er alt som er nødvendig for meg som leser til å skape meg et bilde av
situasjonen. Det er sikkert ulikt fra leser til leser, men for meg var det
hjerterått å lese:
«Da
Sebastian ble kjørt til internatskolen av faren, skulle han gjerne ha tatt med
seg de hvite liljene som fløt på vannet, og linerlene og platanene utenfor
huset. Hunden hans lå i solen, pelsen var varm og Sebastian visste ikke hva han
skulle si til den. Hunden døde et halvt år senere.»
Det
samme gjelder denne scenen. Sebastian er hjemme på ferie og har akkurat gitt
moren en nøtteknekker han har laget:
«Moren takket. To ganger
åpnet hun munnen på nøtteknekkeren. Så fortsatte hun å lese bekjentgjøringene i
«Rytterrevyen». På bordet lå påmeldingsskjemaene til turneringene. Sebastian
fortalte nytt fra internatet. Av og til stilte hun et spørsmål, uten å se opp
fra papirene. Etter en stund sa hun at hun måtte avsted. Hun brettet sammen
servietten, omhyggelig, helt til endene lå nøyaktig over hverandre. Hun kysset
han på pannen. Hundene sprang opp og svinset ved siden av henne nedover alleen
til stallen.»
Ferdinand von Schirach er en forfatter jeg absolutt skulle ha lest! Foreløbig har det blitt med å sette "Forbrytelser" på skal-lese-listen, men nå kommer jeg til å prioritere den. Kanskje i sommer allerede :)
SvarSlettJeg synes du skal prøve - det er korte bøker. For meg skiller hans bøker seg ut - på en positiv måte.
SlettDet skal jeg definitivt :)
Slett