18. nov. 2013

Wonderboy av Henrik H. Langeland

"Jeg heter altså Christian van der Hall og er direktør for forretningsutvikling i SMG. Jeg er siviløkonom fra Handelshøyskolen i Bergen, jeg har en MBA fra INSEAD, og jeg jobbet fire år i MC Kinsey før jeg begynte her i Scandinavian Media Group for omtrent tre år siden, først som Vice President, nå som senior Vice President. Og du?"

Slik presenterer hovedpersonen i romanen Wonderby av Henrik H. Langeland seg for en søker på trainee stilling i konsernet. En roman utgitt i 2003, 481 sider og som jeg har lånt av biblioteket.


Christian van der Hall er 34 år, gift med Tessa og de har to små barn. Tessa møtte han på Handelshøyskolen. De bor i et rekkehus på Norberg i Oslo. Han sluttet i MC Kinsey etter at Tessa ga han valget mellom seg og den arbeidskrevende jobben han hadde der. Christian er besatt av eksklusive armbandsur. Han har i tillegg en hemmelighet som han ønsker å skjule for enhver pris.

Vi er i år 2000. Christian har kommet på ideen om å raide forlagene Aschehoug og Gyldendal og slå dem sammen med SMG.  Drivkraften er hevn etter at hans far som startet et lite forlag, gikk konkurs etter å ha blitt skviset ut av markedet av forlagsgigantene.  Etter det begikk faren selvmord. Boken er storyen hvordan denne besettelsen tar all hans tid og han er villig til å ofre det meste for å komme i mål. Kronen på verket er at han skal tjene penger på en opsjon han planlegger å utløse etter sammenslåingen. Slik at han kan flytte fra rekkehuset som er under hans verdighet. At Jens Stoltenberg er nærmeste nabo har ingen betydning i så henseende.

Boken gir et innblikk i en verden med menn i fine dresser i et miljø der alt handler om makt, mye penger og høy status. Det gjelder å holde på bekjente som kan hjelpe en på veien opp. Fiender må nedkjempes for enhver pris. En har heller ingen betenkeligheter med å overskride etiske verdier på veien mot maktens tinde.  Et eksempel er der Christian lirker forretningshemmeligheter ut av en ung og uerfaren ansatt i et annet firma. Samtidig er det komisk hvor lett denne unge spirrevippen forteller i vei for å imponere.

Et miljø med forvokste tenåringer som ønsker å være "it", men der det ikke tar lang tid før de igjen er en «wannabe». Kommer det en nedtur blir det et mageplask fordi en har siktet høyt. Eiere av selskap som er lite til stede og som det gjelder å overkjøre fordi de ikke følger med i tiden. Hvem er med deg og hvem er mot deg... Kvinnene vi møter er i all hovedsak sekretærer for de hardt arbeidende gutta boys.

Boken er god selv om det nå er 10 år siden den kom ut.  Lettlest, spennende, og til tider er det karakterer og episoder som fremkaller latteren.

Her om dagen så jeg en reklame for firmaet til Idar Vollvik. En annen "Wonderboy". Han som ble milliardær etter salget av Chess. Reklamerer for at firmaet hans selger nissedrakter. Jeg kan ikke la være å trekke på smilebåndet når jeg ser reklamen...

2 kommentarer:

  1. Må ta meg på tak å lese disse bøkene av Langeland snart. Takk for påminnelsen som fristet.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Jeg skal lese Fyrsten. Men min erfaring tilsier at jeg bør jeg vente en liten stund før jeg leser den.

      Slett