17. nov. 2013

En smakebit på søndag: Ludvig av Kjell Aukrust

Den nye filmen «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa» har begeistret anmelderne. «Et varmt stykke underholdning» er noe av det som skrives om den.

Jeg kan anbefale bøkene til Kjell Aukrust som bl a den nye filmen er basert på. De står i bokhylla alle sammen. Kjøpte engang hele serien med bøker. Det gjør godt i hjertet å lese dem og se tegningene til Aukrust. Særlig de om Solan og Ludvig. Bøker jeg kan ta frem og lese om og om igjen.

Smakebiter er fra en av dem: Ludvig.  Fra det første kapitlet Han kalte seg Ludvig – der Solan og Ludvig møtes for førstes gang.



«Han kom i høstregnet og banket på. Vandreren kalte seg Ludvig. Han søkte ly for natta. Det var ikke værendes ute.»

Ludvig er en engstelig og beskjeden kar og foreslår at han kan smette under et takskjegg.

« - Takskjegg? Nei fremmedkaren måtte da inn, søkkbløt som han var. Riktignok hadde vi losjerende fra før på flatseng. Måtte kanskje spørre denne Solan Gundersen først.»


Ludvig må hales over dørstokken. Den verdensvante og eplekjekke Solan må ha noen praktiske opplysninger om kveldens gjest:  
-      

 " Denne lukta for eksempel? Han luktet jo nærmest som ei fuglebikkje!- Gikk den bort når pelsen tørket?


Etter å ha blitt tørrfrotert er det klart for natten – Ludvig smetter under lureteppet til Solan:


"I lønnlig håp om en fast sengeplass foldet han hendene. Mens høstregnet rant over småruta vindusglas, fløy en intens kveldsbønn gjennom tett skydekke fra en engstelig sjel på flatseng:- Pass på at je ligg høggende stille ellers vekker je’n Solan Gundersen som ligg innerst. Ludvig trakk pusten skjelvende inn og sovnet med angsten i seg...»


Vil du lese smakebiter fra andre bøker denne søndagen, klikker du på bildet nedenfor:


26 kommentarer:

  1. Ett okänt namn för mig, men jag förstår att han är känd när jag googlar :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hans bøker er nok ikke så kjente utenfor Norge. Det er den gamle Flåklypa filmen som er kjent. Den nye er er mer "tro" mot hans bøker har jeg forstått. Har ikke sett den ennå.

      Slett
  2. Ikke lest noen av bøkene, men Flåklypa filmen er jo fantastisk. Minsten i huset på 6 år er stor fan. Har sett begge filmene og ønsker seg il tempo Gigante bilen til jul :)Har vært å sett på originalen på Hunderfossen to ganger

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig å lese. Aukrust sitt univers kan man hente mye fint fra.

      Slett
  3. Har heller ikke lest bøkene, men det fikk jeg lyst til nå. Har ikke sett den nye filmen ennå, men har planer om det, den gamle filmen er jo fin da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker at jeg komme til å kjøpe den uansett om jeg ser den på kino eller ikke.

      Slett
  4. Jeg fikk en reklame i postkassa fra Haugenbok her om dagen, der kunne man kjøpe disse bøkene samlet. Det frister meg, veldig :) Jeg kjenner bøkene til Aukrust best gjennom Flåklypa-tidene. Festlig avis ;) Tusen takk for smakebiten!

    I dag skal vi se den nye filmen på kino, hele familien gleder seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøpte serien også gjennom et tilbud- fra Cappelen var det dengang. Fikk et signert litografi i tillegg. Dengang levde Aukrust.

      Slett
  5. Jag minns Flåklypa Grand Prix från min barndom och vi har den boken med bilder från filmen också. Någon annan bok minns jag inte att jag sett! Tack för smakbitarna.

    SvarSlett
  6. Helt okänd mark för mig det här :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok filmen som er mest kjent utenfor Norge.

      Slett
  7. Tusen takk for at du deler denne nydelige, fornøyelige snutten! Aukrust fortjener en plass blant klassikerne våre! En klar favoritt, og det er som du sier; velegnet for gjenlesing ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Han var en fantastisk kunstner etter min smak. Også morsom å lese bøkene fra hans barndom og boken "Slipp han inn". Der er en episode jeg har lest høyt for mange og som er så morsom. Han hadde så lun humor.

      Slett
  8. Underbara bilder. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Han har tegnet mye fint.

      Slett
  9. De er virkelig nydelige! Vi fikk inn ny julebok med Flåklypa i forbindelsen med den nye filmen og selv om alle bildene der er i farger og "filmbillder" har de beholdt sjarmen synes jeg. Men det er nok noe i det at vi kjenner de "gamle" bildene og den "gamle" historien som gir dem den ekstra sjarmen :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Jeg er skikkelig fan av Aukrust sitt univers. Spesielt liker jeg det lune ved det han skapte. Humoren som ligger der. Kan tenke meg at han må ha hatt det gøy når han skrev og tegnet.

      Slett
  10. Jeg så den nye filmen på tirsdag, likte den veldig godt! Og nå fikk jeg lyst til å se om jeg finner noen av bøkene om Flåklypa på biblioteket :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg til å se filmen .:)

      Slett
  11. Aukrust er en herlig kunstner, både forfatter og tegner. Og fortellingene fra barndommen er de aller beste, jeg tenker på "Simen", "Bonden" og "Bror min".

    SvarSlett
  12. Så koselige smakebiter.:) Digget Flåklypa, og har vært på alvdalsenteret et par ganger.

    SvarSlett
  13. Den filmen skal jeg definitivt se! Gleder meg :)
    Takk for fin smakebit, jeg har aldri lest disse bøkene - men fikk sannelig lyst til det nå!

    SvarSlett
  14. Jag har en gång bläddrat i en bok, baserad på filmen. De här tecknade bilderna är ju väldigt charmiga. Tack för smakebiten!

    SvarSlett