31. des. 2018

Bøker lest og skrevet om i november og desember 2018 – årstatistikk og litt om nedgangen i salgstallet for bøker i 2018




«Vi lever i nevrotiske tider. Derfor trenger vi skjønnhet og tålmodighet», skriver forfatteren.
– Vi trenger noen hvilepunkter. Det opplever jeg at mange folk gir uttrykk for når jeg er ute på bokopplesninger og signerer bøker etterpå. Da kommer jeg i kontakt med leserne, og da merker jeg akkurat dette: Folk har behov for å puste ut. Folk lengter etter et sted å falle til ro.»

«Lesehestene løper ikke lenger til bokbutikkene. Salgstallene så langt i år varsler om det svakeste bokåret siden 2005. I oktober falt salget av skjønnlitteratur med 10,4 prosent.»
En av årsakene menes å være tidskonkurransen fra sosiale medier og strømming. Det stemmer overens med det jeg har lest om i andre sammenhenger; at det ikke er uvanlig å se på serier sammenhengende. Om man blir mer nevrotisk eller faller til ro med å se på serier sammenhengende i timevis, vet bare de som gjør dette. Lars Monsen sa på TV at avslapping for han er å sitte i sofakroken å se skrekkfilmer.
Nå er ikke bøker jeg liker å lese et måleinstrument for hvilke bøker som det bør reklameres for. Men jeg mener at bokbransjen bør søke forklaringen på nedgangen også andre steder enn sosiale medier og strømming. Kanskje gis det ut for mange dårlige bøker som skrytes opp i skyene. For egen del sjekker jeg grundig opp før jeg bestemmer meg for å bruke penger på å kjøpe en bok. Er jeg usikker på en ny bok som jeg vil lese raskt, låner jeg boken på biblioteket. Det er veldig mange bøker jeg låner der jeg avbryter lesingen. Hadde jeg kjøpt disse til de priser som bokbransjen opererer med for nye bøker, da hadde jeg blitt grådig sur.
Hva med en større differensiering hva angår prisen for nye bøker. F eks er prisen 332,- for romanen til Frederik Svindland Engelsk tåke og 349,- for romanen Så mye hadde jeg av Trude Marstein hos Bokklubben der jeg kjøper bøker. Etter å ha lest begge bøkene, og ikke minst interessen for dem, er dette idiotisk selv om boken til Svindland ikke er en dårlig bok. Men det er en tynn flis på 90 sider og han er en relativ ukjent forfatter sammenlignet med Trude Marstein som har skrevet en roman på 431 sider.
Nå skal NRK ha skryt for å ha gode programmer om litteratur både på radio og TV.  Men, som jeg har tatt opp med dem, hvorfor er det så vanskelig å linke alle bokrelaterte radioprogram til kategorien Litteratur. Hvorfor dukker f eks ikke programmet NRK bok og P2 lytternes romanpris opp under denne kategorien. Helt utrolig med tanke på at vi befinner oss i 2018 og færre ser på og lytter på programmen i sanntid.
Jeg synes ikke bøkene til Vigdis Hjorth, Anne B Ragde og Unni Lindell er de beste. Men det at de stiller opp på TV og byr på seg selv er ikke bare interessant for bøkene de skriver, men for litteratur generelt. Verden er i endring og det har de forstått. Flere forfattere bør gjøre som dem.


Så til egen «produksjon»; i november og desember ble det tilsammen 12 leste bøker. Siste bok ble romanen til Brit Bildøen, Tre vegar til havet.  Den overgikk forventningene jeg hadde etter å ha lest at kritikerne var begeistret. At den ikke har fått mer oppmerksomhet tror jeg kommer av at hun skriver på nynorsk. Det er for mange som har vegring mot nynorsk. Synd. De som ikke leser bøker skrevet på nynorsk av prinsipp går glipp av mange gode leseopplevelser.
2018 oppsummeres i alle medier. Væråret, underholdningsåret, nyhetsåret sportsåret osv. For meg er stikkordet for 2018 rastløshet. Året har vært et år på skalaen fra positive hendelser til negative, og det har påvirket hvor mye jeg har fått konsentrert meg om å lese bøker. Det negative er en påminnelse om at ingenting i livet er statisk. Endringer må påregnes. For det meste har 2018 vært et positivt år. Jeg har jobbet mye. I og med at hoveddelen av det jeg jobber med er å lese og skrive, er det ikke alltid fristende å lese bøker etter jobb. Jeg har alt for mange feriedager jeg drar med meg inn 2019.  Det bør ikke være et problem. Samtidig trives jeg med å ha travelt på jobben, og synes generelt at ferie er oppskrytt. Jeg leser f eks ikke flere bøker når jeg har ferie. Tvert imot.



Uansett; tallenes tale er at fra opprettelse av bloggen i 2013 med 128 leste bøker, har det gått jevnt nedover til 67 i 2018. Samtidig er det slik at med den flommen av bøker som gis ut, er det flere bøker en må velge bort enn de en velger å lese. Det jeg savner fra da jeg begynte å blogge om bøker, er felleskapet mellom bloggerne. At det oppleves å ha blitt borte, kan jeg bare skylde på meg selv. Skulle jeg ha et forsett for 2019 på bokfronten, er det ikke å lese flere bøker, men bruke mere tid hva andre bloggere leser, delta i leseprosjekt bloggere arrangerer.  

Link til blogginnlegg om bøker lest i desember og november:

Desember






November 2018:



 

Stiklingen av Auður Ava Ólafsdóttir






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar