På bokomslaget
står det om forfatteren til boken som på norsk har fått tittelen Inn i tomheten – Dagbok fra Syria:
«Samar Yazbek er en av Syrias best
kjente og høyst respekterte uavhengige stemmer. Hun er alawitt (samme minoritet
som president Assad), og har markert seg som en uredd aktør fra det syriske
opprøret brøt ut i 2011. Yazbek har vunnet en rekke internasjonale priser for
sitt humanitære og litterære arbeid. Hun har skrevet journalistikk, skjønnlitteratur, film- og TV-manus og
poesi. På norsk kom romanen En duft av kanel i 2013.»
Her er link til omtalen av forfatterens roman som jeg leste i november 2013:
«Den
amerikanske forfatteren Lorrie Moore skrev en gang om strandferier, om
feriegjester i solen som leser bøker om folkemord «for å innføre alvor i en
ferie som manglet det». Akkurat slik er motivasjonen for å
lese om forferdelige ting mens man selv har det bekvemt. Og det er liten tvil
om at Samar Yazbeks «Inn i tomheten – dagbok fra Syria» ligger under juletreet
til mange samfunnsinteresserte nordmenn, en påminner til både giver og mottager
om at livet er mer enn korsang på radio, furunålsduft og akevitt.
Og han
avslutter artikkelen med:
«Hva man lærer om Syria av å lese
«Inn i tomheten», er ikke så godt å si. Man blir i hvert fall mindre skråsikker
på enkle løsninger. Men mest lærer man seg om mennesker.»
Boken
jeg har lest lå ikke under juletreet – det er et lesereksemplar jeg spurte om å
få fra norske forlaget Cappelen Damm etter å ha lest Bjørn Gabrielsens omtale.
Forlaget omtaler den her.
Jeg begynte på den før jul, men så
stoppet det seg opp sånn ca midt i.
Det ble for brutalt å lese samtidig med de debattene mv som florerte om
flyktninger fra Syria. Særlig i det modus jeg kom inn i da jula
startet.
Å lese boken er som å komme fra en tilstand der en har «sett» krigen fra et fugleperspektiv til å lande midt i helvete som denne krigen er. Når det ble for mye for meg å lese om, hvordan er det da for sivilbefolkningen. De som ikke har muligheter til å flykte. Jeg begynte på den om igjen i januar, og denne gangen hadde jeg Google Maps oppe imens jeg leste slik at jeg kunne se hvor forfatteren beveget seg under de tre reisene hun var i Syria og det hun opplevde ble nedtegnet i dagboken.
Å lese boken er som å komme fra en tilstand der en har «sett» krigen fra et fugleperspektiv til å lande midt i helvete som denne krigen er. Når det ble for mye for meg å lese om, hvordan er det da for sivilbefolkningen. De som ikke har muligheter til å flykte. Jeg begynte på den om igjen i januar, og denne gangen hadde jeg Google Maps oppe imens jeg leste slik at jeg kunne se hvor forfatteren beveget seg under de tre reisene hun var i Syria og det hun opplevde ble nedtegnet i dagboken.
For meg er boken nedtegnelser fra en slagmark
som er så fjernt fra det livet vi lever i Norge som det kan få bli. Når jeg
hører om bombing i Syria etter at jeg begynte å lese boken tenker jeg: hva er igjen å bombe? Hvorfor lese dystopier
når man kan lese en slik bok.
Formålet med den første reisen i august
2012, der Samar Yazbek ble smuglet inn over
grensen fra Tyrkia under et piggtrådgjerde, var ikke for å skrive bok, men for
å sette i gang med prosjekter for kvinner og barn i de frigjorte områdene nord
i Syria.
«Jeg hadde ikke tenkt å skrive noe
om dette før jeg reiste tilbake igjen for annen gang. Jeg hadde forlatt Syria i
juli 2011, og da jeg nå kom tilbake i august 2012, var det for å sette i gang
små prosjekter for kvinner og opprette en organisasjon i Nord-Syria som kunne
skape nye muligheter for kvinner til å klare seg selv, og legge til rette for
undervisning av barna. Jeg prøvde å komme på ideer jeg kunne sette ut i livet
som kunne hjelpe til med å opprette sivile, demokratiske organisasjoner i
områdene utenfor Assads kontroll. Jeg tenkte ikke på å skrive disse dagbøkene,
jeg forberedte meg på å begynne på en ny roman. Ting forandret seg, jeg lot
romanen ligge. En liten hendelse fikk meg til å endre kurs. Den gjorde at jeg
begynte å tenke på å skrive ned det jeg hadde opplevd.»
Hendelsen skriver
hun om i forordet slik:
«I en veisperring kontrollert av
opprørsgruppen al-Farouq får hun høre at opprørssoldatene ønsker en sekulær stat,
men samtidig snakker en av dem nedsettende om alle alawittene blant offiserene
i hæren. Han får hvisket en beskjed i øret, kaster fra seg våpenet, og bryter
sammen foran Yazbek som et barn som er tatt i å gjøre noe galt. Han ber om
hennes tilgivelse og bedyrer at han ikke hater noen.
Hendelsen gjør stort inntrykk på
Yazbek. Hun forteller at hun ser den sønderknuste opprørssoldaten for sitt
indre blikk når hun lukker øynene. En ung gutt som ber om tilgivelse fra henne
for forbrytelser han ikke er ansvarlig for. Tilgivelse for at han forbannet
personer som tilfeldigvis tilhører samme minoritet som Yazbek. Personer som
selv aldri har bedt Yazbek om tilgivelse på tross av at de har forfulgt henne,
arrestert henne, mishandlet henne og satt henne på en liste over alawitter som
bør likvideres. Personer som har bidratt til at hun må leve i eksil, og snike
seg tilbake inn i sitt eget hjemland ved hjelp av menneskesmuglere.
Yazbek har vært i opposisjon til
regimet i Damaskus og president Bashar al-Assad siden de første
demonstrasjonene i byen Deraa...»
Samar Yazbek
blir transportert videre med bil og sitter i baksetet sammen med to
opprørssoldater og skal bo hjemme hos den ene, Muhammad som er i 20 årene og
skal bli en trofast venn som hjalp henne med arbeidet hun var komme for å utføre.
Forfatteren beskriver mennesker
hun møter, som har gått fra en normal tilværelse som Muhammad som studerte
økonomi før han ble opprører, til de som ligger lemlestet på sykehus. Om spøkelsesbyene
der alt er ødelagt. Snikskyttere og bomberegnet fra Assads hær. Selv midt på
dagen bombes det. Som torturerer, lemlester og dreper opprørere og deres
familie. Det samme med de som deserterer fra Assads hær. Voldtar. Ødelegger
avlinger. Flyktninger i eget land. Barn som lever i dette krigshelvete. Det
finnes ingen grense for brutaliteten. IS som beskrives som kriminelle
utlendinger.
Neste gang Samar Yazbek reiser
inn i Syria, februar 2013, er fremmedkrigerne økt i antall – hun ser det på
flyplassen i Antakya. Hun reiser også denne gangen gjennom den tyrkiske byen
Reyhanh som ligger på grensen mot Syria. En by som kveles av flyktninger og der
en av de verste og største flyktningeleirene ligger.
«I Reyhanh la jeg merke til at mange
av butikkene var kalt opp etter syriske byer og landsbyer, med skilt på arabisk
side om side med de tyrkiske butikkene. Det er som om et jordstykke fra Syria
er rykket opp og plantet her, som en kjøttbit glefset løs fra kroppen og slengt
hit, for så å forsvinne ned i den slimete kloakken under byen.
En gutt som ikke kunne være mer enn
ti år gammel dukket opp til høyre for bilen. Han strakk ut en liten hånd med ting
han ville selge. Barna løp om kapp for å få vist frem varene sine. Skolegang,
et trygt hjem og en sorgløs barndom er tapt for alltid. De heldigste er her
sammen med familiene sine, men de fleste er foreldreløse. Fra en
butikkinnehaver fikk jeg høre at mange av dem hadde flyktet over grensen alene,
og nå levde de på gata.»
To av
fremmedkrigerne fra hun så på flyplassen, de kommer Saudi Arabia og Jemen, og
en av var fransk tunisiske røtter, med blir smuglet inn i Tyrkia sammen med
henne.
Når de
kommer til Binnish er byen helt tom, og Nusra-fronten har tatt over byen, og
blandet seg inn i folks liv. Bl a er det forbudt å gå med bukser, og dette
gjelder også for menn. Nå er det afgansk stil som gjelder, og de fikk med seg
mange i byen med på dette.
Deler av
familien hun bodde hos i Saraqib er reist til Tyrkia, det er ikke trygt for dem
i byen lenge. Huset oppleves tomt uten lille Ala som hun fikk så god kontakt
med på den forrige reisen. Nusra-fronten har tatt kontroll over domstolen, noe
som innebærer strengere straffer. Det er store ødeleggelser, prisene er gått
opp og folk er slitne. Allikevel er folk gjestfrie. Dagliglivet går sin skjeve
gang. Noen har ikke annet sted å bo enn i grotter. De er skitne, traumatiserte
og avmagret. Det er også konflikter mellom de ulike opprørsgruppene som har
ulike langsiktige mål. Det er ikke alle som ønsker at Syria skal bli en sekulær
stat.
Når hun
reiser til Syria for tredje gang, juli 2013 er det skjedd store forandringer.
På flyplassen i Antakya møter hun en strøm av flyktninger gjennom ankomsthallen
og stort sett fra middelklassen, de fattige blir igjen i flyktningeleirene.
Også fremmedkrigerne har økt i antall:
«Til høyre for meg i
avgangshallen satt en jordansk fremmedkriger. Han var kraftig, og så ikke opp
fra mobilen i det hele tatt. Skjegget var tynt, bare noen få lange tuster som så ut som ormer. Jeg satt og
studerte ansiktet hans da det plutselig kom en gjeng og satte seg ved siden av
ham. Det var fire bevæpnede menn, svartsmuskete med runde, mørke øyne. Den ene
satt ved siden av meg på flyet, og da fant jeg ut at han var fra Jemen. Alle
fire hadde på seg militærjakker, og lot ikke til å
merke hvor forbauset noen av de andre reisende ble da de fikk se dem. De
stirret på dem der de gikk rundt med store sekker på ryggen. Dette var første
gang jeg la merke til at fremmedkrigerne nå hadde begynt å se ut som
Shabiha-militsen. De hadde samme ansiktstrekk og kroppsfasong. Store muskler og
vidåpne øyne med blanke blikk som skuer utover, men ikke ser noen ting. Det var
akkurat dette jeg hadde sett hos Shabiha-soldatene i begynnelsen av
revolusjonen. De sugde alt liv ut av omgivelsene bare ved å være så fullstendig
åndsfraværende. Og nå møttes de altså, disse to slukene, tyranniet under Assad
- en despotisk avgrunn av hat - og det suicidale juvet av religiøs tro som bare
finner livet verdt å leve i møtet med døden. Den første tomheten er opphavet
til den andre.»
Heldigvis
skjedde noe gledelig:
«Med ett skjedde
det noe som fikk meg til å glemme tungsinnet som kom over meg da jeg så hvor mange fremmedkrigere det var på flyplassen i
Antakya. Maysara, Ala og Riham dukket plutselig opp ved gaten. Vi hadde opplevd
så mye sammen. Det var kanskje ikke akkurat for eventyr å regne, men det virket
som noe som foregikk inne i en krystallkule. Da jeg forlot landet reiste jeg
fra dem også, men nå når jeg kom tilbake igjen, var de her. Jentene hadde vokst
på det året som var gatt. Ala overøste meg med kjælenavn, og nektet å hoppe ned
fra fanget mitt. Så begynte hun å fortelle om da hun flyktet sammen med faren
sin, opprørssoldaten, om hvordan de krysset maisåkre og endte opp i Reyhanli.
Det hadde vært tidlig om morgenen, og en av de andre flyktningene bar
lillebroren mens de gikk gjennom den gjørmete åkeren. Jentene var magre, og
moren sa nesten ingenting. Jeg kunne knapt høre stemmen hennes, hun var skral,
stille og forsagt. Sorgen lå tung i øynene
på henne nå som hun hadde måttet forlate huset hjemme i Saraqib.»
Det blir
igjen en dramatisk tur inn i Syria. Forfatteren beskriver all elendighet krigen
har skapt. Vansirede mennesker og krøplinger. Forholdene i flyktningeleirene
langs grensen. Barnebrudene.
«Teltene skjermer mot sola, og er
spent opp mot oliventrær så det skal bli mest mulig skygge.
De er rene inni, og noen av flyktningene har sådd små hager utenfor. Vi gikk
rundt i leiren. Det var en dyster fattigdom. Beinrangel og tøyfiller. Det var
mange barn som lekte barføtt under den stekende sola. Alle kvinnene gikk med
hijab, og noen med burka. Jeg snakket så vidt med en av dem, men så kom mannen
hennes som ikke ville ha noe av det. Jeg rakk å spørre om det stemmer at små
jenter blir giftet bort til eldre menn. Hun kunne bekrefte at det skjer hele
tiden. Fra noen aktivister hadde jeg fått navnet på en jente som var blitt
giftet bort, men så skilt etter bare en måned. Deretter var hun blitt giftet
bort igjen, denne gangen til en mann fra Jordan som var 40 år eldre enn henne.
Det varte i tre måneder. Jeg ba om å få snakke med henne, og var ganske pågående,
men mannen hennes viftet meg vekk fra teltet deres.»
Hun kjenner
raseriet flomme når de møter IS i veisperringene. Som gjør at hun som kvinne må
fremstå underdanig. Ikke-eksisterende. Dette er hennes land, hvorfor kommer
utlendinger og tar seg til rette på denne måten! Samfunnet er på nytt i
forandring, og hun får beskjed om at siden det nå er flere leiesoldater enn
opprørere er det fare for at hun kan bli bortført. Assads bomber regner ned fra
himmelen som aldri før. Tønnebomber som er vannkanner, søppelbøtter eller
oljefat fylt med dynamitt eller andre eksplosiver sammen med stumper av
armeringsjern. Som er ment å ramme og rammer sivile. Det er de fattige det går
mest utover. Opprørerne har ikke våpen som kan matche Assad & co. Hun møter
døden og maktesløsheten. Mennesker som IS har halshugd og likene er kastet i
veigrøftene. Når hun besøker enkene som er med i hjelpeprosjektene hun har satt
i gang, kan en av dem fortelle at barna hennes ikke gikk på skolen lenger:
«Det var kommet en saudisk jihadist
for å pugge Koranen med dem, og det forstod hun ikke vitsen med.
Jeg satte meg ned og snakket med
alle sammen etter tur. Jeg forsto snart at det langt på vei var Ahrar al-Sham og
deres hjelpearbeid som holdt liv i disse familiene. De betalte ut penger til de
etterlatte, og drev sitt eget sykehus og et bakeri. Ahrar al-Sham opererte
altså med en egen parallell økonomi. De hadde rekruttert folk fra byen til å
drive dette hjelpearbeidet. Nå hørte vi rykter om at de hadde beordret kvinner til
å gå med burka, og at de jobbet for å opprette et kalifat. De ville hente inn
lærde og bruke dem som rådgivere og ministre som en del av arbeidet med å forme
en ny islamsk nasjon. Kvinnene var enige om at de ikke kunne ha overlevd uten
denne hjelpen, og dermed gikk de med på alt de fikk beskjed om for å ikke
risikere å gå glipp av nye utbetalinger. En av dem var gift med en
opprørssoldat som slåss for Ahrar al-Sham, og han tjente 200 dollar i måneden.
De sikret seg lojalitet ved å passe på at folk var avhengige av disse pengene.
I Raqqa hadde de til og med overtatt en bank, og da de forlot byen, fikk IS
videreføre det arbeidet. Ahrar al-Sham sto veldig sterkt omkring Idlib. De
hadde trengt inn i den sosiale strukturen. Sharia-rådet ble den dømmende kraft
overalt hvor islamistenes faner vant frem.
Jeg spurte hvordan det fungerte i
moskeen. De sa det hadde kommet en mann fra Jordan sammen med Abu Qudamah fra
Nusra-fronten for å holde prekener. IS og Nusra-fronten kontrollerte området
langs grensen den gangen. Senere fikk de kontroll også over Saraqib. De angrep
Ahrar al-Sham og Den frie syriske hær, og det endte med at de andre trakk seg
ut av byen og lot Ahrar al-Sham styre.»
Til slutt
må de som ennå bor igjen i Saraqib flykte fra byen pga bombingen. De gamle må
bli med, noen protesterer og blir sinte. De vil ikke ende som flyktninger, men
dø med verdigheten i behold. Det er for farlig for forfatteren å oppholde seg i
byen og resten av oppholdet er hun ved pressesenteret i byen Kafr Nabl. Hun
blir vitne til at IS bortfører en utenlandsk journalist, besøker fronten,
intervjuer ledere for islamistgrupper osv osv.
Samar
Yazbek reiste ut av Syria i august 2013. Første utkastet til boken ble hun
ferdig med høst 2014. Historiene hun forteller om mennesker hun er sammen med
og det de opplever og har opplevd; det er umulig å tro at ting kan bli verre
enn det hun beskriver. Mennesker som lever så tett opp til døden som er mulig å
leve. Både enkene og barna opplever press fra islamistene, som vil gifte seg
med enkene, og vil at barnas utdanning ene og alene skal være studie av
Koranen. Befolkningen opplever at verdenssamfunnet har sviktet dem.
Jeg har
fått en bedre oversikt over det som skjer i Syria, hvordan den har utviklet seg. Men å få den fulle oversikt vil jeg vel neppe få selv om jeg følger med i media. En av tingene som kompliserer er at shiamuslimske Iran er på Assads side. Gruppene som anser
dette som en krig mellom religioner, herunder mellom shia og sunni, har økt i antall. Grupper som drømmer om en
islamsk stat etter at Assad er styrtet som skal styres etter Koranen av et
shura-råd. Samtidig lever håpet hos de som startet opprører med fredelige
demonstrasjoner og ønsker at Syria skal være en sekulær stat. Som fortsatt har
dette som mål.
Men hvordan skal en kunne gjenreise et land som er bombet
tilbake til steinalderen, med så mange konflikter; det er ikke enkelt å tenke
seg er mulig på kort sikt. I dag leste jeg at sunnimuslimske Saudi-Arabia, ønsker å gå inn i konflikten for å bekjempe IS. En forsker sier at det er en farlig cocktail med russiske, iranske og saudiarabiske styrker på bakken. I tillegg kommer konflikten mellom Russland og Tyrkia som har motsatte interesser i Syria, Russland vil beholde Assad og Tyrkia vil ha han fjernet.
Link
til et intervju med Samar Yazek i Vårt Land der hun bl a forteller at originaltittelen kan direkte oversettes til «Portalen til et tilintetgjort land»
«Det ble min oppgave å bli deres
hukommelse, sier Samar Yazbek som har skrevet bok om de som aldri rakk å
flykte.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar